• RBK

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7

Hej,
    Jag har inte skrivit här på länge men läser och inspireras av kloka inlägg då och då. Jag vet att flertalet av er som skriver här inne kör med IBT. Vi har valt att inte göra det utan har mer haft fokus på Floortime, Hanen, SonRise och andra utvecklingspskologiska program istället. Det har givit mycket bra resultat i form av att vår son (som är fem år) utvecklats riktigt bra när det gäller lek och samspel.

Däremot är han inte så bra på att sitta stilla och koncentrera sig, vilket vi inte minst märkt nu när vi fått en ny logoped som försöker göra tester och övningar med O. Han kan koncentrera sig i 3-4 minuter sen håller han för öronen och springer iväg. O ska börja sexårsverksamhet i höst och jag börjar bli orolig för hur han ska fixa inlärning av saker han inte tycker är så kul. Jag vet att i IBT är det en av grunderna - att man först ska lära sig att sitta still, lägga händerna på bordet - ge belöningar etc etc. Men finns det andra tips?

• RBK
    kaffemamma skrev 2010-03-28 01:18:21 följande:
    Det är inte helt lätt att använda metoden på rätt sätt, och gör man fel är det lätt att tex förstärka fel beteenden. Kanska kan man hyra in lite handledning vid sidan om så att säga? Tex från Banyan / Psykologparters? Eller TBA-tränaren som fanns länk till här tidigare? Nu tror jag att du har bra koll efter allt jobb med floortime osv, men det kan ju vara bra med "levande hjälp" om möjligt. Appropå Floortime, kan inte flera maila till [email protected]">[email protected] (autism-biblioteket på Rosenlund) och berätta att det väldigt gärna vill se deras många Floortime-filmer? Om de ser att intresse finns kanske de bemödar sig med att omvandla dem från amerikansk VHS vilket jag tror att det inte är bara vi som har problem med att se....
    Tack för bra tips (även tack för de råd som du Zeila gav) och ursäkta att jag inte svarat tidigare. Vi har varit en vecka på skidsemester.

Vi börjar successivt köra med belöning och jag blir mer och mer övertygad om att kombinationen beteendeterapi och Floortime/Son-Rise är den bästa. Med Floortime har vi lyckats ganska bra med lek, ögonkontakt och samspel och det har verkligen varit suveränt de första åren. Men som sagt det är svårare att få O att koncentera sig mer än 3-4 minuter när t ex är hos vår nya logoped - även när vi kör med belöningar... Så tipset att hyra in lite handledning får nog bli den väg vi kör.
  • RBK
    kaffemamma skrev 2010-12-20 10:18:05 följande:
    Hej! Jag tror vi har missat något viktigt: bildstöd. Ingen har tagit upp det med oss, självklart har jag kännt till det, men jag har tänkt att dte inte är aktuellt för sonen eftersom han inte har problem med rutiner som bryts, att göra nya saker osv. Nu har jag förstått att det kan vara ett väldigt viktigt redskap för att utveckla vissa processer i hjärnan. Jag vet inte riktigt hur / om vi ska börja. Vi skrivs ut från autismcenter för små barn nu och förs över till den för större barn. Något att ta upp där kanske? Och med skolan. Men innan dess tänkte jag läsa på lite - någon som vet en bra bok / artikel om ämnet?
    Hej 
    En bok var också min första tanke när vi började med bildstöd. Jag köpte Pernille Dyrbjergs bok "Everyday Education - visual support for children with Autism". Den är dock ganska ytlig med mycket bilder och väldigt lite "teori". Varken värd att lägga pengar eller tid på. Däremot har jag sett på Amazon en bok av Marlene J Cohen som heter Visual support for people with autism, som  verkar ganska ok.

På Do to learns hemsida finns en del bra beskrivningar om bildstöd. www.dotolearn.com/picturecards/howtouse/index.htm
Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7