• cruz

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7

Ni som är veteraner när det gäller gf/cf, kan aromer innehålla gluten?

Och ni som har koll på TBA/IBT , vad är egentligen pivotal response training? Är det någonting man sysslar med inom IBTn?

En tredje fråga: sensory integration training, finns det ens i Sverige tro?

• cruz

Kaffemamma: Tack för ditt svar. Varför ska glutamat bort? Det innehåller varken gluten eller kasein (enligt mitt ingredienslexikon iaf). Hm, detta kanske blir trixigt värre. Glukossirap kan ibland framställas av vetestärkelse så det innehåller kanske gluten.

Vi är precis i startgroparna för att ta bort mjölken. Är det tre veckor man ska vänta innan man tar bort gluten?

Tack för tipset om Harald Blomberg. Ni hade gått hos honom va? Vad tycker du?

Nu har jag beställt en bok om Pivotal response iaf. Det är tydligen TBA-baserat men ändå ganska barnstyrt vad det gäller intresse och man utnyttjar naturliga förstärkare. Vi kör endel på det sättet redan.

Anla: FMT hade jag inte hört talas om. Intressant. En period lyssnade min son mycket på musik, men ibland började han gråta och blev jätteupprörd över endel barnvisor. När jag tex sjöng "Sov du lilla videung" för lillebror så blev M jätteledsen och började tom dunka huvudet i sänggaveln.

• cruz

Tack för tipset på äggmjölk! Det verkar ju enkelt iaf. Det stora problemet kommer nog vara bröd. Max älskar grovt bröd som tex. lingongrova. Kanske blir svårt att hitta ett alternativ.

Vi ska göra en uppföljning fast bara med Winelands nu, efter ett års IBT. Jag känner mig lite kluven till sonens utveckling. Å ena sidan har han gjort fina framsteg med språk och även vissa lekar. Men vardagsmässigt är han betydligt värre än för ett år sedan, med fler utbrott och fixeringar.

• cruz

Också en läsvärd artikel: http://www.time.com/time/health/article/0,8599,1698128-3,00.html

Har ni tagit bort soya med? (dessa mjölkfria alternativ är ju de som är godast, snyft).

En sak som är förvirrande: Numera får ju människor med celiaki äta vetestärkelse, då denna innehåller mindre än 20 ppm gluten. Och dessa människor får ju enorma problem, bara de äter en smula av gluten-innehållande bröd eftersom gluten för människor med celiaki är ett allergen och orsakar ett IgE svar. Det kan jag förstå. Barn med autism anses ju vara glutenöverkänsliga och inte klassiskt allergiska om jag fattat rätt (min son har iaf inga antikroppar mot gluten, enligt provsvaren). Men om man ska tro alla diet-autism sajter så klarar ändå inte autistiska barn av att äta vetestärkelse. Varför skulle en smula gluten på under 20 ppm kunna förstöra hela effekten av gf/cf dieten? Blir majoriteten av opiatreceptorerna påverkade redan då glutenhalten ligger under 20 ppm? Eller finns det någon annan förklaring? Jag tycker en dos respons vore en logisk effekt och inte en "allt eller inget reaktion" när det gäller autism och gluten?

• cruz

Tack för era svar! Hm, vi startar med mjölkfritt i morgon så får vi plocka bort soyan ocg gluten efter hand. Jag har inte lyckats få tag på något bra youghurt alternativ som också är soyafritt. Här i Sumpan är utbudet inte det bästa, så jag blir väl tvungen att åka till city eller Häggvik.

• cruz

Tack igen för bra länkar Kaffemamma. Ska in och läsa på om sensorisk integrering. Om ni vill ha ett annat boktips så läs "Min vän Henry" av Nuala Gardner. Ni som har tågälskande barn lär känna igen er!

• cruz

Kaffemamma: Vilket lyxliv! Kunna gå ut en gång i veckan och ha utbildade tränare som kommer hem och tränar ens barn... Inte behöva jobba... Förstår att du är less. Ni kämpar så hårt på alla sätt. Önskar så att det fanns utbildade tränare som kunde komma hem och träna ens barn ibland. Eller att man hade en egen kock i köket.

• cruz

Ett boktips: "Overcoming autism" av Lynn Kern Koegel och Claire Lazebnik. Det tar upp en hel del enkla och praktiska saker kring problembeteenden, utbrott, självskadebeteende, stims, hur man motiverar barn att lära sig saker och att kommunicera och samspela. IBT i vardagen kan man väl säga att den handlar om.

• cruz

Det vore jättekul med en träff igen.

Krickeline: Ja, du får berätta hur det går.

Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7