Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7
kaffemamma skrev 2010-04-21 13:31:19 följande:
traditionella mediciner vid autism och adhd... Jag har egentligen aldrig tänkt tanken att det skulle vara aktuellt, och jag vet mycket lite om dessa. Ingen har heller föreslagit något sådant för sonen. Jag frågade en läkare om vi borde göra en ad hd utredning en gång och hon sa att eftersom autismen var en så övergripande diagnos så tyckte hon inte vi behövde det, men att vi kunde få prova ad hd medicinering om vi ville. Vi var inte intresserade eftersom jag inte upplever hans eventuella hyperaktivitet som särskilt besvärlig. Men jag har bara börjat tänka. Han kanske skulle kunna koncentrera sig på det han behöver om han inte behövde pilla på / bita på / rycka i allt hela tiden? Spontant är jag rädd för mediciner som tex concerta och zoloft när det gäller barn, men som sagt, jag vet egentligen för lite om detta. Någon med erfarenheter eller tankar?Strattera är inte centralstimulerande utan mer besläktade med antidepressiva mediciner. Vi ger även Omega, 1 PlusEPA på morgonen och 2 Eye Q på kvällen, innan vi började med PlusEPA fick han 2 Mor-EPA mini på morgonen. Ibland funderar jag på att han även ska få någon Mor-EPA mini mitt på dagen eftersom det har varit väldigt mycket spring på kvällarna om att han inte kan sova och så. Men det är inte alls som det var innan vi började med Omega första början så vi är väl lite bortskämda
Plus-EPA har samma dos EPA som e-epa som jag vet andra ger sina barn. PlusEPA är från samma företag som gör Mor-EPA mini. Plus-EPA ska komma ut på marknaden inom kort, men jag har fått testa den tidigare av företaget, Hela Pharma.
Men nu kom jag helt bort från ämnet
Om det är så att ni börjar med att ge ADHD medicin så kan det ju vara så att "Autism-dimman" lättar lite runt ert barn. Och personligen så tror jag att bara lite kan hjälpa mycket i de flesta fallen. Ert barn kanske inte har så mycket hyperaktivitet men koncentrationsproblem kan göra att det blir svårt för någon med autism att vara aktivt "med och här". Men ADHD medicin så kanske det går lättare med träning och annat för ert barn.
Z. har inte så många biverkningar, lite aptitlöshet och han har varit lite trött på eftermiddagarna ibland. Listan på biverkningar är jättelång men det är inte så många som får så mycket. Tror aptitlöshet är den vanligaste.