• Mamma TN

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7

Känner mig nästan lite skyldig som smyger mig in med fråga här... Önskar att jag hann vara mer aktiv men arbete och ibt träning tar all tid.... 
    Min son snart 4 år har diagnos autismliknande tillstånd och vi tränar ibt med honom. Förskolan 20 tim/veckan med heltidsresurs och hemma 10 tim. Vi väntar syskon i oktober o då får vi bara ha sonen på förskolan kl 9-15. De kommer inte hinna träna 20 timmar då och jag vet inte hur vi ska få till mer än 10 tim hemma med bebis. 
    Någon som har erfarenhet eller vet om man kan få dispens och ha sonen på förskola mer än 6 tim/dag trots att man får syskon p.g.a. funktionshindret??? 

• Mamma TN

Zelia. Tackar för din beskrivning av hur ni använder er av och tränar ibt. Jag känner precis likadant med vår träning även om vi bara tränat i drygt ett halvår. Vi försöker få in så mycket av träningen i vardagen som möjligt. Det känns som det ger mest för både oss och sonen. 

På onsdag ska jag kontakta förskolechefen och se om vi kan få dispens och ha sonen på förskolan 9-16 när bebis kommer. En undran till... Jag tycker att vår resurs på förskolan är dålig på att komma upp i sina 20 timmar i veckan. Vi har som sagt kört ibt lite drygt ett halvår och sonen går fn på förskolan 8.15-16. Hon kommer max upp i 15 timmars träning på förskolan vilket känns lite dåligt eftersom ök är att förskolan ska träna 20 tim/veckan. Hur funkar det för er? Sonens resurs vill även delta i så mycket av gemensamma aktiviteter som möjligt, utflykter, gå till skogen, gå till lekpark etc. Jag känner mig lite dubbel för jag vill också att sonen ska få delta i gemensamma aktiviteter tillsammans med de andra men känner också att träningen blir lidande. 

Är även besviken på behandlingsansvarig på Autismc. eftersom hon aldrig tar upp bristen på tid i vår träning. 

Vidarchefar: Vi bor i Stockholm och får ha sonen på förskola 9-15 varje dag. 

• Mamma TN

Zelia: Jag blir lite avundsjuk när jag läser hur engagerade era resurser verka vara. Från början fick vi en resurs som hade sökt arbetet på annons och förskolan intervjuade fyra personer. Det kändes jättebra. Hon hade erfarenhet från arbete både med barn med funktionshinder (inte autism) och arbetat inom psykiatrin. Hon blev efter några få veckor långtidssjukskriven (vi fick aldrig veta varför). Nuvarande resursen har arbetat som vikarie på förskolan och har hela tiden varit väldigt förtjust i vår son och hon är verkligen jättegullig med honom och de tycker genuint om varandra. Positivt också att hon aldrig ser hans begränsningar utan bara möjligheter vilket jag tror stärker honom och ger honom bättre självförtroende. Dock vet jag inte om hon förstår hur seriöst vi tar på träningen och viktigt vi tror att det är.  Jag ska absolut föreslå studiebesök på Fyrklövern. Ska även prata med vår behandlare att hon uppmuntrar och trycker lite extra på tiden. Vi har iof haft lite problem att komma upp i olika övningar för att vi inledningsvis har tränat extremt mycket följsamhet, samspel etc. Vår son är väldigt "duktig" d.v.s. han har mycket färdigheter men han vill inte samarbeta med oss eller lyssna. Han kör sitt eget race. Nu börjar vi dock märka lite skillnad och vi börjar plocka in mer traditionell färdighetsträning i programmet. 

Jonathanmamma: Jag vill väldigt gärna ha din lista. Provar att maila dig. Ska även kolla upp din bok. Låter väldigt intressant .

Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7