• SaramedM

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7

kaffemamma skrev 2010-02-16 12:47:54 följande:
    Ny positiv studie om effekten av oxecy...äsch, ni vet vad jag menar: svt.se/2.121378/jessica_andersson?lid=puff_17...
    Länkade du rätt nu?
    Eller är jag blind för jag kan inte hitta nått
  • SaramedM
    zelia skrev 2010-02-27 21:54:06 följande:
    Också en läsvärd artikel: www.time.com/time/health/article/0,8599,16981...Har ni tagit bort soya med? (dessa mjölkfria alternativ är ju de som är godast, snyft).En sak som är förvirrande: Numera får ju människor med celiaki äta vetestärkelse, då denna innehåller mindre än 20 ppm gluten. Och dessa människor får ju enorma problem, bara de äter en smula av gluten-innehållande bröd eftersom gluten för människor med celiaki är ett allergen och orsakar ett IgE svar. Det kan jag förstå. Barn med autism anses ju vara glutenöverkänsliga och inte klassiskt allergiska om jag fattat rätt (min son har iaf inga antikroppar mot gluten, enligt provsvaren). Men om man ska tro alla diet-autism sajter så klarar ändå inte autistiska barn av att äta vetestärkelse. Varför skulle en smula gluten på under 20 ppm kunna förstöra hela effekten av gf/cf dieten? Blir majoriteten av opiatreceptorerna påverkade redan då glutenhalten ligger under 20 ppm? Eller finns det någon annan förklaring? Jag tycker en dos respons vore en logisk effekt och inte en "allt eller inget reaktion" när det gäller autism och gluten?
    vi har minskat ner på soyan men har tex soja ost de få gånger vi gör Pizza

M verkar klara vetestärkelse liksom lite havre men inte mycket
  • SaramedM

Krickeline; jag tror att man måste göra det som i magen känns rätt, det är för mycket kraft att lägga ner på nått man inte tror på

M har just börjat med ett nytt stimmig beteende, hon räknar til 200..... på väg till dagis börjar hon på 59 vid exakt samma ställe varje dag

Jag måste ta och funderar på hur jag kan använda detta till samspel, man får vara försiktig för stör man så måste hon börja om

• SaramedM
    zelia skrev 2010-03-12 14:58:22 följande:
    Har varit på ICA MAXI i Häggvik och jisses, de hade allt. Nu har jag handlat som en galning, bla Sempers grovmix. Jag hoppas på att risken för kontaminering är minimal. Sen gick jag förbi en barnvagnsaffär och sade till sambon att jag bara skulle in och kolla och absolut inte handla. Men när jag lämnade affären var jag ännu en barnvagn rikare, ha ha. Fick hem boken Problemskapande Beteende idag. Ska bli spännande läsning. Undrar om det krockar med beteende-terapin?
    `ja de har det mesta, riktigt kul att handla där

Jag vet inte om det krockar med beteendeterapin men en del i boken krockar med det HAB lär ut helt klart
    Men det är bra
    jag har snart läst ut den, kan inte släppa den
  • SaramedM

Jag måste skriva det här också, alla borde läsa "problemskapande beteende vid utvecklingsmässiga funktionshinder"
    Inkl de som jobbar på HAB ....

• SaramedM
    zelia skrev 2010-03-15 22:16:38 följande:
    SaramedM. Jag håller med till 100 %. Efter att ha läst boken vill man ju tex. att all personal på skolan där man väljer att placera sitt barn ska ha läst den.
    ja verkligen

Den är riktigt riktigt bra

Jag ska ge den till M´s avlösare har jag tänkt
  • SaramedM
    kaffemamma skrev 2010-03-16 10:21:32 följande:
    ni som börjat kolla på skolor.. jag funderar på möjligheten till en helomvändning... om vi väljer att inte ta ett extra år på dagis, finns det en bra skola i Stockholmstrakten där man får fortsätta med IBt handledd från Banyan? Tack för boktipset! Måste få tid att läsa allt jag lånade på autismbiblioteket i förra veckan först... undrar om det finns där förresten?
    tyvärr har jag ingen aning om IBT skolor, mer än att jag hört att det finns en en i Täby med den inriktiningen
  • SaramedM
    zelia skrev 2010-03-16 14:15:03 följande:
    Kaffemamma: Kolla med Helleboruskolan i Täby som Krickeline nämnde. Sedan finns Rösjöskolan i Sollentuna som har IBT särskola tror jag (beror ju på vad ni vill ha). Det ska även finnas en skola med IBT inriktning i Vallentuna också (om jag inte minns helt fel).Nu har vi tagit bort gluten också (mjölk tog vi bort för två veckor sedan). Än så länge har magen inte blivit bättre förutom att avföringen är ljusare och inte luktar riktigt lika vidrigt. Men konsistensen är lös (ursäkta ämnet). Får se om glutenfritt gör någon förbättring. Humöret har dock varit rätt OK med lite mindre utbrott än vanligt. Men så igår brakade det lös rejält när M inte fick sitta vid datorn längre (trots förberedelser på att det är dags att sluta minst tre gånger ). Hur gör ni i sådana lägen? Kör ni mutor som avledning innan utbrottet kommer (typ kom så går vi och äter lite popcorn) eller försöker ni träna flexibiliteten och få barnet att sluta själv (möjligen med en förstärkare som kommer direkt om barnet stänger av datorn)? Enligt den fantastiska boken som jag läst så bör man göra enligt alternativ ett, men jag tror att alternativ två kanske är mer sann IBT anda. Å andra sidan så kör man med lite mer metod ett liknande varianter även i nyare former av beteendeträning. Hm, det blir svårare ju mer man läser...
    Variant 1 men det beror nog på min dagsform också....

är jag inte i form blir det nog en massa opedagogiska försök att bestämma över M!
  • SaramedM
    MiSs mE 85 skrev 2010-03-18 21:10:55 följande:
    Annars finns Rösjöskolan i Sollentuna, eller Vasaborg i Djursholm, tror jag att det var. :)
    är även det särskolor?
Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7