Också en läsvärd artikel: http://www.time.com/time/health/article/0,8599,1698128-3,00.html
Har ni tagit bort soya med? (dessa mjölkfria alternativ är ju de som är godast, snyft).
En sak som är förvirrande: Numera får ju människor med celiaki äta vetestärkelse, då denna innehåller mindre än 20 ppm gluten. Och dessa människor får ju enorma problem, bara de äter en smula av gluten-innehållande bröd eftersom gluten för människor med celiaki är ett allergen och orsakar ett IgE svar. Det kan jag förstå. Barn med autism anses ju vara glutenöverkänsliga och inte klassiskt allergiska om jag fattat rätt (min son har iaf inga antikroppar mot gluten, enligt provsvaren). Men om man ska tro alla diet-autism sajter så klarar ändå inte autistiska barn av att äta vetestärkelse. Varför skulle en smula gluten på under 20 ppm kunna förstöra hela effekten av gf/cf dieten? Blir majoriteten av opiatreceptorerna påverkade redan då glutenhalten ligger under 20 ppm? Eller finns det någon annan förklaring? Jag tycker en dos respons vore en logisk effekt och inte en "allt eller inget reaktion" när det gäller autism och gluten?