• pcalma

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7

Jag har ett barn som troligt får autismdiagnos i november.
    Hon är 6 år o högfungerande, dock med stora svårigheter!
    Får man efter diagnos olika träningsmetoder att väljs mellan? IBT, o allt vad som finns? Eller måste man be om de själv?
    Hur vet jag vad som är bäst för just min M?

• pcalma

Tack för ditt svar! Hab här har IBT men hur länge är det gratis? Vad kostar det annars? M är 6 år!
    Hon är väldigt ojämn!
    Extremt oflexibel
    Snöar in
    Svårt/omöjligt med orsak-verkan
    Svårt/omöjligt att se till andra
    Motorisk omogenhet
    Kommunikationssvårigheter trots ett perfekt o verbalt språk
    Stort behov av bilder

Hon gillar bokstäver o dataspel o ibland att pyssla. Är dock svår att sysselsätta då hon även har adhd.
    Explosiv

Tydliggörande pedagogik har vi kört sen hon var 3 år drygt.

Känner att vi kämpar för att få ihop vardagen o en dag i taget, men vill jobba långsiktigt!

• pcalma

Jag trodde att det var så att barn med bara autism oxå fick gå i särskola?

• pcalma

Tack för utförlig info Nilsfar!
    Nu går M i vanlig förskoleklass med assistent! Funkar inget vidare, trots underbar personal, mycket bildstöd o tydlig struktur!
    Man undrar ju hur det ska gå i skolan sen, när kraven ökar..
    Finns en specialskola i grannkommunen som är enbart för barn m autismdiagnos! Den verkar toppen!!
    Nu har ju inte M nån autismdiagnos, men jag hoppas hon får det efter utredningen hos Svenny Kopp v. 45!
    Känns som att fler dörrar öppnas då!

• pcalma

Tack! Nej hade ingen koll på den länken!!! Men det fanns i get i denna kommunen där heller!!

• pcalma

Hoppas hon ser detta o svarar
    Vi vill ju börja med IBT eller annat, vad som känns det som! Nu kämpar vi igenom oss varje dag men vi behöver långsiktiga mål!! Inte bara att ta oss igenom dagen!
    Kruxet är ju att M inte fått diagnos ännu! Hon är snart 6,5 år! Första utredningen var när hon var 3 år o redan då misstänkte de autism!
    Sen har hon fått andra diagnoser istället!!
    "hoppas" på autismdiagnos v. 45 o därmed mer hjälp!
    Vi vet iaf att hon är normalbegåvad men väldigt ojämn!

• pcalma

Jag funderar över gf/cf ( eller vad kosten heter?)
    Om man sku prova på Matilda? Vad är det för skillnader som märkts på barnen??
    Är det att ta bort Mjölkprotein och gluten?

• pcalma

Tack moegumsan! Min M har ju språket men i te kommunikationen! Ibland går det få kontakt o ibland inte. Det är på hennes villkor! Humöret är ju katastrof! Bup satte ju tom diagnos bipolär sjukdom pga det. Nu är den borttagen!
    Missförstå inte, men M kanske är för "duktig" för dieten? Eller ska jag testa?
    Hon är ju extrem smal inom mat så det blir inte lätt! Är de klara näringsdryckerna fria från gluten o mjölk?

• pcalma

Tack för svar!
    M har inga problem med magen, det är bröderna som har det! På dem har vi plockat bort mjölken (den rena bara)

• pcalma

Tänkte höra om någon vet vad man kan träna för metod vid autistiskt syndrom ( normalbegåvad, dock väldigt ojämn begåvningsprofil)
    M är 6,5 o har även Trotssyndrom o ADHD ( om det har betydelse?)
    Finns det något matrial eller nåt att gå efter i väntan på att få komna till Hab?

• pcalma

Tack för svar!!
    Är det spec ped på Hab ni får det från? Erbjuder alla landsting detta?

• pcalma

Tack snälla för svar!
    N äter just nu scumble ägg o bacon ihoprört! Äpoelbåtar utan skal, gurka o majs.
    Tar gärna tips!!!

• pcalma

En dum fråga: detta med mjölk o glutenfritt... Min flicka har ju autistiskt syndrom. Hon har dock ett "perfekt" verbalt språk. Vad är det som kan bli bättre ?
    Ms största problem är det sociala, krav, oflexibilitet, maten, peceptionen, aggressiva explosiva utbrott, långvariga!
    Hon har ingen utv.störn.
    Funderar starkt på att sätta igång med detta!! Vore det något för henne eller är det
    mer på barn utan tal o som är helt otillgängliga som man märker skillnad?

Hur förklarar man att hon inte får äta vissa saker?

Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7