• FemaleX

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7

Hej på er alla,

Nu hoppas jag att det är ok att jag ställer lite frågor. Min son är diagnosticerad m autism, lätt utv. störning och epilepsi och svåra beteendestörningar så som tvångstankar mm. Idag ska jag få besked  ang om en beteendeutredning på barnpsyk han gjort under hösten.
    Min son tar mediciner mot sin epilepsi och äv lugnande då han är uttåtagerande och har nu gått kraftligt upp i vikt. Hans pappa (växelvis boende) tycker att sonen kan äta fritt men det är ju helt fel. Medicinerna ger en del viktuppgång men om sonen får ätta ohämat så...
    Min son tål all mat och äte all mat. Har nu börjat att titta på detta m kostomläggning. Hur gör man om man vill prova gluten o laktosfritt? Sonens pappa är emot det och det går väl ej att få ett läkarintyg på att man vill att skolan ska ge specialkost eller? Då sonen ej är allergisk mot nåt....
    Skulle vilja prova i 6 månader får vi se...

• FemaleX
    kaffemamma skrev 2010-12-10 19:32:13 följande:
    Underbar - tack!
    Female X,  om du är intresserad av att testa en kostomläggning så  kan jag varmt rekommendera att du hör av dig till mamman som driver den här bloggen: urenergi.wordpress.com/ hon gjorde en fantastisk lista på svenska produkter när hon skulle börja med kostomläggning - vad som är säkert, vad som måste bort osv. Hon delar gärna med sig av den. Hon fick också en närmast mirakulös förändring hos sin son väldigt snabbt efter kostomläggningen. Rent praktiskt är det nog tyvärr så att pappan också måste medverka, annars kommer det inte gå tror jag. Om han slarvar/ ger annan mat så kommer ni inte kunna bedömma något. Kan ni kanske enas om en kort testperiod först? Och hoppas att det ger synbar effekt snabbt - som det gör för vissa? Sen kan det ju också vara så att när man väl kommit igång är det inte så svårt, och då kan man lika gärna fortsätta ett tag till för att se om det hjälper även om resultaten inte är dramatiska. Det är viktigt att skaffa sig så bra kolla som bara möjligt innan: vad kan man äta? Så att man gör rätt och kan bedömma rättvist. Skolor är det lite olika med. En del accepterar specialkost utan läkarintyg, en del läkare kan tänka sig att skriva intyg för en prövoperiod. Vi skickar med mat till lunch och skolan har köpt in mellis efter mina önskemål. Jobbar på att få skolköket att servera sån här mat men de tror att det är svårare än vad det är. Vi får väl se....
    Jag hjälper gärna till om du har frågor, men vet inte riktigt i vilken ände jag ska börja berätta.... Läs en bok om ämnet först kanske. Dock är de flesta på engelska. Jag kommer gärna med rekommendationer där med, men det beror lite på språkkunskaper och vad du läst innan.
    Jag tyckte det verkade oöverstigligt, men när vi väl börjat enklare än jag trott. Sen svårare igen, men det är en annan historia... och nu enklare - det går i vågor!
    Tack för svaret. Vi har fått läkartid för sonen i januari för att diskutera m ep läkaren och psyk läkaren samtidigt. Sonen har nu fått diagnosen adhd också så vi får se vad det blir för medicin ang hans hyperaktivitet.
    Jag får ta detta först och sedan så får jag prata m pappan igen och med läkarna. Han har äv svår ångest och vu föräldrar ska få gå var för sig på enskilda samtal för att få stöd i hur vi ska bemöta honom.
  • FemaleX
    kaffemamma skrev 2011-04-21 10:54:59 följande:
    om det här med att försöka bota eller inte. För mig är valet självklart - fanns det en ofarlig operation som tog bort hans autism hade jag gjort det. Inte för att samhället ska bestå av endast perfekta människor, eller för att mitt liv skulle bli enklare. Jag tror visst att högfungerande autism kan vara männskligheten och personen själv till stor nytta: förmågan att fokusera på ett område mm.  Men alla är inte högfungerande. Alla mår inte bra i sin situation. Jag har en kille som inte kan kommunicera särskilt väl på grund av sin autism. Jag har känslan att han vill prata med oss, men han förstår inte hur han ska göra så han tar till tex enkla barnsånger där vi kan sjunga tillsammans, turas om att sjunga osv. Det är jättetrevligt, men det är inte all kommunikation han behöver för att utveckla sina relationer.

Det här är verkligen en av mina favoritklipp, om tjejen som har diagnos autism och utvecklingstörning. Som beter sig på ett sätt som verkligen bekräftar diagnoserna. Men som i tonåren börjar kommunicera och visar en helt annan sida som finns så att säga inuti: www.facebook.com/video/video.php?v=1015009348... 
    Åh hjälp! Jag blev helt impad hon börjar o skriva och säga vad hon vill! Det är häftigt!
Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7