kaffemamma skrev 2010-12-10 19:32:13 följande:
Underbar - tack!
Female X, om du är intresserad av att testa en kostomläggning så kan jag varmt rekommendera att du hör av dig till mamman som driver den här bloggen:
urenergi.wordpress.com/ hon gjorde en fantastisk lista på svenska produkter när hon skulle börja med kostomläggning - vad som är säkert, vad som måste bort osv. Hon delar gärna med sig av den. Hon fick också en närmast mirakulös förändring hos sin son väldigt snabbt efter kostomläggningen. Rent praktiskt är det nog tyvärr så att pappan också måste medverka, annars kommer det inte gå tror jag. Om han slarvar/ ger annan mat så kommer ni inte kunna bedömma något. Kan ni kanske enas om en kort testperiod först? Och hoppas att det ger synbar effekt snabbt - som det gör för vissa? Sen kan det ju också vara så att när man väl kommit igång är det inte så svårt, och då kan man lika gärna fortsätta ett tag till för att se om det hjälper även om resultaten inte är dramatiska. Det är viktigt att skaffa sig så bra kolla som bara möjligt innan: vad kan man äta? Så att man gör rätt och kan bedömma rättvist. Skolor är det lite olika med. En del accepterar specialkost utan läkarintyg, en del läkare kan tänka sig att skriva intyg för en prövoperiod. Vi skickar med mat till lunch och skolan har köpt in mellis efter mina önskemål. Jobbar på att få skolköket att servera sån här mat men de tror att det är svårare än vad det är. Vi får väl se....
Jag hjälper gärna till om du har frågor, men vet inte riktigt i vilken ände jag ska börja berätta.... Läs en bok om ämnet först kanske. Dock är de flesta på engelska. Jag kommer gärna med rekommendationer där med, men det beror lite på språkkunskaper och vad du läst innan.
Jag tyckte det verkade oöverstigligt, men när vi väl börjat enklare än jag trott. Sen svårare igen, men det är en annan historia... och nu enklare - det går i vågor!
Tack för svaret. Vi har fått läkartid för sonen i januari för att diskutera m ep läkaren och psyk läkaren samtidigt. Sonen har nu fått diagnosen adhd också så vi får se vad det blir för medicin ang hans hyperaktivitet.
Jag får ta detta först och sedan så får jag prata m pappan igen och med läkarna. Han har äv svår ångest och vu föräldrar ska få gå var för sig på enskilda samtal för att få stöd i hur vi ska bemöta honom.