• Kerubmamman

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7

pcalma skrev 2010-11-23 23:06:36 följande:
    Tänkte höra om någon vet vad man kan träna för metod vid autistiskt syndrom ( normalbegåvad, dock väldigt ojämn begåvningsprofil)
    M är 6,5 o har även Trotssyndrom o ADHD ( om det har betydelse?)
    Finns det något matrial eller nåt att gå efter i väntan på att få komna till Hab?
    vi tränar med lövåsmetoden, jag vet inte om det finns nåt om det på nätet eftersom vi får allt via specpedagogen.
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Kerubmamman
    pcalma skrev 2010-11-23 23:18:53 följande:
    Tack för svar!!
    Är det spec ped på Hab ni får det från? Erbjuder alla landsting detta?
    Vi har turen att ha en utbildad specpedagog inom barnomsorgen, hon började jobba med Börje före utredningarna startade eftersom personalen ville ha hjälp att hantera honom. Nu har hon börjat jobba med Stig också, trots att han har börjat i förskoleklassen.

Jag tror det varierar över landet, de flesta metoder påminner nog rätt mycket varandra (grundprincip med IBT är ju den samma tänker jag) och alla borde gå att anpassa efter individens begåvningsnivå.
  • Kerubmamman

För er som har iphone eller en android-mobil måste jag rekommendera en gratis-app som heter Talking Tom. Det är en animerad katt som "härmar" det man säger med en heliumfylld röst. 
    Pojkarna älskar den, dels övar de ljud, men även lite samspel/rollspel med katten.

Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7