• Vidarchefar

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7

zelia skrev 2010-08-20 23:37:59 följande:
    MammaTN: Vi fick dispens från 25 timmar per vecka till 35, så sonen går 9-16. De får till ca 20 timmar ibt per vecka, vilket är helt OK.
    Ungefär var i landet bor ni? Vi har två autistiska barn som precis nu ska söka dagsiplatser och till oss säger kommunen mellan 15 och 25 timmar per barn.

Pappan till barnen jobbar, inte mamman.
  • Vidarchefar

Zelia:

Kanonsvar! Tack! Men den stora följdfrågan då är ju: hur fick ni kommun och förskola att "fatta vad det handlar om"? Här känns det mest som att kommunens specialpedagog kör med standardsvar och verkar aldrig ens ha hört talas om IBT eller liknande.

• Vidarchefar

Kaffemamma: Jag fick också dåligt samvete för att jag aldrig skriver här - och det var bara bra!  Du är en eldsjäl och jag skiter i om du gör det för din egen skull; jag är likafullt tacksam ändå. Problemet är bara att med två autismtroll + femtio timmars arbetsveckor blir det mycket "Åh, det DÄR var intressant. Bokmärker så jag kan läsa vidare sen"... Mycket läsande här blir också via mobilen när jag har korta stunder för mig själv, och det är så omständligt att skriva med den. Dina inlägg är guld värda :)

Är det någon som har sett att det ska vara Floortime-föreläsningar (och workshops) i Göteborg, Uddevalla och Borås? Jag och frun ska gå på föreläsningen i Uddevalla 11 oktober.

www.gnpc.se/

now playing: High Spirits
  • Vidarchefar

Vi har beslutat oss för att göra ett försök med CF/GF-diet och har några frågor (har läst igenom hela tråden för att se om jag missat något, men ställer säkert några frågor som fått svar tidigare, ber om ursäkt för tjatigheten i så fall).

Det som benämns är ju just CF/GF: alltså kasein och gluten. Men det verkar även så att soja anses vara en bov i de här sammanhangen. Stämmer det? Är det något annat som bör plockas bort? Och då menar jag inte sådant som allmänt är dåligt att få i sig för mycket av som socker och glutamat, utan jag undrar mer specifikt för autistiska barn.

Måste man ha kontakt med en DAN-läkare för att sätta igång, eller är det något som kan komma senare? Om läkare är ett måste: vem kan ni rekommendera?

Om vi kickar i gång själva: är det korrekt uppfattat att vi först bör plocka bort kasein och sen vänta ett par veckor och ta bort även gluten? (och soja?)

Finns det några tillskott man kan ge (Omega 3 får redan ett av barnen, det andra tvärvägrar ofast) utan att först rådgöra med en läkare?

Finns Omega 3/6 i någon annan form än olja?

Är havre tillåtet?

Barnen det gäller är alltså två gravt autistiska barn på snart 2 och 3 år. Icke verbala och hyperaktiva så innnn i helvete (ursäkta franskan). Vår största noja inför detta är att ungarna redan nu är så otroligt krångliga med maten: de äter ytterst lite rent allmänt. Dotterns räddning är välling och sonen, tja... han har ingen direkt livlina och har tappat i vikt det senaste året. Men å andra sidan är detta också en orsak till att vi "vågar" försöka; vi har ju inte direkt någon perfekt matsituation vi riskerar att förlora.

now playing: Dawnbringer
  • Vidarchefar

Stora tack för era svar, båda två! Uppskattas jättemycket av både mig och frun som sitter här och läser tillsammans nu.

Det enda som ooooftast funkar att få i ungarna är Rismål/Risifrutti med jordgubbssylt. Men ska man vara riktigt krass är det också det enda. En period fungerade det bra med delikatessköttbullar - ni vet, de där små som är som munsbitar. Men nu ser en dag för sonen ut ungefär så här (dottern äter lite annat, men det är mer eller mindre samma grej):

Frukost: 1 rismål, måste vara Icas (ofta ett helt, ibland bara en del)

Lunch: 2-3 köttbullar (en period åt sonen runt ett dussin, inte längre)

Middag: Pågenlimpa (från några tuggor till ett par skivor) eller banan (från några tuggor till en hel) eller ett Rismål.

Kvällsmål: Sempers fullkornsgröt med banan, yoghurt och hallon + Tigers blåbärsyoghurt. Cirka en halv deciliter gröt + en deciliter yoghurt. I snitt. Ibland blir det som ikväll: noll skedar.

Mellan måltiderna kan det bli några russin, några tuggor äpple, lite banan, lite gurka eller kanske en riskaka.

Ibland kan han också ta några tuggor av en pannkaka eller sleva i sig lite köttfärs och spaghetti. Men det är väldigt sällan och de flesta gånger han blir erbjuden är det noll eller ett fåtal skedar.

Ärligt talat vet jag inte om vi behöver direkt hitta ERSÄTTARE till de här sakerna, för det är redan så försvinnande lite de äter. Bara få igång viljan att äta över huvud taget vore en stor seger.

Hur gör ni med kosten för resten av familjen? Jag funderar på att om jag käkar samma saker som barnen (ska försöka äta) i ett par veckor och sen ska äta lunch på jobbet... Om jag då äter något med mjölk eller vete: exploderar min mage? ;)

• Vidarchefar
    kaffemamma skrev 2010-10-04 10:43:28 följande:
    ska skynda mig med anti-svamp behandlingen och se om det gör någon skillnad: sonen har bettet sig som berusad sista tiden: oftast ett glatt fnissande, tokskrattande  fyllo, men då och då dagar med väldigt okarrakteristiska gråtutbrott.
    Din beskrivning passar in bra på våra barn också: som om de vore lite småpackade (eller rejält dyngraka, vissa dagar). Menar du att det skulle kunna bero på svamp? Finns det andra symtom man kan titta efter för att se det?
  • Vidarchefar

Pust! Vilket jävla kaosliv. Jag har inte orkat med att skriva ett enda ord och inte heller följa någon annan tråd än denna... ni dominerar, allihop!

Korta frågor som ni mer erfarna kanske kan svara på.

Vår dotter på två år har börjat acceptera att man lägger tabletter och kapslar i hennes fruktpuré så världen av kosttillskott har äntligen öppnat sig för henne. Vi har än så länge bara gett henne Omegakapslar + Kalcipostabletter.

Vad mer bör vi fokusera på först och främst?

Magnesium + B6?
    (kan magnesium vara farligt i för höga halter? Här påstås det så:
    www.suite101.com/content/treating-autism-with-vitamin-b6-a56264)

Zink?

B12?

Våra barn har börjat med kasein- och glutenfri kost för en vecka sedan. Ni andra som kör med detta: hur lång tid tog det för er att upptäcka några effekter - om några? Är det någon av er som inte har fått någon som helst effekt? Mjölk plockade vi bort redan i november, men gluten försvann förra veckan.

Vår son på tre år är det däremot ingen idé att diskutera tillskott för just nu. Det är snarare så att vi funderar på knapp på magen i stället. Han äter bara chips just nu (Olw:s grillchips, mjölk- och glutenfritt).

• Vidarchefar

Såg att den här butiken har börjat sälja Thornes kosttillskott. Men VILKEN av magnesiumvarianterna är det man bör välja?

www.ekobutiken.se/naring/thorne-research/magnesium-kalium/

Fan, det känns miserabelt att det ska vara så jävla svårt för en vanlig idiot att fatta en så simpel sak. Och då ska vi absolut inte prata om det som många av er andra så otroligt duktigt kämpar på med när det gäller kelering, enzymer, probiotika och resten av djungeln. Ni är guld!

• Vidarchefar

Kaffemamma: alltså denna?

www.ekobutiken.se/shop/thumbnails/shop/7107/art7/h3175/5403175-origpic-4031a9.jpg_0_0_100_100_300_300_75.jpg

Magnesium Citrate (140 mg)

Magnesium bundet med citrat, dvs citronsyra, är en form som är mycket lättupptaglig för kroppen.

Magnesium är involverat i fler än 300 enzymatiska processer inklusive produktionen av ATP. Magnesium hjälper till att upprätthålla bendensitet, normal hjärtrytm, lungfunktion och blodglukosreglering samt förhindrar bildning av njursten delvis genom att förhindra utsöndring av oxalat och calciumfosfat i urinen. Magneisum är än mer effktivit när det binds med citrat eftersom citrat återbildar kristallbildning i urinvägarna.

Thorne Research tillhandahåller magnesium bundet med aspartat, citrat samt med citrat-malat.

Näringsdeklaration 1 kapsel innehåller: Magnesium (som magnesiumcitrat) 140 mg

Storlek: 90 kap
    148:-/st
  • Vidarchefar

Floortime-utbildning i Göteborg!

Vet att det har snackats om detta i tråden vid flera tillfällen tidigare, men trots att jag nu har läst ikapp till sista sidan hittar jag ingen uppdatering om att det faktiskt BLIR AV någonstans.

För er som inte känner till Floortime är detta en kort beskrivning av vad det är :

I Floortime leker man med barnet och målet är att skapa en tillitsfull relation för att kunna stimulera de sex utvecklingsstegen Dr Stanley Greenspan menar är fundamentala för en individs utveckling. I Floortime följer man barnets lust samtidigt som man utmanar barnet att tänja på sina förmågor.

Min egen beskrivning som förälder är att det helt enkelt en "lekterapi". Du och ditt barn med autism lär dig att leka tillsammans på ett sätt som för er närmare varandra och ger dig som förälder verktyg att hjälpa ditt barn utvecklas i leken. De två personer som håller i kurserna är fantastiska, och Maggie Dillner som står för de mer praktiska delarna är en otroligt peppande och motiverande person.

Fina familjen och Kaffemamma här i tråden borde kunna berätta mer än jag - mitt ordförråd är temporärt tomt och fantasilöst på grund av sömnbrist :)

-------------------

Speciella (www.speciella.com) har utbildning i Floortime i Göteborg

Nu är det klart med kursen. 16 mars, 9.30 - 16.00. Kostnaden blir 1000 kronor för föräldrar och 1500 ex moms för professionella. Arrangemanget är vårt helt och hållet, därför blir det lite mer kostsamt än om t ex föreningen hade bekostat en del. Föreningen kommer dock att lägga ut information på sin hemsida.

Sprid gärna till alla du tror kan vara intresserade! Vi behöver 8 deltagare för att kursen ska bli av.

Anmäler gör ni till anmalan@speciella.com

--------------------

• Vidarchefar

Ja, vi håller verkligen tummarna för att det ska finnas åtta intresserade. Annars funderar vi på att betala vad det kostar för att de ska komma hit och köra det ändå. Vi tror verkligen att det skulle ge assistenterna en positiv skjuts i deras arbete.

I övrigt är det väl... tufft, tror jag. Vissa saker, avlastning främst, går åt rätt håll, men barnens utveckling är fortsatt långsam eller obefintlig, tyvärr.

Hoppas det är bra med er! Du får gärna PM:a mer om hur ni har det - tenderar att bli långt när vi skriver till varandra.

• Vidarchefar

Kilsbergen: Just detta tillfälle är en enskild föreläsning och tyvärr inte ett sådant workshop-tillfälle som Kaffemamma beskriver.

Jag och mamman i familjen har tidigare varit på en av föreläsningarna och tyckte att det gav mycket ändå. Jag har själv inte läst "Engaging autism", så det är mycket möjligt att det bara blir upprepningar av de rent teoretiska bitarna för din del.

Det jag dock främst fick ut av den föreläsning som vi var på var en allmän höjning av pepp-nivån. Maggie Dillner, den ena av de två som har företaget Speciella, är fantastiskt motiverande och att döma av de videofilmer som visades där hon visade exempel på teknikerna skulle jag vilja klona henne och ha henne som assistent till inte bara våra barn utan även mig själv ;)

Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7