• mamma al

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7

kaffemamma skrev 2012-03-07 10:45:00 följande:
    Och det här med motorik och musik kom in i just det här fallet( samma artikel)

London - When Josh Tutin was three years old, he was diagnosed with autism so severe that experts believed it unlikely he would ever relate to other people.

Yet now the Bristol boy is a thoughtful, joyful nine-year-old who attends a mainstream school.

“Some people say he has grown out of it,” says Renitha. “But they have no idea of the hard work that has been involved.”

Instead, she believes the improvements are a result of her intense efforts to teach Josh to cope with his condition.

She read in a magazine that, in some people with autism, the left and right hemispheres of their brain appear to not ‘connect’ as effectively as people without the condition.

Renitha also read that playing a musical instrument is one of the few activities that activate the left and right hemispheres at the same time. So Renitha decided to teach Josh the piano when he was only four.

“To begin with, it was a battle even to get him to sit on the stool,” she says. “But I believe that is one of the things that has helped him develop his brain and to understand the world.”

Josh also had a lot of problems with his co-ordination and so Renitha spent hours crawling and climbing with him.

“Josh’s co-ordination has improved enough for him to start tae kwon-do lessons - although this was not easy,” says Renitha. “He has a very supportive instructor and Josh is now determined to get his black belt one day.

“I never knew if any of the strategies I used would work. But they were all worth a try. The alternative - Josh being locked in his little world for ever - was far more scary and depressing.”

Håller med till 100 %
  • mamma al

Har fått erbjudannde via Hab att gå en kurs som heter "Talkability". Någon med erfarenhet av den kursen? Det verkar bra på pappret tycker jag. Men det vore intressant att höra om någon gått den.

• mamma al

Hej! Har skrivit samma inlägg i autismtråden men kom på att den kanske pasasr bättre här så jag klistrar in det här också:)

Nu har jag varit på HAB och kollat appar. Det visade sig att jag hade mer koll på vad som fanns än tjejen på HAB..... Men det gör inget för hon laddade snällt ner de appar som jag ville titta på:) Den schemaappen jag fastnade för och också har köpt är Tasuc. Den har de funktioner som G behöver.

När man köper Tasuc följer det med ett antal bilder med engelsk text och engelskt förinspelat ljud. Både ljudet och texten går att ändra till svenska. D V S man får läsa in själv och skriva egen text. Superenkelt. Dessutom går det att använda vilka bilder som helst. Jag har både fotat själv och hämtat bilder från nätet.

Man kan sätta alarm om man vill till några bilder. Man kan sätta "underbilder" t ex så har jag gjort en bild som heter "Vad ska jag välja?" och klickar man på den kommer det upp några val. Här kan man ju också ha t ex "klä på mig" och under ha bilder på kalsonger, strumpor, tröja o s v.

När man gjort en bild drar man med fingret så blir den avbockad, klar.

G är mycket nöjd med sitt schema och har fungerat superbra idag:)

• mamma al
    UnikFamilj skrev 2012-07-19 09:33:20 följande:
    Jag tycker också att den är relativt bra. Jag har dock inte haft tid nog att förbereda den massiva mängden bilder som behövs... dubbelt upp också för två barn liksom... =) Jag är fortfarande inte nöjd med att det blir två scheman, men hoppas att det kan funka ändå ffa i skolan till hösten.
    Ursäkta en korkad fråga..... Hur menar du med två scheman? Skulle du vilja att hela dagen inklusive förskolklass/förskola ska vara på samma schema? Eller menar du att du får göra varsitt till barnen? För det hade du väl fått göra ändå eller?
  • mamma al

Aha!! Då fattar jag. Det hade onekligen kunnat vara bra. Jag tänker att vi ska ha någon form av fysisk veckokalender här hemma med de viktigaste händelserna t ex fotbollsträning för storebror, fiol för G, möte på HAB o s v. Sen har han sin Ipad för SIN dag.

Jag tänker också att han har en hemma Ipad och en skolipad. Tänker se till att de använder Tasuc också.

weekcalendar.... hur fungerar den?

• mamma al
    UnikFamilj skrev 2012-09-24 10:01:50 följande:
    Har varit på kurs i helgen, i sensomotorik..! WOW säger jag bara!  Vi har ju tränat enligt den här metoden under snart ett års tid mer eller mindre kontinuerligt, men vi kommer "börja om från början" nu när min förståelse fördjupats. Jag är HELT övertygad om att det här är ett stort område för de allra flesta barn med autism, och ffa för de barnen som har större problematik med tydligare påverkan på motorik och perception = den gruppen som IBT oftast inte är lika verksam för... Jag ska börja träna min egen förmåga att hjälpa genom att provköra på maken... =D
    Mycket handlar ju om att individanpassa för våra barn, men här kan man verkligen tala om vikten av tidiga insatser. Släng in lite sånt här i Denvermetoden och sen skulle barnen med de största problemen få chans att komma ut ur sina skal och briljera.. =) Jag är HÄNFÖRD! 
    Jag tror absolut att du har rätt. Det är ju det som gör att jag är en FMTare.
Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7