• bebis maj 12

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7

Jag känner mig bara usel som mamma då jag inte har ork eller kunskap om hur jag ska hjälpa min son som har autism..vi har precis börjat på Habben med specialpedagogen.Har dessutom en 5 månaders och en 2 1/2 åring (dom har inga diagnoser)Min son äter i princip ingen mat alls,han slutade äta då han va 2 år,är nu 3 1/2 år,...vet inte hur IBT fungerar riktigt,men tror inte att det är någott jag har ork till....Orkar inte läsa en massa böcker om autism heller...Bara älskar denna goa underbara kille,har nog alltid haft en extra kärlek till honom redan från födseln.även om inget va "konstigt" med honom förrän efter 2 års ålder,nästa 2 1/2 år...innan dess fungerade allt som det skulle med mat och tal...vet att detta va fel tråd att skriva i,men ville ändå göra det..här i norrland finns inget annat att gå på än habben,inga kurser eller så..

Jesper -95,Silas -09 Sackarias -10,Natanael maj-12
  • bebis maj 12
    UnikFamilj skrev 2012-10-22 11:42:11 följande:

Norrland..? För att vara lite OT... Var..? Vi är i Jämtland..!

Ö-vik
  • bebis maj 12

Vart hittar jag bra info om floortime? Hittar inte länken om PANDAS?
    Vi har 3/4-vårdbidrag.Avlastning vill jag inte ha då han inte går att lämna till någon annan än mig och hans pappa.Inskolning på förskolan har ej funkat heller 

• bebis maj 12
    kaffemamma skrev 2012-10-22 13:03:13 följande:
    Här är inlägget om PANDAS: Det är nu en officiellt godkänd diagnos. Symptomen kan dels förväxlas med OCD / Asberger / Tourettes / huperaktivitet och liknande, dels förstås komma "ovanpå" en autismdiagnos och då vara svår att upptäcka. Jag ska försöka få till en PANDAS-utredning på sonen, det skulle kunna förklara hans väldiga och plötsliga svängningar. Den är behandlingsbar. Värt att kolla in för fler:
    "PANDAS är en autoimmun sjukdom som utlöses av en streptokockinfektion. Sjukdomen kan ge en mängd olika symtom inom det neuropsykiatriska området. Den börjar alltid med ett mycket plötsligt utbrott av OCD (tvångssyndrom) och/eller ticsstörning, och mycket vanligt är att nästa symtom är en stark separationsångest (alternativt ångest för förändringar i hemmet)." Mer info: www.pandasinfo.se/

Floortime: bra ställe att börja: www.speciella.com  Kanske kan man gå kurs på distans: man filmar när man leker med barnet hemma och får handledning.

Och en oerhört lättläst, praktisk "självklar" bok tycker jag är "More than words" som du kan låna på distans här: www.habilitering.nu/gn/opencms/web/HAB/_Subwe...
    Stor tjock bok på engelska - MEN den består till 90 % av tydliga bilder av vardagssituationer och hur man kan utnyttja dessa för kommunikation.

Hur får man inloggnngsuppgifter så man kan låna den boken? Låna på distans? Får man hem boken eller läser man den nätet?Hur fungerar det?
Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7