Inlägg från: Sommarfjäril |Visa alla inlägg
  • Sommarfjäril

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7

Jag reagerade också på att Måns Möller använde ordet autist om sin son. Kan också känna en viss tveksamhet över att hänga ut sitt barn i en show han tjänar pengar på. Jag vet inte, det känns liksom bara lite osmakligt. Jag är absolut för att man pratar öppet om autism, men att använda sitt barn i stand up... nja, jag vet inte!

Kan inte låta bli att fundera på vad mamman till den här lille killen tycker.

• Sommarfjäril
    UnikFamilj skrev 2012-12-11 11:11:24 följande:
    Kanske inte så positiv till det..? De gick isär, inte sant..? Läste eller hörde honom säga att han behövde köra varannan vecka för att orka och ha tid för sig själv, så de är separerade/skilda i alla fall. 
    Håller med i alla fall, lite osmakligt. Stand-ups använder ju dock ofta sitt liv som material, så jag antar att det beror på vad man gör av det..? Men för mig, så känns det inte respektfullt mot barnet att göra satir av det hela. Medveten om att andra säkert inte håller med. 
    Ja jag har läst nånstans att de har skilt sig och jag har förstås ingen aning om hennes inställning till det hela. Vill inte spekulera i det heller... men kan bara föreställa mig att det kanske är olustigt för henne.
    Paisley skrev 2012-12-11 12:05:04 följande:
    Förresten, det där att säga "autist", "mitt barn är autistiskt" - använder ni inte det?

Jag har hört folk påpeka att det heter "han har autism" inte "han är autistisk".  Men jag ser inte problemet med att beskriva en person som autistisk. Det är mer målande att använda ordet. Man kan säga milt autistisk, måttligt autistisk osv. Alltså det är mer logiskt för mig att den här funktionsnedsättningen är ett adjektiv eftersom det beskriver hur någonting är. Man kan vara mer eller mindre autistisk. Man kan vara lite autistisk men inte ha så att det räcker till en diagnos. En hjärna är ju autistisk, en hjärna har inte autism. Och det är ju i hjärnan det händer. Hoppas ni fattar hur jag tänker.

Ni som inte använder ordet, hur tänker ni? Vad är anledningen?
    Jag tänker som Unik Familj, att han inte är sin diagnos. För mig är ordet autist helt omöjligt att använda, jag tycker inte det är så laddat men för mig är det helt enkelt bara fel...

Inom sjukvården försöker man numera jobba bort att säga "han är dement" och istället säga "han har en demensdiagnos" eller "han har alzheimers sjukdom" eller vad det nu handlar om. Detta gör man just för att det kan upplevas kränkande att bli beskrivd som att man "är" sin sjukdom eller sitt funktionshinder. Idag tänker man överhuvudtaget i mer etiska termer inom vården, att man ska använda ett mer konstruktivt språk, inte säga gallan på femman-två och liknande. 

Samtidigt så tycker jag givetvis att man får använda de begrepp man själv tycker passar i sin egen familj, men ord är viktigare än man tror.

Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7