• Paisley

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7

kaffemamma skrev 2012-11-07 14:17:49 följande:

Vid vissa fall av autism finns det anledning att undersöka barn noga för mitikondrell sjukdom enligt detta. De barn man ska vara uppmärksam på är de som uppvisar detta: 

1. abnormal fatigue / exercise intolerance
    2. developmental stagnation or regression after a viral illness, fever, or vaccine
    3. regression following surgery, sedation, or anesthesia
    4. poor muscle tone, muscle weakness, or motor incoordination
    5. an episode of sudden ataxia (a sudden motor regression at a later age)
    6. difficulty handling temperature changes (heat or cold), suggesting autonomic temperature control issues
    7. unexplained GI issues (not related to allergies)

läs mer här:

www.autismfile.com/science-research/has-your-...

Åhh detta visste inte jag! Kastar mig över artikeln...
    Detaljerna är helheten
  • Paisley
    http://www.mitoaction.org/files/OXPHOSawareness.pdf

Det står försenat uppvaknande från nedsövning

Detta har hänt oss när sonen var 2 månader bara. Det tog en HEL dag för honom att vakna upp efter operationen. Vad gör man om man är i Sverige? Vilket test ska man fråga efter, någon som vet? Och kan man ha bara några av symptomen eller måste man ha nästan alla?

Han har utvecklingsförsening, magproblem som inte beror på överkänslighet, han får tillbakagång efter febersjukdom (slutade gå i några veckor tex), är slö och passiv i allmänhet,  jag är osäker på punkten om temperaturväxlingar.

Men jag har precis haft besök av en tjej som har ett barn med mitokondriell sjukdom, hon är mycket mer påverkad och har en svår utvecklingsstörning.  

Förvirrande :S 

Detaljerna är helheten
  • Paisley

Vitamin C dosen är hög, det ökar blödningsrisken.

Detaljerna är helheten
  • Paisley
    UnikFamilj skrev 2012-12-03 13:40:18 följande:
    Floortime menar du? Eller menar du om det finns nåt alls förutom IBT? Tja... punktinsatser. TBA i "enklare" och inte lika intensiv variant. Vissa tycks köra väldigt mycket TEACCH fortfarande, för IBT finns inte alls att få på alla ställen i landet - även om det växer. Men nej, det finns inget "åt det hållet" som erbjuds av habiliteringarna i Sverige. Inte vad jag vet i alla fall. Även Floortime är ju utanför, privat.

Den ena varianten som erbjuda av habiliteringarna i Sverige och som innebär konkret stöd och uppföljning med täta och jämna mellanrum, det är nog utan tvivel IBT. 

TBA är väl IBT? Finns det någon skillnad?

Jag undrar hur IBT kan funka om man är "nära förälder". Jag är lite rädd för att köra över lillkillen. Alltså jag vill hitta en träningsmetod där man kan få ut hans maxpotential, men ta det långsamt och inte göra saker som är obehagliga för honom.

Vår BVC psykolog sa förresten att hon avrådde från metoder där man tvingar barnet, tex tvinga fram ögonkontakt. Hon var faktiskt den enda som stöttade att jag fortfarande ammar. 

Jag vill såklart att han ska utvecklas och fungera bra. Men om priset är att han trycks ner och mår dåligt så är det inte värt det. Jag har nog andra mål än de flesta. Satsar inte på att han ska bli "frisk". Det finns ingenting att bli frisk ifrån.

Ska vi hoppa på IBT:n och sedan försöka modifiera den? Kan de gå med på det? Eller fungerar det så att man måste följa ett exakt program?     
    Detaljerna är helheten
  • Paisley

Vi har ju funderat på GFCF. När vi provade mjölkfritt så mådde sonen bättre. Men han tyckte om soyamjölken. Han dricker jättemycket mjölk i vanliga fall. Oatley hatar han. Måste man verkligen köra soyafritt? Det är ju en massa mat som innehåller soyaprotein. Om man nu inte lagar allt från grunden, vilket man självklart har tid till när man har ett autistiskt barn 

Sonen har en diet som just nu består av amning, komjölk, tomat och Danonino yoghurt. Det kan slinka ner pommes eller brödbitar om det finns någon dressing eller sås till. Han har fortfarande ganska stora problem med att tugga.

Detaljerna är helheten
  • Paisley
    UnikFamilj skrev 2012-12-06 13:15:05 följande:

Vi kör med ok till soja numer till de båda äldre. Minstingen åkte på det tåget lite för tidigt, så hon utvecklade överkänslighet mot soja... Om jag var du skulle jag köra fritt från soja, både för att kunna se sen om det blir nån försämring om du sen provocerar och för att undvika att han utvecklar allergi - han är ju inte jätteliten nu men inte alls så stor heller... Eftersom minstingen inte äter soja blir ju det mest här hemma sojafritt, men sojaglass och sojayoghurt kan förekomma och det är ganska tacksamt. Var försiktig alltså...

Tack för svaret! Men vilken mjölkliknande dryck kan man ge då? Oatley gick ju inte hem som sagt. Och sen kom jag på att det kanske man inte får ha ändå pga glutenrisken? Fast det finns ju egentligen inte gluten i havregryn. Har man havrefritt också så kan man ju typ glömma någon form av bröd, kaka osv. Det är så krångligt det här. Jag tänkte på att ha enbart mjölkfritt till en början eftersom vi testade tidigare och han blev mycket bättre av det.
    Detaljerna är helheten
  • Paisley
    UnikFamilj skrev 2012-12-06 14:11:53 följande:
    Ah! Mandelmjölken ju! Svår för oss att få tag i, men troligtvis mkt god. Prova den!

Just det! Den kan man nog göra hemma har jag för mig.
    Detaljerna är helheten
  • Paisley

Då kan man baka med mandelmjöl också förresten.

Detaljerna är helheten
  • Paisley
    UnikFamilj skrev 2012-12-10 18:20:38 följande:
    Vet inte om jag hela vägen gillar hur han uttrycker sig. Uttrycket "autist" är verkligen ingen favorit... Tycker nog kanske inte heller att det känns så lättsamt, blir för mig lite mycket med hela "satir-grejen" av en sån situation. Känns som att han säger "tyck synd om mig, clownen, som fick en autist istället för ett barn". "Visst finns det ljuspunkter också", låter för mig rätt sorgligt.Jag färgas säkert av att jag inte alls är nåt fan av MM, kanske inte ens nåt fan av stand-up...Drömmer Men det som var roligt stod inte MM själv för, utan det kom iom igenkännandet av det där härliga, annorlunda som är våra ungar. 

Det jag inte tyckte om var att han måste bortförklara sig med att han såklart inte vill att hans barn ska vara autistisk.
    Och som du sa, det roliga stod hans barn för.

Jag tycker att det kommer jätteroliga, gulliga, komiska grejer från våra barn. Vi måste bara göra en tråd om det alltså. Tänkte skriva mer men det får bli en annan gång, sonen är förkyld och gnällig...
    Detaljerna är helheten
  • Paisley

Om man är den typen som inte tycker om orden autist/autistisk utan bara vill använda autism, "han har autism" osv:

Om någon frågar tex: Är hon autistisk?
    säg: Ja hon är väldigt artistisk   

Detaljerna är helheten
Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7