kaffemamma skrev 2012-11-27 11:30:10 följande:
jag vet att både kirkman & brainchild är välansedda och ofta använda av autism-föräldrar. Doserna som rekommenderas av de flesta läkare inom ARi / DAN är väldigt höga. Det finns god grund för det: väldigt många studier osv som visar på dels brister dels dåligt näringsupptag hos barn med neuropsykiatriska diagnoser, dels används de ibland utan att det finns en brist för att trigga olika processer i kroppen. Många föräldrar ger tex höga doser c-vitamin och tycker det ger jättefina resultat, tex b6 och magnesium ihop är något som har studerats sedan 60-talet och har vetenskapligt bevisad effekt på tex språkutveckling (sök på tex b6 + autism i pub med där du hittar alla publicerade studier, man kommer till pub med från
ki.se, sen vidare till bibliotek, sen pub med) .
Sen tycker jag själv också att det i vissa fall är läskigt med dessa höga doser och det faktum att det finns ont om studier vad det gäller långtidseffekter. Det protokoll vi (försöker) följer nu, Yasko, innebär en enorm mängd tillskott men i mycket små doser, en droppe av det här, en fjärdedels kapsel av det här osv osv.
En fördel med multivitamin är att det är enkelt. Jag har för mig att super nu thera är ett pulver som ska blandas med juice eller liknande - det skulle jag inte få i min son. Kirkman har också en multivitamin som tuggtablett som han tyckte om däremot (har bara provsmakat).
En nackdel med multisar är att de inte är skräddarsydda. För det ÄR krångligt det här med vitaminer. Eller... kan vara iallafall. En mamma vars son inte längre har några tecken på autism använde vanlig multivitamin (solray childrens chewable) i trippeldos, probiotika, omega och enzymer som enda tillskott och det fungerade uppenbarligen ypperligt för dem - ihop med kosten som för dem var den viktigaste pusselbiten. Vår pojke verkar få problem av mat och tillskott som innehåller mycket oxalater, och oxalater bildas av c-vitamin. Vi provade även b6 + magnesium tuggisar från kirkmans en period och det sammanföll med några negativa förändringar. Enligt dan-läkaren kunde det ha att göra med att b6 gödde bakterier i mage / tarm. Så.... tyvärrr är det krångligt det här: massor med olika rön, fördelar och nackdelar.
Jag vet att i den här nya, utmärkta boken:
www.autismdiet.se så ger autismforskaren Reichelt sin syn på de tillskott man bör ta.
Har ni tagit prover via Geir? Ofta vill man skräddarsy tillskotten beroende på proverna. Men om ni vill komma igång med en multivitamin så skulle jag våga prova ovanstående om ni följer tillverkarens rekommendationer för kroppsvikt.
Vad är Yasko för nåt? Super Nu Thera har i flytande form också. Vad för negativa effekter fick din son av b6+magnesium om du har lust att berätta.
Vi har inte tagit prover via Geir, vet du vad det skulle kosta isåfall? kan man inte ta prover via en läkare här?