• Kilsbergen

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7

Vidarchefar, vet du hur kursen går till? Är den helt teoretisk eller har man med sig sitt barn? Jag har läst boken "Engaging autism" av Greenspan och använt en del tekniker på sonen med väldigt bra resultat. Hans kommunikation (pekning och tal) tog ett stort skutt framåt direkt ävem om det fortfarande lämnar mycket att önska. Funderar bara på om denna kursen kan ge något extra eller om den är basic och i nivå med innehållet i boken.

• Kilsbergen

En av 54 pojkar har autism enligt studien. Det är mycket! En ny avhandling i Gbg visade att 0,8% av alla 2,5 åringar diagnosticerats med autism 2010. En ökning från 0,16% på tio år.

• Kilsbergen

Unikfamilj, ingår barnets lekstund i er ibt? Vi har det och jag tänkte bara på att det känns floortime-likt. Tycker inte alls att ibtn är så rigid som jag trott. Våra handledare är flexibla och mycket blir nog vad man själv gör det till. Min son verkar redan efter knappa två veckor mer fokuserad och han är jätteduktig på övningarna. Ska bli spännande att se vilka övningar som kommer härframöver.

• Kilsbergen

MamaDe: jag har också en autistisk son på tre år och vi började med ibt för ca en månad sen. Mycket jobb men känns bra!

• Kilsbergen

För att svara på din specifika fråga då går det absolut bra att blanda övningar vid samma träningstillfälle. Men i början kan det vara bra med korta stunder med få övningar för att inte trötta ut barnet för mycket.

Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7