• aek

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7

Jag länade just Engaging autism på biblioteket, oj vilken bok.

Har någon tips på böcker gällande IBT? Det har säkert kommit upp i diskussionen men jag råkde inte på dem när jag sökte bland sidorna.

• aek
    UnikFamilj skrev 2013-01-25 07:43:27 följande:
    Har för mig att de numer säger typ 1-3 år för den "tidiga starten", sen ska det finnas annat material för äldre barn. Dock, så köpte vi boken när sonen var ganska precis 3, och jag tyckte den var super! Det är ju inte så att modellen för äldre barn blir helt annorlunda heller, bara att den anpassas lite mer efter äldre barn. Ända fram till nyligen så var det en "samlad modell" för barn 1-5 år har jag för mig, eller 1-6. Den kostar ju heller inga tusenlappar, så det är nog mitt favorittips. =) Den plockar verkligen fram mycket av det bästa ur TBA, men går bort från det stela i IBT såsom den erbjuds här i Sverige. Denver model är också en väldigt strukturerad modell, men strukturerad framför allt i hur man som vuxen planerar och förbereder träningen, sen följer man barnets egen motivation och gör "lek" av allt. Man behöver ju inte följa allt till punkt och pricka - det är nog svårt när man inte har handledning här - men det finns otroligt mycket bra att läsa och ta fasta på.
    Jag var SÅ sotis när jag fick höra av logopeden i vårt team hade fått en inbjudan till (och deltog) i ett utbildningsseminarium med Sally Rogers om just Denvermodellen. Jag hade gett mycket för att få vara med..! =D 
    Tack för tipset. Boken kostade ju inte många pengar som pocket. Det är säkert bra att läsa om modellen för yngre barn först även om han redan är tre, så får vi grunden för arbetet
Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7