• FinaFamiljen

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7

Kommer med ytterligare en IBT-fråga, till er med riktigt små barn...

NÄR börjar man köra lägg lika på olika färger? Undrar lite eftersom "lägg lika" på en färg och med "distraktion" går bra, men sonen är ju inte ens två än och efter vad jag kan se enligt "normalstörda barns utveckling" så är det typ mellan två och tre års ålder de börjar sortera efter färg...?

• FinaFamiljen
    Krickeline skrev 2010-04-20 22:14:49 följande:
    Ja det är receptbelagt och man kan få det utskrivet av DANdoktorn här www.medhelse.no. Vi behövde inte träffa honom för att få receptet utan fick det via telefonkonsultation med honom.
    Fortsätter att fundera, det här intresserar mig oerhört... =) Får man fråga hur ofta ni ger sprayen?
  • FinaFamiljen
    zelia skrev 2010-04-25 09:33:40 följande:
    Ni som kör IBT och har syskon i nära ålder, hur gör ni med allt träningsmaterial? Har ni separata leksaker som ni bara använder till träningen eller får syskonen till det autistiska barnet också leka med leksakerna som används vid IBTn? Vi har alltid haft gemensamma leksaker, så mycket av det som tvillingbrodern och hans kompisar leker med är just de saker som vi också använder till Max träning (med några få undantag). Eftersom vi bor trångt så har vi liksom inte plats att ha dubbelt av alla leksaker utan de delar på kassa-apparat, dockhus, bondgård, dockspis, tågbana etc. Men det börjar bli ohållbart. Inför varje träningspass får man ju börja med storstädning och jakt efter träningsmaterialet. Börjar bli så less, man har ju nog jobb ändå. Ibland orkar jag inte ens låta kompisar får komma hem och leka med David för jag är så himla less på all städning och leksaksjakt efteråt. Vad tror ni,är det bättre att förbjuda David och hans kompisar att leka med vissa av leksakerna som vi måste ha till Max träning? Hur har ni gjort?
    Intressant fråga så jag följer kommande diskussion... =) Här är det inte ett problem nu, men vi är ju i uppstart så det gäller inte alls många saker än så länge. Men vi plockar saker från lekrummet och byter lite, så jag kan tänka mig att det blir strul och stök längre fram. Men dubbelt upp kan man ju inte ha av allt... Hur många saker är det som är aktuella under en period? Lite svårt att tänka mig in i det än, men jag antar att det handlar om en hel del saker ändå?
  • FinaFamiljen
    kjempekul skrev 2010-04-25 13:34:48 följande:
    Är det B12 det gäller eller vad för spray?
    Oxytocinsprayen...! =)
  • FinaFamiljen

Många av er berättar om magproblem och jag vet ju att det är ganska vanligt hos de här barnen. Men de flesta verkar prata om lös avföring? Någon annan med förstoppningsproblematik istället? Dottern har haft problemen sedan ca ett och ett halvt års ålder när amningen minskade och hon började äta mer vanligt. Medicinerar nu med movicol junior vilket gör att det funkar, men visst önskade man att man kunde klara sig utan mediciner...

• FinaFamiljen
    kaffemamma skrev 2010-04-28 11:45:15 följande:
    Autism - magproblematiken handlar ofta om förstoppning. Även när det är diarré är det ofta förstoppning som är grundproblemet enligt DAN-läkarna. Min son hade inga uppenbara magproblem innan vi började med dieten (även om jag nu undrar om han inte hade ont utan att vi visste det) men när vi slutade med gluten bajsade ungen ut flera kilo på ett par dagar - gammal och unket, kändes verkligen som gammal förstoppning. Han satte stopp i toaletten....Kanske kan matsmältningsenzymer vara något för er?
    Ja det finns säkert en hel del för oss att undersöka. Vi är ju precis i starten och bara att komma igång med IBT:n känns fullt upp nu, vi är glada om vi orkar laga mat över huvud taget... =( Dottern är kollad för glutenalleri eftersom vi har det i släkten på makens sida, men det visade inget. Jag är naturligtvis väldigt fundersam på om man skulle kunna förbättra hennes mag/tarmfunktion om man la om kosten - det vore ju toppen - men det känns samtidigt läskigt eftersom vi bor där vi bor. Svårt att få tag i specialvaror, och sen är hon rätt så kinkig med maten redan. Jag är rädd att hon slutar äta. Så svårt.
    Kosttillskott ger vi inga än, mer än omega-3. Så vi har mycket att fundera över... Enzymerna, vad är det och hur funkar de?
  • FinaFamiljen

Ok... en fråga till er GF/CF:are... eller ett antal faktiskt. =)

Hur länge har ni hållit på? Har ni märkt någon skillnad? Hur noga är ni? Vad äter ni till frukost?? Hur är utbudet på godis? Hur gör ni med dagis, hur funkar det där?

Jag har, mot min vilja nästan, gått in och börjat läsa och kan ju förstå att man provar. Även om jag känner att det är lite för mycket för oss just nu, så är det ju väldigt mycket "tänk om det ligger något i det och vi inte provat en så pass enkel sak" över det hela. Dessutom är vi alla hemma nu och fram tills i höst, sen börjar tjejen i förskola. Så skulle vi göra det "enkelt" ett tag, så vore det ju nu...
    Jag förstår att det är mycket att sätta sig in i, och jag vet faktiskt inte riktigt var jag ska börja. Men jag fastnar direkt på det där med godis... knäppt eller hur..? =) Men vi använder en hel del godis till tjejen i IBT:n än och kommer nog göra ett tag, och det får inte äventyras. Så, finns det godis som funkar och är gott?

• FinaFamiljen
    Krickeline skrev 2010-05-10 00:12:39 följande:
    Lite för trött i huvudet för att formulera något bra svar just nu, men kolla på www.autismdiet.se En jättebra sajt att börja läsa på.
    Har kikat där lite, och har lite planer på var jag ska fortsätta kika. Känner bara att jag skulle vilja ha ytterligare erfarenheter - jag har just nu lite svårt att se hur vi skulle få till IBT:n utan godis och hur vi skulle kunna få med framtida förskola på alltihop... =)
  • FinaFamiljen

Jag har precis börjat läsa Autism unravelled, och man blir ju fundersam. Samtidigt ÄR det lite nedslående att det verkar vara så obefintlig effekt för många också. Man BÖR ju prova för att veta säkert för egen del, men det är ju rätt mycket jobb. Tvingas jag välja mellan strategier så väljer jag utan att tveka IBT:n, men som komplement kan jag tänka mig gf/cf. Men då måste förstärkarna funka, och godis är ju väldigt fungerande och jag tror det kommer fortsätta så ett bra tag framöver. Jäkla svårt det här...

Sanera lite allmänt i kosthållningen skulle vi behöva göra ändå, men ska man ändå göra det så kanske man skulle köra hela vägen.

Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7