kaffemamma skrev 2010-04-06 11:14:43 följande:
Sara, jag inser att min formulering lär fördömmande, så var det inte alls tänk. Jag tycker att det här är jättesvårt: redan från början har man ju läst överallt att det är så viktigt att vara noga på partikelnivå - att en del inte får effekt förrän minsta lilla "contamination" är borta. Men att få till detta i vardagen är ju en helt annan sak. Vi gör misstag, säkert omedvetna, men också medvetna. Tex förvaringen av glutenprodukter brevid glutenfria har vi slarvat med allt mer, matlagningsredskap kör vi samma (med disk emellan, men ändå) och senast förra veckan fick han ahlgrens bilar som muta vid psykologtesterna fast jag var ganska säker redan då på att deras glukossirap kom från vete. Först nu har vi slutat med sempermixen fast jag vet att flera pratat om mjölkkontaminering. Och jag undrar ju själv - gör vi allt för att kunna bedömma detta på ett bra sätt?? Det här är också en kille som biter och slickar på en hel del grejer, han får nog i sig det mesta på partikelnivå och vi gör så gott vi kan & orkar. Hans mage har varit värre än någonsin under våren, sen vi provade mjölk i januari. Nu bestämmde vi oss faktiskt för att ta bort alla tillskott en kort period för att se om det blev bättre. Nu är diarreerna borta verkar det som och istället verkar han för hård. Vi ska ge det några dagar till sen börja långsamt sätta tillbaka grejer och se vad som kan vara problemet.
jag tog det inte som fördömmande på nått sätt
Jag känner bara att den nivå vi ligger på just nu är den vi orkar, jag orkar inte laborera med tillskott tex
Samtidigt så finns funderingarna om att pressa oss ytterliggare lite till men vi får se, det är ganska stora ingrepp socialt då som som skulle krävas och jag vet inte om jag klarar att utsätta henne för det
Hon lider redan av att tex inte kunna gå påskkärring eller ta emot godis av andra
Havre verkar M klara i små mängder, hon klarar inte att äta gröt tex då får hon jätteont
Däremot klarar hon inte mjölk, vi gjorde ett högst ofrivviligt test av det förra veckan
Jag bakade bullar med henne till ett kalas och måste fått total blackout för jag använde vanligt margarin som ju innehåller mjölk!
Det tog ett par dagar innan jag kom på vad jag gjort och hon hade så ont och var på så dåligt humör under den tiden att vi verkligen inte kommer att testa att ge henne mjölk på länge