• cruz

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7

Kaffemamma: Vi hade två resurser som vardera jobbade halvtid med Max och halvtid i vanliga barngruppen, så tillsammans fick han en heltidsresurs. Grejen som har varit enormt bra är att om ena resursen varit sjuk, så har den andra gått in och tagit Maximilian 100 % istället för 50% och så sätts det in en vikarie i barngruppen. Därmed har han inte blivit utan träning vid sjukfrånvaro av hans personal. Nu har dock ena resursen börjat som tränare åt en annan autistisk pojke också (50 %) och kan då inte länge täcka upp för den andra av resursen då denna är sjuk. Vi löste det med att vår avlösare har hoppat in på dagis och tränat Max då den ena av hans resurser varit sjuka (hoppas du fattar, det blev himla rörigt).

• cruz

Kaffemamma: Ja, avlösaren har hoppat in som resurs-vikarie så att säga. Tyvärr ska en av Max ordinarie resurser sluta nu i månadsskiftet och vår avlösare ska ta över helt efter henne. Hur vi nu ska göra vid sjukfrånvaro vet jag därför inte.

• cruz

Almond banana bread låter gott, det måste jag testa! Är det svårt att hitta mandelmjöl? Jag bakade mitt första glutenfria bröd häromdagen och det smakade riktigt illa. Får väl skylla mig själv då jag inte följde något recept.

Jobbigt att man inte kan använda produkter som är märkta glutenfritt om dessa innehåller vetestärkelse. GF/CF dieten är ju betydligt striktare än den dieten som "vanliga" glutenallergiker äter. Ni är iaf beundransvärda som orkat kämpa så länge med kosten.

Krickeline: Är det alltså skolan som bestämmer hur mycket resurs barnet får?

Jag skulle vilja få mer energi och tid att jobba effektivare med IBTn. Det känns som om man skulle kunna vinna så mycket om man bara ansträngde sig lite mer och lite mer. Men precis som ni skriver, familjen då? Hur mycket ska man satsa på att behandla sitt barn och hur mycket normalt familjeliv ska man ha?

• cruz

Tack nilsfar! Underbar film. Jag tycker visserligen om träningen, men skulle vilja ha mer tid att verkligen gå in på djupet både vad det gäller beteendeeterapin och de andra förhållningssätten. Behöver även tid att få in nytt material och människor som kan hjälpa vid generalisering av alla färdigheter. Den enda tid som finns är efter 21.30 då barnen somnat och hushållsbestyren är gjorda. Vid den tiden finns inte energin.

• cruz

Har varit på ICA MAXI i Häggvik och jisses, de hade allt. Nu har jag handlat som en galning, bla Sempers grovmix. Jag hoppas på att risken för kontaminering är minimal. Sen gick jag förbi en barnvagnsaffär och sade till sambon att jag bara skulle in och kolla och absolut inte handla. Men när jag lämnade affären var jag ännu en barnvagn rikare, ha ha.

Fick hem boken Problemskapande Beteende idag. Ska bli spännande läsning. Undrar om det krockar med beteende-terapin?

• cruz

Krickeline: Intressant att höra om din dotters verbala upprepningar. Vår son beter sig också på liknande sätt. Han brukar komma med ett påstående och så vill han ha bekräftelse på att det stämmer. Detta upprepar han sedan tills man håller på att bli galen. En sak som han oftast säger är "Om man slår David blir han ledsen". Så vill han att vi ska säga  typ " Ja, då blir han ledsen." Efter hundrade gången orkar man knappt svara och då försöker han ännu ihärdigare. Jag har dock inte orkat ta upp detta problem på våra team-möten ännu, där vi mest fokuserar på huvuddunkningarna för tillfället. Men huvuddunkningarna beror ju ofta också på bristande flexibilitet så grundproblemet är det samma.

Jonathanmamma: Kul! Just nu är jag för trött för att kunna tänka ut något roligt som vi tränat, men jag mailar när/om jag piggnar till och kommer på något bra. Generellt så är jag mycket för naturliga förstärkare som har relevans i sammanhanget och att barnet själv har endel att säga till om under träningen (tex. att sonen också får välja aktivitet ibland, eller om vi typ ska träna räkning så får han välja om han vill räkna tågvagnar eller klossar etc).

• cruz

SaramedM. Jag håller med till 100 %. Efter att ha läst boken vill man ju tex. att all personal på skolan där man väljer att placera sitt barn ska ha läst den.

• cruz

Kaffemamma: Kolla med Helleboruskolan i Täby som Krickeline nämnde. Sedan finns Rösjöskolan i Sollentuna som har IBT särskola tror jag (beror ju på vad ni vill ha). Det ska även finnas en skola med IBT inriktning i Vallentuna också (om jag inte minns helt fel).

Nu har vi tagit bort gluten också (mjölk tog vi bort för två veckor sedan). Än så länge har magen inte blivit bättre förutom att avföringen är ljusare och inte luktar riktigt lika vidrigt. Men konsistensen är lös (ursäkta ämnet). Får se om glutenfritt gör någon förbättring. Humöret har dock varit rätt OK med lite mindre utbrott än vanligt. Men så igår brakade det lös rejält när M inte fick sitta vid datorn längre (trots förberedelser på att det är dags att sluta minst tre gånger ). Hur gör ni i sådana lägen? Kör ni mutor som avledning innan utbrottet kommer (typ kom så går vi och äter lite popcorn) eller försöker ni träna flexibiliteten och få barnet att sluta själv (möjligen med en förstärkare som kommer direkt om barnet stänger av datorn)? Enligt den fantastiska boken som jag läst så bör man göra enligt alternativ ett, men jag tror att alternativ två kanske är mer sann IBT anda. Å andra sidan så kör man med lite mer metod ett liknande varianter även i nyare former av beteendeträning. Hm, det blir svårare ju mer man läser...

• cruz

Krickeline: Aha. Hur tänker ni göra med skola?

• cruz

Krickeline: Jag förstår att det är svårt att välja skola. Jättetack för länkarna!

Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7