• UnikFamilj

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7

Hmm... Ok, vi får se om jag får skriva klart nu eller om jag måste återkomma - det senare alternativet är väl troligare... =D

Jag kommer ställa fler frågor, för jag vet ännu inte om jag uppfattat honom rätt. Men han låter ju motoriskt sett ganska framåt. Så är det inte för vår son, men dottern är duktig. Dock, kan jag ställa mig undrande till de saker han ändå missar; som hoppa hopprep/hage, stå på ett ben, gå nerför trappa. Hur tror du att han skulle klarar en "åldersadekvat" hinderbana första gångerna? Alltså typ en hinderbana, med en väldigt stor variation på sätt att ta sig framåt. Där man måste kunna analysera hur det ser ut, och anpassa sig till banan liksom. Hur lätt har han för att härma helt nya rörelser, och lära sig nya motoriska moment? Märker du skillnad på hur han använder sin motorik om han löser problem själv, eller om han ska följa instruktioner t ex? Skulle han klara att öppna en låda med en lite ny typ av lås? Klär han sig själv?
    Motorisk planering handlar ju liksom inte om motorik per se, om man så säger. Utan om att faktiskt kunna använda sig av den motorik man har för att kunna lösa problem och följa direktiv.Det är väldigt viljestyrt, organiserat och specifikt liksom. Har man väldigt stora problem innebär det ju bla svårigheter med imitation, som för vår son, har man de lindrigaste svårigheterna så är det mer avancerad problemlösning, problem med sekvenser, och problem med att t ex hitta de rätt orden när man vill säga något t ex.

Finmotoriken låter ju inte lika topp som grovmotoriken, men det är ju rätt vanligt. Är han "jämn" där? Sonen här kan t ex trä små pärlor rätt bra, men skriva med penna har ju varit toksvårt! Manövrera på paden är INGET problem (pekar ju hur bra som helst där, men att peka ut saker i omgivningen - ffa på uppmaning - är typ omöjligt), men klippa med sax är hopplöst. Imitera finmotorik klarar han inte alls i stort sett, och det han gör gör han bara under lek - inget i kravsituation.

Jag känner ju igen mycket med bristande initiativförmåga, att "bara följa med". Känner också igen det där med att det aldrig tycks bli HELT säkert, det han lär sig alltså. Går bra, tappas bort, går bra igen, strulas till. Överlag har sonen alltid matchat väldigt bra, allt med instruktioner har varit svårare. Instruktioner vid bord har varit lättare, instruktioner i vardagen svårt. Med naturliga sekvenser menar jag lite som att "släng byxan i tvätten" blir en naturlig sekvens på kvällen när man tar av sig och byxan är lortig. Det går bättre för sonen, än att helt plötsligt under dagen bara ge samma instruktion. Det är inte "rätt", inget han förväntar sig då, ologiskt liksom. 

Dottern här är jätteduktig på att imitera, typ allt. Hon tappar bort sig i två-och trestegsinstruktioner (åtminstone utan bildstöd för minnet), Hon har svårt med att hitta orden i språket, och det där med mönster och sekvenser är lite svårt. Hon har rätt svårt att lösa "nya motoriska problem", jag ser en tydlig skillnad i hennes problemlösningsförmåga på paden t ex. 

Jag vet inte hur jag ska beskriva "hur man ser det" egentligen. Men kan du inte planera din aktivitet, så kan du ju heller inte initiera den liksom. Sen vi hittade hur vi ska jobba med sonens motorik, så har hans initiativförmåga förbättrats enormt! Visst är den fortfarande dålig, men den har utvecklats mer på den sista månaden är på 18 månader innan..! Han är enormt mycket mer orienterad, intresserad, närvarande. Om du skulle låta sonen matcha "på distans" - hur skulle det gå? Alltså sätta ut hinkar t ex, uppmärkta, på lite avstånd från varandra och sedan låta sakerna ligga i en hög på golvet att jobba sig igenom?

Återkommer sen... Men utifrån det du sagt hittills, så tycker i alla fall jag att det låter som att det finns nåt att jobba med för er del. Jag kan ju dock inte lova, att jag uppfattat honom rätt...  

• UnikFamilj

Tillägger... Om du skulle köra en "ge mig-övning" med dolda kort (visa dem, sen vända dem ner så han inte ser dem) - skulle han inte komma ihåg då heller..?

• UnikFamilj
    kaffemamma skrev 2012-05-15 10:59:05 följande:
    Det visar sig att sonens huvudlärare redan kan en hel del om den här metoden - hon har tränat en annan pojke inspirerat av detta med fint resultat, läst böcker osv. Så - vi bestämde att de ska testa! Jippie! I skolan!

Jag träffade bla på en psykiatriker (tror jag hon är) som jobbar på KI, jag kände igen hennes namn från någon eller några studier. Hon var mycket inne på motrik och hade ansökt men fått avslag på att göra en motorikstudie. Hon tipsade om motorikträning hos en särskild person och jag har just nu inte mina anteckningar med mig, hoppas jag kan hitta det. Var dock inte i Stcokholm - eller uppåt utan söderut tror jag.

Och så en intressant detalj jag inte tänkt på: en dokumentär som gått då och då på Axess under flera år. Om en autistisk man och musikaliskt geni. När de låter honom lyssna på musikstycken där de ibland lagt in en felaktig not och han ska svara på vilka som är fel resp rätt så är hans muntliga svar närmast slumpmässiga. Men hans hjärna registrerar samtliga fel omedelbart ser de via elektroder.  Men det avspeglar sig alltså inte på hur han svarar. Intressant tyckte jag.
    1) Vad häftigt! Skitkul!
    2) Jag vill veta vem hon tipsade om..!
    3) Jajamensan... DET är exakt vad jag pratar om! Att veta är en sak, att kunna förmedla är en annan... Kan tänka mig att just det kan visa sig på miljoner olika sätt hos olika personer. 
  • UnikFamilj
    kaffemamma skrev 2012-05-18 14:03:28 följande:
    2: Mats Niklasson,  verkar vara kopplad hit:  www.vestibularis.se/om_vestibularis.asp
    Ah.. Japp, tror det är han och frugan hans som äger och driver vestibularis. Mycket sympatisk man, med en otroligt seriös inställning till allt det här. Är det något som är en bit på väg när det gäller att driva området motorik framåt i Sverige, så är det han (och hans gäng då...). Sen är han inte autismspecifik ju, och behandlar som jag förstår det eg bara lite äldre barn. Men jag gillar hans tänk, står på intresselista för att delta i ett pilotprojekt där. =) Om det sen funkar för mig att delta el inte, är en annan fråga...
  • UnikFamilj
    mamma al skrev 2012-07-02 17:24:02 följande:
    Har fått erbjudannde via Hab att gå en kurs som heter "Talkability". Någon med erfarenhet av den kursen? Det verkar bra på pappret tycker jag. Men det vore intressant att höra om någon gått den.
    Jag har inte gått, men skulle absolut ta chansen att gå en Hanen-kurs om jag fick den! Har både More than words och Talkability hemma, och det är massor av bra handfasta kommunikationstips i dem. Önskade att vi hade mer stöd i att jobba på det sättet, hjälp att lyfta de diskussionerna. IBT blir mer och mer överreklamerat ju  längre jag kommer... =D (beror kanske på att grunderna sitter i ryggmärgen och jag vill utöka...? ;) )
  • UnikFamilj
    060810 skrev 2012-07-02 20:29:22 följande:
    Hej. Någon här som har någon bra länk om IBT eller vill berätta lite för mig om det.
    Funderar på om det kan vara något för min son. Han är 4 år och har autism. 
    Jonathanmammas sida..? Beskriver ju en hel del, vill du ha mer kan du ju köpa henne bok.. =)
    http://www.autismstodet.se/?page_id=12

Såhär skriver de i Skåne Region:
    Intensiv Beteende Träning
    IBT är en arbetsmetod för barn med autism grundad på inlärningspsykologisk metodik. Modellen är inspirerad från olika håll, bl. a från Los Angeles, USA, där en grupp forskare med Ivar Lovaas i spetsen under många år arbetat med att utveckla beteendeterapeutisk intensivbehandling för små barn med autism.

Beteendeterapeutiska tekniker som används är modellinlärning - den vuxne använder sig själv som modell och får barnet att imitera, shaping – en teknik där man formar barnets beteende utifrån ett bestämt mål, prompt – barnet hjälps fram/får vink om rätt svar eller beteende. Barnets beteende styrs med hjälp av förstärkning, dvs att rätt och önskat beteende förstärks med tydligt beröm eller något påtagligt som barnet tycker om. Vid oönskat beteende används ett bestämt nej eller negligering. Modellen bygger på att man följer barnets individuella utveckling. Innehållet är strukturerat i små inlärningssteg. All träning måste vara meningsfull och färdigheter generaliseras till olika miljöer i barnets omgivning.

Behandlingsmodellen introduceras genom utbildning av föräldrar, förskolepersonal, assistent och andra i barnets nätverk. Tyngdpunkten på den systematiska träningen sker i förskolemiljö men föräldrar har också ett tydligt ansvar att arbeta med uppgifter och material i hemmiljö. Olika övningar presenteras för barnet och nätverket i tydlig inlärningssituation via behandlingsmöten. Innehållet i övningarna anpassas efter barnets utvecklingsnivå. Mängden träningstillfällen och antal timmar/vecka är viktigt för att resultatet ska bli så bra som möjligt. 30 timmar/vecka är målet för barnets träning. Under första halvåret sker behandlingsmöten en gång i veckan eller var 14:e dag för att sedan glesas ut och pågå under 2 år.

Syfte:
    att arbeta för att utveckla barnets kommunikation, sociala samspel, vardagsfärdigheter, lek och fritidsaktiviteter och kognitiva färdigheter att lära barn lära
    Överlag: Det är mycket, rätt intensivt, behöver kompletteras med annat för att bli riktigt bra, men är en väldigt bra del av träningsupplägget när det används rätt. Resultat ger det..
  • UnikFamilj

Kilsbergen: Vi har pratat lite om barnets stund, men väldigt lite. Troligtvis eftersom vi länge kört Floortime som en stor del av träningen. Rent krasst är vi väldigt "flexibla" i vårt träningstänk, och det funkar eftersom man inte har sån järnkoll på hab här. Vi försökte registrera tid det första halvåret ungefär, kom då aldrig upp i tillräcklig tid. För maken var detta så enormt stressande att han inte orkade ge det lilla han annars kunde fixa. Vi slutade därför registrera tid, försöker hela tiden ha tänket närvarande och jobba med rätt bemötande. Vi jobbar så mycket vi bara kan och hinner. En del av träningen är IBT, och "tänket" i IBT:n är nästan alltid närvarande - men i den rena oförstörda formen (mer såsom beskrivet i Denver metoden, där vi följer barnens initiativ och fångar tillfällen i vardagen). Vi kör fortfarande "bordträning" till en del, med det nya riktigt svåra, saker vi vill testa, och för att upprätthålla den strukturen. Det stora fokuset ligger dock på helt andra saker. Vi försöker ha med tänket i Floortime minst lika mycket som tänket i IBT:n, tänka kommunikation och lust i mycket större utsträckning. I dagsläget jobbar vi i sonens fall nog allra mest med att ha perception/motorik som grund. Man skulle kanske kunna kalla delar av det för IBT pga upplägget, och delar för Floortime, men grundtanken är otroligt fokuserad på motorik och perception.

Håller med cruz om att lek enligt IBT är rätt kass. Samma gäller i mångt och mycket kommunikation tycker jag. Visst har vi kunnat använda många av IBT-metoderna för att utöka språket (med sonen ffa den verbala imitationen och tragglet med den, i dotterns fall har hon fått fraser att kunna generalisera och använda i vardagen), men utan att de kompletterats med ett mer fritt tänkande (läs Floortime) så hade vi aldrig nått de framgångar vi nått. Rent krasst är det ju mer värt att prata otydligt och konstigt men från hjärtat, än korrekt utifrån "facit" eftersom du då blir så oflexibel. Sonen kan sitta vid bordet och traggla imitationen, men han hade aldrig börjat leka med ljud och självständigt träna/härma utan Floortimen.

Ang studien, så man kan ju undra... Min första tanke var att det är som hos oss - tanken är väldigt närvarande och används där den behövs och fungerar bäst, men vi tragglar inte alls enligt IBT-modellen.Jag tror att tanken som funkar bäst är att verkligen indiividanpassa. Olika barn fungerar olika bra på olika metoder i olika situationer och olika perioder... =) Man MÅSTE vara kreativ och se till behovet för att det ska bli så bra som möjligt. 
    - Det förklarar också varför "den sämsta gruppen" inte reagerar lika bra på IBT. Det räcker inte för dem. 

• UnikFamilj

cruz: Känner igen tankarna. För kommunikation och imitation så har Floortime varit ovärderlig, för båda de två yngre ffa men även för äldsta dottern. Visst, sonen behöver traggla imitation för att få ordning på oralmotoriken, men han hade aldrig hittat ljuden den vägen. För ett år sen hade han precis börjat låta typ, nåt annat än mmmmm. Nu imiterar han alla bokstäver utom G, K, V och R. Han imiterar bokstavskombinationer, ord, och tom meningar spontant - det är överlag en del ekon vilket är underbart i jämförelse med var vi var innan. Spontantal är svårt, som i ALLT har han svårt att samordna perceptionen och få ordning på den spontana motoriska responsen. Men det går framåt helt tiden, och det är ju i de riktigt motiverade områdena vi kan jobba. Så det är Floortime som driver utvecklingen framåt, Floortime och vårt fokus på perception/motorik. Sen följer IBT:n just nu med som en skugga, hjälper oss med tydlighet och hjälper honom att befästa viss kunskap.

• UnikFamilj
    mamma al skrev 2012-07-18 22:47:34 följande:

Hej! Har skrivit samma inlägg i autismtråden men kom på att den kanske pasasr bättre här så jag klistrar in det här också:)

Nu har jag varit på HAB och kollat appar. Det visade sig att jag hade mer koll på vad som fanns än tjejen på HAB..... Men det gör inget för hon laddade snällt ner de appar som jag ville titta på:) Den schemaappen jag fastnade för och också har köpt är Tasuc. Den har de funktioner som G behöver.

När man köper Tasuc följer det med ett antal bilder med engelsk text och engelskt förinspelat ljud. Både ljudet och texten går att ändra till svenska. D V S man får läsa in själv och skriva egen text. Superenkelt. Dessutom går det att använda vilka bilder som helst. Jag har både fotat själv och hämtat bilder från nätet.

Man kan sätta alarm om man vill till några bilder. Man kan sätta "underbilder" t ex så har jag gjort en bild som heter "Vad ska jag välja?" och klickar man på den kommer det upp några val. Här kan man ju också ha t ex "klä på mig" och under ha bilder på kalsonger, strumpor, tröja o s v.

När man gjort en bild drar man med fingret så blir den avbockad, klar.

G är mycket nöjd med sitt schema och har fungerat superbra idag:)

Jag tycker också att den är relativt bra. Jag har dock inte haft tid nog att förbereda den massiva mängden bilder som behövs... dubbelt upp också för två barn liksom... =) Jag är fortfarande inte nöjd med att det blir två scheman, men hoppas att det kan funka ändå ffa i skolan till hösten.
  • UnikFamilj
    mamma al skrev 2012-07-19 10:24:46 följande:
    Ursäkta en korkad fråga..... Hur menar du med två scheman? Skulle du vilja att hela dagen inklusive förskolklass/förskola ska vara på samma schema? Eller menar du att du får göra varsitt till barnen? För det hade du väl fått göra ändå eller?
    Jag tänker att jag velat ha veckoöversynen tillsammans med dagsöversynen på något vis. Möjlighet att kunna klicka in sig på dagen som förtydligas liksom... Jag vill ha veckoöversyn definitivt, för tidsuppfattning/tidsbegrepp. Hemmaschema/förskoleschema-skolschema kommer vara på två olika, men förhoppningsvis med samma program. Hemma-iPad och borta-iPad liksom... =)
Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7