• cruz

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7

Har ni något bra tips för att få i barnen kalcium när man kör gf/cf? Kalciumtabletterna smakar ju lite beskt så det går åt ganska mycket sylt eller liknande för att gömma dem. Min son gillar inte heller de kalciumberikade naturella risdryckerna (endast den med chokladsmak som innehåller dubbelt så mycket socker som den naturella).

• cruz

Tack, Kaffemamma, för jättebra tips. Ja, det är en vetenskap detta. Tillskott är vi inte så bra på ännu. Har fullt upp med dieten. Vi har inte plockat bort soya helt ännu då jag inte hittat något youghurt alternativ som sonen äter (Rapsy vägrar han, han sitter och plockar bort de glutenfria cornflaksen från denna). Det enda glutenfria brödet han äter är banan-mandelbrödet som är fantastiskt gott, men sött som sockerkaka, samt knäckebrödet. Det är jätteintressant att höra om era erfarenheter av de olika tillskotten.

• cruz

Min sambo ska gå på Fokus på autism. Jag är så avundsjuk, men det är hans tur. Krickeline : Blandar du alla tillskotten i äppelmosen?

• cruz

RBK: Om man vill träna utan att ge belöningar får man kanske först satsa på att göra roliga saker vid bordsträningen som är mycket förstärkande i sig. Gradvis kan man kanske sedan introducera lite "tråkigare" aktiviteter, som kanske följs åt av en rolig (fast då blir väl det en form av belöning i alla fall). Ett annat sätt att motivera barnet vid tråkiga övningar är att låta barnet få vara med och bestämma lite själv. Om jag nu tex. vill att Max ska träna räkning så kan han få välja själv om han tex. vill räkna dinosaurier eller tåg. Vid skriv- eller rit-övningar får han välja papper och pennor själv etc. Hoppas andra har bättre tips att komma med (själv är man så inkörd på belöningssystem vid detta laget ).

• cruz

Glömde det här med att gradvis öka tiden av stillasittande vid bordet. I början är tre -fyra minuter helt OK. Hur länge klarar icke autistiska barn i samma ålder av att sitta stilla? Själv har jag inte riktigt koll på det. Max klarar kanske en kvart vid bordet nu utan paus, men mer än så är nog svårt. Sedan behöver han få röra på sig lite innan han kan sitta still en stund igen (han är tre år och betydligt uthålligare vid bordet än sin tvillingbror som inte har autism)). Mycket beror också på dagsform. Som tur är behöver ju inte all inlärning ske vid bordet heller.

• cruz

Usch ja, jag jobbar med ftalater i labbet. Men jag har varit extremt försiktig.

Hur var autismkonferensen? Jag håller på att läser om Dawsons studie, 2010, (randomiserad, kontroll) som nyligen publicerats om tidig intervention enligt Denver modellen, vilket är träningsform som består av en blandning av både utvecklingspsykologi och ABA. De har fått mycket bra resultat.

• cruz

Tack för uppdateringen! Sven Bölte kommer att jobba i vårt hus om jag inte fattat fel! Hoppas på endel intressanta autismföreläsningar! Intressant att han dök upp bland doktorer med biomedicinsk behandling av autism. Han känns så himla klassiskt skolad. Fast han är ju tysk iofs, de har väl lite liberalare syn på alternativa behandlingar.

• cruz

Hej Ilsa, det var länge sedan . Hoppas allt är bra! Vi kör med plamilchoklad i påskäggen . Hallonbåtar innehåller heller ingen glukossirap men lite olika E nummer iofs. Än så länge har vi inte sett någon större effekt av dieten, vare sig på beteende eller magen. Lite mindre självskadebeteende kanske, men inte så markant ändå. Däremot har han börjat att bitas en del.

Ni som har koll, hur kommer det sig att a-barn tål mindre mängd gluten än glutenallergiker?

• cruz

Kaffemamma och Jonathanmamma: Ja, magkänslan säger att detta kan vara någonting att ha. Intressant artikel om kostomläggningen också. Det bästa med gd/cf i vår familj är att vi äter mindre hel-och halv-fabrikat. Kosten är så enormt viktig för hälsan. Men det är många fler pusselbitar som skulle behöva få plats i livet också(sömn, motion, mindre stress, relation, vänner). Får kanske bli i nästa liv?

Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7