• FinaFamiljen

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7

kjempekul skrev 2010-05-10 17:44:12 följande:
    Jag kan rekommendera en bok av Peter Wilhelmsson, "Friskare barn"Den tar upp en massa runt omkring mat, hjälper en förstå i stort vad diet gör över lag, läs den gärna. IBT är ett måste absolut, eller framförallt förhållningssättet, låta vardagen bli "träningsläger".
    Ska kolla upp boken, tack för tipset!

kaffemamma skrev 2010-05-10 14:14:04 följande:
    ja som sagt, en del får ju en väldigt drastisk effekt nästan genast. Att ha ett barn som inte vaknar och gråter ett par timmare varje natt är värt mycket, kanske är man girig som önskar sig mer än så i effekt.... Abslot inte istället för IBT, men som sagt, har ni möjlighet att prova innan dagis börjar så kan det ju vara en bra tid att göra det nu. Skriv gärna ner status innan under 1-2 veckor: sömn, beteende, stims, verbalt, mage, alla tänkbara kriterier, så kan du göra samma sak efter någon månad på dieten och jämföra. En del saker går så gradvis att man inte märker det.
    Bra idé att skriva ner. Visst är det så att alla förbättringar är välkomna, så är det ju. Man blir ju alldeles löjligt till över små saker nu för tiden...! =) Sova bra är ju dessutom en väldigt stor grej.
  • FinaFamiljen

Hur tänker ni kring vaccinationer..? Ni allihop, och kanske framför allt ni GF/CF:are. Sonen fick aldrig sin 18-månadersvaccination eftersom han då vaccinerades mot svininfluensan. Nu är vi kallade, och fastän jag eg inte tror på något samband mellan vaccination och autism så känns det lite läskigt i dagsläget. Känns på någon sätt som att läget är känsligt, svårt att förklara.

• FinaFamiljen

Choklad "fri från mjölk, soja och gluten" MEN som tillverkats i fabrik som tillverkar mjölkchoklad = ok eller inte om man tänker GF/CF?

• FinaFamiljen

Vill minnas att någon tipsade om ett bra kalciumtillskott för ett tag sen, men hittar inte inlägget. Någon som har något att tipsa om? Vi planerar nog att plocka bort mjölken om en vecka ungefär, så nu håller jag på att förbereda lite med inköp och recept och idéer. *pust*

• FinaFamiljen
    zelia skrev 2010-05-28 08:52:27 följande:
    moegumsan, hälsokostkedjan Life har kalciumtabletter (för barn) som ser ut som djur och smakar jättegott. Tyvärr minns jag inte exakt vad de heter, men det står animals på burken har jag för mig.
    Hittar på hemsidan bara en kalciumtablett och det är nog inte den du pratar om - dessutom är den slutsåld. Vi bor en bit från närmsta hälsokost, så webshop vore great... =)
  • FinaFamiljen

Puffar för min fråga om fungerande kalciumtillskott... Jag behöver få komma igång med dieten, men hittar inget bra tillskott.

Och tips på GF/CF-bröd! Hittade ett gammalt inlägg från ZELIA om ett banan- och mandelbröd (eller nåt sånt) och det lät som något jag kanske skulle få i tjejen. Recept någon? Och fler varianter, bröd som blir någorlunda ok?

Och Kaffemamma: Visst köpte du från renkost.no? Jag försökte jag med men fastnade i webshopen, fick upp nåt felmeddelande bara. Visst levererar de hit? Är det något jag behöver veta? Jag vill verkligen prova deras DariFree! Eller hittar jag den i Sverige någonstans (webshop)?

• FinaFamiljen

Nu blev jag lite konfunderad... =) Jag har konverserat lite med godisföretag för att försöka hitta lite "enkla tillgängliga godisvarianter" till IBT:n, och då pratat både med Malaco och med Fazer. Malacos representant uttryckte sig så här:

"När det gäller glukossirapen, så är den en stärkelse från främst majs, vete och potatis. I 95% av fallen är det från vete. I processen tas alla proteiner bort, vilket innebär att produkten blir glutenfri även om ursprunget är vete.

Glukossirapen innehåller under 20 ppm."

Om alla proteiner tas bort, borde det inte fungera då? Är det inte proteinerna som är problemet? Eller är det lite flytande, och att hon menar att "alla" är borta om det kvarstår 20 ppm? För är det som hon säger att glukossirap i 95% av fallen är från vete och att det aldrig fungerar så är det ju rätt enkelt att sortera i alla fall - då går ju alla såna saker bort för hur orkar man ta reda på och hur kan man vara säker på att få rätt svar om det handlar om så ytterst små mängder?

• FinaFamiljen
    Nilsfar skrev 2010-06-04 18:36:45 följande:
    Där ser du - mycket lättare med son-rise
    =) Ja det får jag säga! Fast de enda personerna i närheten som jag vet kört son-rise, körde GF/CFdiet också...
    Vårt val att prova beror mest på dotterns stora förstoppningsproblematik. Men när vi ändå kör, så kör vi nog lite mer extremt också för att se vad det ger. Får det ingen effekt alls, så blir det nog tillfälligt dock...  Det är onekligen lite stökigt..!
  • FinaFamiljen
    Nilsfar skrev 2010-06-05 16:10:38 följande:
    Jodå, vi kör också med den dieten. Mindre magproblem och därav betydligt lugnare.

Däremot behöver vi inte fundera på belöningar som går att äta
    Ah..! =) Ja, det ÄR faktiskt ett problem just nu... fast ännu inget stort. Och förhoppningsvis ska det vara övergående. Men det är å andra sidan häftigt att se resultaten, häftigt att se vad de klarar när motivationen FINNS. Skulle vara väldigt kul att se son-rise "in action" i större utsträckning än i klippen som finns, det vore kul att se hur utvecklingen där ter sig. Jag kan tänka mig att det på flera sätt är lika, men också väldigt olika på andra
  • FinaFamiljen

Är det någon som har koll på någon bra sida med lite mer "djupgående info om normal utveckling" hos barn. Hoppas ni förstår vad jag menar... Jag är nyfiken, det känns skumt att man inte har någon aning egentligen om hur andra barn i samma ålder agerar och vad de kan. På så vis vore det ju kul om vår nykomling var diagnosfri, så vi fick se hur barn normalt sett utvecklas.

Vi har i alla fall fortfarande inte kommit igång riktigt med IBT:n. Vi tränar en del, men det är haltande än. Lillkillen tränar ca 15 timmar per vecka kanske, och storasyster just nu i stort sett inget. Hon kom in i en väldigt vägrande period och vi kände inte att råden vi utgått från stämde överens med hennes personlighet, så vi valde att backa lite och göra omstart. Omstarten är på gång, och vi hoppas att den tar fart ordentligt i höst då vi äntligen ska komma igång med habiliteringen på allvar.

Jättekul är ändå att båda barnen gjort fina framsteg. Vi har fått upp ögonen för vad tjejen egentligen klarar, och hon har börjat prata lite mer samt generalisera en del av de kunskaper hon har så fler får se vad hon klarar. Lillkillen är en fröjd! Han gillar att träna, och har gjort stora framsteg. Även om han fortfarande inte pratar alls, så har han blivit betydligt mer medveten. Han lystrar bättre, är mer intresserad av oss andra (dock inte andra barn än, förutom lillasyster), kommunicerar sina behov mer etc. Han har också gått från att helvägra det mesta och inte vilja prova något i form av ex pussel och böcker, till att visa att han kan ganska många ord, en massa färger, siffrorna från 1-10, geometriska former osv. Han älskar plocklådan och att lägga knopp-pussel, han äter i alla fall med sked (gaffeln är inte så poppis) och han kan klä av sig själv de flesta plagg samt ta på enkla tröjor. Det är så skönt att se att även om han måste stimuleras för att ta sig för och för att utvecklas, så KAN han utvecklas en massa.

Utöver träningen handlar dagen väl ganska mycket om att pussla ihop det med tre barn, samt om att få till dieten. Vi har plockat bort mjölk, och är på g med gluten nu. Soja känns jobbigt, för soygurt är poppis här hemma och alternativen är få =(. Men men, vi hoppas att vi hittar nåt bra snart.

Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7