• Paisley

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7

sabiha skrev 2013-01-11 17:09:27 följande:
    paisley: jag tror att hans autism är medel mot lätt för han kommunicerar och all kommunikation inkl ickeverbala räknas som kommunikation ( som psykologen som vi träffade i onsdags sa) men det är nog det sensomotoriska utvecklingen som är ett större hinder för hans utveckling än hans autism. han kanske har t o m bara asperger som du;) vi tar in all information via våra fem sinnen(dvs senso-) och svarar det med det motoriska. om jag var du skulle jag först satsa på att träna med sensomotoriska utvecklingen vilket är lite lättare också. hur gör man det??
    en rutschkana( den på ikea av trä är bäst och säkrast tycker jag) en liten stutsmatta, en pilatesboll, några olika träpusslar med olika figurer och former och qigong massage( en bok som finns hos adlibris innehåller en dvd också.) är några grejer som kan träna upp det motoriska.

Men så man har inte svår autism om man kommunicerar då? Jag förstår att kommunikation inte bara är språklig och jag är glad över att han kan kommunicera en hel del. Men de andra svårigheterna är så påtagliga. Det borde väl höra ihop med hur svår autismen är ändå.
    Detaljerna är helheten
  • Paisley
    fiori84 skrev 2013-01-11 17:48:34 följande:
    Jag skulle också jätte gärna veta vad som talar om att man har svår, mild och måttlig autism, det måste ju finnas kriterier för hur man avgör hur svår eller lätt autimen är..

Det finns ju Ados testet. Vet att i USA säger de hur pass svår autismen verkar vara utifrån testet. Jag vet själv inte hur det gick mer än att det blev ett utfall. Kände att testet gick riktigt dåligt.
    Detaljerna är helheten
  • Paisley
    fiori84 skrev 2013-01-11 18:01:44 följande:
    Dottern gjorde ju testet men dom kunde inte säga när hon är så ung hur svår autismen är för det kunde gå åt båda hållen som hon sa, men ändå...man borde ju ha ett hum om hur det ligger till iaf tycker man. Det enda hon sa var att hon har stor utvecklingspotential med rätt och tidigt träning.

Precis, det sa de till oss också. Men jag vet att i USA säger de att ADOS resultatet hör samman med hur svår autismen är och att det stämmer i de flesta fall.

Hur gick det för din dotter på den? Min son kunde tex mata en docka eftersom vi har tränat på det, men han kunde inte alls härma testaren i delen där man hoppar med en groda, flyger med ett flygplan osv. Han frågade heller inte om mer när de blåste såpbubblor, var sparsam med uttryck (små leenden antyddes), deltog bara i det som underhöll honom. Han hade inga stereotypier eller repetitivt beteende under testningen. Han hade ingen ögonkontakt men tittade upp som hastigast. 
    Detaljerna är helheten
  • Paisley
    fiori84 skrev 2013-01-11 18:12:19 följande:
    Min dotter matade dockan en gång och gav henne dricka en gång, han härmade inte grodan eller nåt annat fastän jag vet att hon kan det eftersom hon härmar mig hemma. Hon frågade om mer bubblor och visade att hon tyckte om genom hand viftnongar, leende och hoppande. För övrigt var hon svår att få uppmärksamhehetn på då hennes uppmärksamhet drogs åt andra håll. Det hela var konstigt då jag inte kände igen henne alls, hon var som en helt annan unge under testet för väldigt mycket av saker hon inte gjorde där gör hon hemma utan problem ju. Obestämd

Då tror jag att det var ett ganska definitivt utfall ändå. Man får poäng för olika områden. Många saker som man inte tänker på bedöms och räknas med. Tex handviftningarna räknas som stereotypi.

Men du fick ju berätta i föräldraintervjun om vad hon kan och inte kan. Jag var helt ärlig och sa men det här kan han hemma och det här brukar han inte kunna och det var första gången. 
    Detaljerna är helheten
  • Paisley
    fiori84 skrev 2013-01-11 18:37:16 följande:
    Alltså min dotter kommunicerar med både tal ( inte mycket ordförråd och inte alls bra uttal alla gånger) men hon försöker iaf, hon försöker härma ord och ljud både då vi ber henne om det och ibland självmant, Hon säger till när hon är hungrig, törstig,vill ha ljus, hon säger till när hon har gjort nummer två i blöjan. Hon leker med en och säger till att hon vill leka mer när man slutar, hon har inga problem att avbryta aktivitet, inga problem med ljud,ljus eller beröring..kanske smak då hon är petig med maten fast hon äter det mesta bara några enstaka saker hon inte äter. Hon kan räkna till 10, hon följer enkla instruktioner, hon kan vissa fäger om man frågar henne vad färgerna heter, hon lär sig snabbt om hur saker och ting fungerar, kan äta själv med sked, kommer efter första eller andra gången när man ropar på henne, springer till pappa då han kommer hem, springer till mig då jag hämtar henne från förskolan. Hennes stora poblem är bara att hon inte leker med andra barn, har svårt att vänta på sin tur, äter gärna inte utanför hemmet om hon inte är jätte hungrig och att hon tappar koncentrationen lätt och att hon viftar med händerna när hon blir glad och att hon har svår att sitta still.

Men oj vad bra! Vad mycket hon kan.

Jag är glad över att min son kommunicerar, med gester och en del smårord, men det mesta som kommer är ekotal eller hittepåord. Han bryr sig inte alls om han gjort i blöjan, men han går och sprutar lite parfym på sig för det luktar blää

Räkna, färger och sådant är han långt ifrån. Han har svåriga sensoriska problem med överkänslighet, social ångest som är så svår att han inte ens kan gå om det finns andra personer i närheten. Jag fick förklara under utredningen att han kan gå eftersom de aldrig fick se honom gå. Jo på det sista besöket som var ett hembesök.

Han fick ju diagnosen psykomotorisk utvecklingsförsening också. Det kommer inte att förvåna mig om han får en utvecklingsstörningsdiagnos när han blir äldre. Jag kan inte ta ställning till vad jag tycker om det just nu, speciellt eftersom vi inte har kromosomtestat honom än. Det var tydligen hög prioritet, vi ska dit nästa vecka men det tar några månader att få svar tror jag. Han har i genomsnitt 9 månaders utvecklingsförsening, det är ganska mycket i den åldern. Vid 17 månader var det en 6 månaders försening. Utvecklas gör han ju, men långsamt.

Fick ni reda på var hon ligger i utvecklingen? Man gör ju en utvecklingsskala som testar de olika områdena.

Det är mycket intressant det här hur olika alla våra barn fungerar.
    Jag står ofta helt ställd över vad sonen kan göra. Hur kan han använda fjärrkontroll, surfplatta osv men han kan inte vända sidor i en pekbok? Hur kan han mata en docka men han kan inte flyga med ett flygplan? Sånt undrar jag över.         
    Detaljerna är helheten
  • Paisley

Vaddå? hehe Ljud, juice och beröring då? Min pojke har heller inga problem med juice.

Detaljerna är helheten
  • Paisley
    fiori84 skrev 2013-01-11 18:27:44 följande:
    Jo jag vet att handviftningarna räknas som steriotypi och att det blev ett utfall är jag fullt medveten om jag skulle bara vilja vet HUR svår hennes autism är inte ATT hon har autism för det vet jag ju redan att hon har. Jag har berättad allt i både intervjun och vid ados testet och sa att jag inte känner igen henne alls.

Jag skulle tro att hon kanske har mild och min son har måttlig. Men det hända mycket åt båda hållen. Man kan få utvecklingssprång liksom tillbakagångar.

Detaljerna är helheten
  • Paisley
    fiori84 skrev 2013-01-11 19:00:45 följande:
    Hur uttrycker din son sin ångest då han är bland människor? skrik? gråt?
    Han gråter och klänger sig fast om man ställer ner honom i en affär eller folksamling tex. Är vi inomhus tex vid ett läkarbesök så är han lika klängig men vågar inte uttrycka sig. Man märker att han får hjärtklappning och sätter man ner honom ur famnen så sitter han och trycker sig mot väggen och tittar inte upp.

Är vi hos vänner eller i en leksituation så tar det kanske 15-20 minuter för honom att börja delta lite. Då kan han börja gå runt.
    Detaljerna är helheten
  • Paisley
    fiori84 skrev 2013-01-11 18:58:58 följande:
    Vi gjorde ett fåtal tester men då hon inte var intresserad av att delta så kunde dom inte avgöra och ville då skjuta upp på testet lite längre fram då hon blev lite äldre. Vissa av testerna gjorde hon bra andra ville hon inte ens försöka sig på.

Jag undrar då min dotter inte är rutinbunden och har inga problem med att vara bland människor eller avbryta aktivitet mm, kan det förändras? kan bli så att i framtiden att hon kan få problem med det?

Det är klart att det kan. Min son var heller inte rutinbunden, men det var nog pga hans låga utvecklingsnivå. Nu har han många rutiner och ritualer, allt måste vara på ett speciellt sätt.
    Jag har ett syskon med autism som pratade mycket bra, klarade sig i skolan osv, men i tonåren har den sociala utvecklingen verkligen gått back och det går inte att föra en normal konversation, om den nu inte handlar om specialintressen eller består av enbart ja och nej.

Tyvärr får man nog vara beredd på att utvecklingen kan gå lite back när barnen börjar i skolan. Men vi hoppas att ha kunnat träna riktigt bra tills dess. Mitt syskon fick ingen träning alls, diagnoserades väldigt sent. 
    Detaljerna är helheten
  • Paisley
    fiori84 skrev 2013-01-11 19:12:34 följande:
    ok, för jag har märkt på dottern att när vi är hos folk så måste hon gå omkring och pilla på ALLT, känns som att det är ett sätt för henne att må bättre i ett främmande miljö, men hon är inte sån då vi är i tex butiker eller så.

Ja, det här är ett bra exempel på hur olika det kan vara, men båda beteendena är ändå autistiska.

I butiken så stimmar han i sin vagn, det kommer efter att vi har varit därinne ett tag, precis som om det blev en overload. Alltid en massa vokal stimming vid kassan Han kommer undan utan några vidare blickar, ingen fattar något utan de tror att han är mycket yngre och det är typiskt bebisbeteende (han ser ut som en 15 månaders)

Jag har inte vågat ta in honom utan vagnen eftersom det slutar med att han blir rädd och måste bäras. Kundvagn var han extremt rädd för tidigare men vi har lyckats vänja honom.      
    Detaljerna är helheten
  • Paisley
    fiori84 skrev 2013-01-11 19:17:17 följande:
    *suck* känns som att det är hopplöst och att det bara blir mörkare och mörkare...blir riktigt ledsen och deprimerad Gråter jag ser ingen gnista av hopp nåonstans känns det som.

Åh nej, det var inte min mening att det skulle bli ett sånt mörkt inlägg. Nu ska jag pigga upp dej igen!

Du har en flicka, var glad för det. Flickor kommer oftast lindrigare undan både när det gäller autism och andra störningar i utvecklingen. De har en extra X kromosom att kompensera med.
    Det sägs att det är just pojkar som blir sämre i tonåren och detta beror på den ökade testosteronmängden. Det kan även göra att man får epilepsi (utbryter ju ofta i tonåren). Barn med autism har visats ha en i genomsnitt högre testosteronnivå än normalt. Lägg till tonåren och du får en tillbakagång. För flickor är det inte sådana problem.
    Detaljerna är helheten
  • Paisley
    fiori84 skrev 2013-01-11 19:30:20 följande:
    Tack, nu känns det liiiite bättre iaf. Är bara så ledsen och deprimerad av allt detta, känns som att min dotter har otur som har en mamma som mig som inte är lämpad att ha ett barn med hennes svårigheter egentligen. Jag älskar henne över allt annat och jag önskar jag kunde komma ur denna deprisson och vara en bättre mamma åt mitt barn. Rynkar på näsan
    Gå till autismtråd 10 och klicka på "Visa endast" under ditt namn. Kolla hur mycket du gör. Du frågar jättemycket, undersöker alla metoder, det är ju alldeles uppenbart att du verkligen gör någonting. Hon är lycklig att hon har dej som mamma. Jag själv, visst jag förstår kanske problematiken bra i och med att jag har Aspergers, men samtidigt är jag en liten latoxe när det gäller sånt som inte är intressant. Flyter på mer, orkar inte pilla med en massa dieter och tillskott och strikt träning.

Jag tror att alla har någon form av depression eller nedstämdhet, även om man var förberedd. De sa faktiskt till mig att det är inte meningen att du ska klara allt det här själv. Och det slog mig. Man måste få hjälp från andra, och ta den hjälp man kan få i samhället. Man måste ägna tid till sig själv och sina tidigare intressen. Allt får inte kretsa kring funktionsnedsättningen.
    Detaljerna är helheten
  • Paisley
    kaffemamma skrev 2013-01-18 10:05:26 följande:
    NY Times artikel:

Doctors have long believed that disabling autistic disorders last a lifetime, but a new study has found that some children who exhibit signature symptoms of the disorder recover completely.

“This is the first solid science to address this question of possible recovery, and I think it has big implications,” said Sally Ozonoff of the MIND Institute at the University of California, Davis, who was not involved in the research. “I know many of us as would rather have had our tooth pulled than use the word ‘recover,’ it was so unscientific. Now we can use it, though I think we need to stress that it’s rare.”

www.nytimes.com/2013/01/17/health/some-with-a...
    Vad är nytt? Att några barn hade milda symptom och sedan "växte ifrån" det? Man trodde att de hade autistiska drag och sen visade de sig antingen vara feldiagnoserade eller ha utvecklats på så sätt att de inte längre fyller kriterierna.

Detta är inte ALLS samma sak som att bli "helt återställd". 
    Detaljerna är helheten
Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7