Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7
moegumsan: Det går verkligen upp och ner när det gäller träning. Det är mycket som ska spela in: barnets dagsform, sin egen dagsform, barnets intressen, tillräckligt bra förstärkare etc. Jag tycker ändå att det låter som att ni fått en väldigt bra start. Din dotter har fattat galoppen direkt och din son har ju också greppat endel, men behöver kanske motiveras mer. Vad är det allra bästa som din son vet (aktivitet, ätbart, leksak, specialintresse)? Vår son älskar tex. tåg och det går att utnyttja på många sätt. Dels har vi olika leksakståg som förstärkare, men även inspelade snuttar på mobilen på tunnelbanetåg som åker in på perongen. Ibland får han en aktivitet som belöning/förstärkning och då leker vi tåg eller tittar på tåg på datorn. Men vi varierar också förstärkarna och andra saker som funkar är framförallt galna buslekar men också popcorn, chips, leksakshästar (sonens andra specialintresse), brandbilar, ballonger. Åka hiss är en annan aktivitet som vår son gillar och som jag tänkt utnyttja mer som förstärkare. Hoppa studsmatta och åka rutchkana är också fina förstärkare. Jag tycker det är kul om man kan hitta bra förstärkare utomhus så att man får in endel träning i naturlig miljö. Detta är kanske ingenting man gör i uppstarten direkt, men så småningom. På sommaren tränar vi tex i skogen ibland. Lägger lika med kottar, blommor och blad, leker kurragömma, tränar kom, leker följa John, går balansgång etc.