• cruz

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7

moegumsan: Det går verkligen upp och ner när det gäller träning. Det är mycket som ska spela in: barnets dagsform, sin egen dagsform, barnets intressen, tillräckligt bra förstärkare etc. Jag tycker ändå att det låter som att ni fått en väldigt bra start. Din dotter har fattat galoppen direkt och din son har ju också greppat endel, men behöver kanske motiveras mer. Vad är det allra bästa som din son vet (aktivitet, ätbart, leksak, specialintresse)? Vår son älskar tex. tåg och det går att utnyttja på många sätt. Dels har vi olika leksakståg som förstärkare, men även inspelade snuttar på mobilen på tunnelbanetåg som åker in på perongen. Ibland får han en aktivitet som belöning/förstärkning och då leker vi tåg eller tittar på tåg på datorn. Men vi varierar också förstärkarna och andra saker som funkar är framförallt galna buslekar men också popcorn, chips, leksakshästar (sonens andra specialintresse), brandbilar, ballonger. Åka hiss är en annan aktivitet som vår son gillar och som jag tänkt utnyttja mer som förstärkare. Hoppa studsmatta och åka rutchkana är också fina förstärkare. Jag tycker det är kul om man kan hitta bra förstärkare utomhus så att man får in endel träning i naturlig miljö. Detta är kanske ingenting man gör i uppstarten direkt, men så småningom. På sommaren tränar vi tex i skogen ibland. Lägger lika med kottar, blommor och blad, leker kurragömma, tränar kom, leker följa John, går balansgång etc.

• cruz

Tack för tipsen om Mc Donalds, Kaffemamma. Vi äter rätt ofta där när vi är ute på stan.

Nu är vi i desperat behov av avlösare (vår jätteduktiga tjej har börjat på dagis som resurs åt sonen). Orkar knappt at tag i det. Är det någon här som har hittat avlösare bland psykologstudenterna?

• cruz

Tack för tipsen, jag får kontakta AC. Spelar det någon roll vem man kontaktar där? Jag har liksom undvikit dem eftersom jag inte kom överens med vår kurator. Jag står nog inte särskilt högt i kurs hos hon som är chef där heller, eftersom hon tog kuratorns parti när jag klagade på dennes bristande vilja att hjälpa oss eftersom vi tränar via Banyan.

• cruz

Kaffemamma: Tack för alla länkar. Ska läsa orginalartikeln i Journal of autism and  developmental disorders så fort barnen slocknat ikväll (bara inte jag somnar före dem). När det gäller medicinering så är ju biverkningarna jobbiga ibland, samt även det att kroppen vänjer sig vid medicin och man ibland blir tvungen att öka dosen för att få samma effekt. Men ibland överväger nyttan av medicin. Om sonen fortfarande har kvar sina aggressionsutbrott som tonåring kommer vi absolut fundera på att medicinera.

• cruz

SaramedM: Vem är författaren?

Kaffemamma och Jonathanmamma: Katherine Maurice barn hade också den typen av autism där man först utvecklas normalt. De blev till och med av med sina diagnoser. Samma sak för Karyn Seroussis son om jag inte minns fel.

• cruz

Kaffemamma: Spännande. Tyvärr får jag inte tag på artikeln hemifrån. Måste till KI biblioteket och kopiera upp den så det blir nog någon gång nästa vecka i så fall.

• cruz

Ni som kör IBT och har syskon i nära ålder, hur gör ni med allt träningsmaterial? Har ni separata leksaker som ni bara använder till träningen eller får syskonen till det autistiska barnet också leka med leksakerna som används vid IBTn? Vi har alltid haft gemensamma leksaker, så mycket av det som tvillingbrodern och hans kompisar leker med är just de saker som vi också använder till Max träning (med några få undantag). Eftersom vi bor trångt så har vi liksom inte plats att ha dubbelt av alla leksaker utan de delar på kassa-apparat, dockhus, bondgård, dockspis, tågbana etc. Men det börjar bli ohållbart. Inför varje träningspass får man ju börja med storstädning och jakt efter träningsmaterialet. Börjar bli så less, man har ju nog jobb ändå. Ibland orkar jag inte ens låta kompisar får komma hem och leka med David för jag är så himla less på all städning och leksaksjakt efteråt. Vad tror ni,är det bättre att förbjuda David och hans kompisar att leka med vissa av leksakerna som vi måste ha till Max träning? Hur har ni gjort?

• cruz

Tack Jonathanmamma för ditt långa svar Jag måste hitta en lösning som funkar och det lutar nog åt egna leksaker till Max träning. Får göra en stor utrensning också av sådant vi inte använder längre.

Moegumsan, ja det blir enhel del grejer efter ett tag... Vi har en stor hylla i lekrummet som är fylld med leksaker och annat material till träningen.

• cruz

Är det någon här som bor i Stockholmstrakten och behöver en avlösare som vill lära sig TBA/IBT? Jag har annonserat hos psykologstudenterna och fått fler svar, men vi har redan tillstt en tjej. Inboxa mig i så fall.

Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7