• Krickeline

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7

zelia skrev 2010-03-26 12:06:29 följande:
    Usch ja, jag jobbar med ftalater i labbet. Men jag har varit extremt försiktig.Hur var autismkonferensen? Jag håller på att läser om Dawsons studie, 2010, (randomiserad, kontroll) som nyligen publicerats om tidig intervention enligt Denver modellen, vilket är träningsform som består av en blandning av både utvecklingspsykologi och ABA. De har fått mycket bra resultat.
    Konferensen var helt ok tyckte jag. Det var varierande kvalitet på föredragningarna. En del riktigt bra, andra rätt intetsägande.
    Jo en av föreläsarna nämnde Dawsons studie av Denvermodellen, tyvärr verkar den modellen inte finnas här.
  • Krickeline

Jag och maken var på medlemsträff med BAN idag, och flera som var där tipsade om en behandling som finns att läsa om här: http://www.dramyyasko.com
    Är inte så insatt själv ännu men för tipset vidare iallafall.

• Krickeline
    kaffemamma skrev 2010-04-06 13:31:16 följande:
    Goda nyheter från GB ang glukossirap: Vi skriver ut om våra produkter innehåller vete, Piggelin och Calippo är fria från vete. På vår hemsida www.gb.se/vara_glassar.asp kan du hitta alla våra glassar samt vad de innehåller, skulle en ingrediens innehålla veta skriver vi alltid ut (från vete).
    Tack för att du delar med dig av dina efterforskningar. Tur det där med glassen, för här hemma är Piggelin+barabapapafilm=fredagsmys!
  • Krickeline

kaffemamma - Intressant. Vet du om den som står bakom detta en autismförälder som själv ska använda kammaren till sitt barn?

• Krickeline
    kaffemamma skrev 2010-04-08 11:03:13 följande:
    Han ska använad den för en egen, annan diagnos, i första hand. Jag träffade en läkare igår med sonen, ett obligatoriskt besök för de som vill sitta i en av de två nya hårdkammaralternativen som snart kommer till stockholm. Han hade jobbat med hbot i den traditionella vården och skulle helt enkelt informare om risker. Han var noga med att säga att det absolut inte finns någon vetenskaplig grund för att detta skulle hjälpa barn med autism, att han dessutom tyckte att trycket var så lågt så han var tveksam till om det gjorde något alls (när man behandlar dykare mfl så är det ju betydligt högre tryck men det är också då det kan bli biverkningar). Men vid det tryck som används i HBOT för våra barn så var den enda risken egentligen ont i örat när man går ner (något som man försöker motverka genom att sänka trycket väldigt långsamt). Öronproblem, liksom bråck måste kollas upp innan man trycker, och hade man någon gång haft punkterad lunga skulle man inte tryckas, annars fanns det inga risker menade han - mer än att det inte händer nånting då. Men, jag har träffat tillräckligt många som tycker det är det bästa de gjort för sína barn - vi kommer prova. Frågan är nu hård eller mjuk kammare. Jag tror mjukkammaralternativet tex ovan kommer att kännas kanon - om man var en aning erfaren själv. Men första omgången tror jag att jag kommer välja en hårdkammare med utbildad personal. Men jag gissar att prisskillnaden kommer att vara väldigt stor och att den enda egentliga skilllnaden är den egna känslan... Jag pratade med en mamma nyligen som provat hård & mjuk med sonen och sa att så länge trycket var det samma i mjukkammaren skulle hon alla gånger välja den - att man kan göra det bekvämt och mysigt där på ett helt annat sätt. Jag vill kolla mjukkammarens säkerhetssystem innan jag bestämmer mig: det som kan bli farligt är om det läcker ut syre i kammaren så att syrekoncentrationen blir för hög - då måste kammaren vädras. Hårdkammaren har ju mätare för det - jag gissar att mjukkammaren också har det, men vet inte säkert.
    Tack för svar! Ja båda alternativen verkar ju ha sina fördelar. Vet du om man har huva eller mask i mjukkammaren?
  • Krickeline
    zelia skrev 2010-04-13 09:56:15 följande:
     Är det någon här som har hittat avlösare bland psykologstudenterna?
    Ja och hon är en pärla! 25 år och blivande KBT-psykolog. Vi fick tag på henne via AC som har tillgång till psykologiska institutionens mail-listor, så fråga där.
  • Krickeline
    zelia skrev 2010-04-13 21:56:14 följande:
    Tack för tipsen, jag får kontakta AC. Spelar det någon roll vem man kontaktar där? Jag har liksom undvikit dem eftersom jag inte kom överens med vår kurator. Jag står nog inte särskilt högt i kurs hos hon som är chef där heller, eftersom hon tog kuratorns parti när jag klagade på dennes bristande vilja att hjälpa oss eftersom vi tränar via Banyan.
    Har inboxat dig. Tror iof att det går att prata med vem som helst där, telnr står på deras sajt.

Trist attityd att man inte får kuratorstöd bara för att IBT-handledningen sköts av Banyan :(
  • Krickeline

Någon som har bokat in konsultation med norske läkaren i helgen? Vi skulle träffa honom på söndag, men nu är det ju tveksamt om han kommer kunna ta sig hit :(

• Krickeline

Glad idag - M var jättetrött för de stora barnen på dagis hade fått gå till skolan där de (och troligtvis även M) ska börja sexårsverksamhet till hösten.  Under besöket hade de fått gå runt och titta på klassrummen, matsalen och gympsasen och de var väldigt mycket intryck. Efter dagis hade jag bjudit hem en dagiskompis, och var lite orolig att M inte skulle orka och få ett utbrott. Men det gick bra! De lekte fint ihop och M sa efteråt att hon ville bjuda hem en kompis i morgon igen. Det känns som att hon gör stora framsteg socialt
    Som vanligt är det jättesvårt att veta säkert, men jag tror ju att dieten, MB12 och inte minst oxitocynsprayen som vi ger henne spelar in.

Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7