kaffemamma skrev 2010-04-21 13:31:19 följande:
Spontant är jag rädd för mediciner som tex concerta och zoloft när det gäller barn, men som sagt, jag vet egentligen för lite om detta. Någon med erfarenheter eller tankar?
Jag har bara erfarenhet av att själv använda ADHD-mediciner (Concerta och Ritalin), inte ge till barnet. Om ni funderar på Concerta, vilket är det som man brukar ge som förstahandsval till barn, kan det vara bra att veta att till skillnad från dpressionsmediciner så ger ADHD en kortvarig, snabbt övergående effekt. Ni behöver alltså inte vänta en månad för att effekten ska byggas upp som tex hos Zoloft, utan eventuell effekt kommer redan efter någon halvtimme och går ur kroppen samma dag.
Man märker alltså mycket snabbare om ADHD-mediciner (som påverkar dopaminsystemet) är något att ha, och vill man inte fortsätta slutar man tvärt. Depressionsmediciner typ Zoloft och Cipralex - som påverkar serotoninsystemet i hjärnan - måste man däremot både ha en lång insättnings- och utsättningstid på.
ADHD-mediciner kan man också ta uppehåll i, tex skolfria dagar och lov, som man själv känner.
För mig funkade vare sig Concerta eller Ritalin men fler barn än vuxna svarar positivt på behandling.
Finns en sajt (som läkemedelsföretaget som gör Concerta står bakom) med massa info
www.levamedadhd.se