• cruz

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7

Krickeline: Ja, de vågar inte riktigt tro på alternativ. Vi har kört gf/cf i en och en halv månad och ser tyvärr ingen skillnad på magen. Fortfarande är avföringen lös och nästan rinnande. Finns inte en chans att vi slutar med blöja då sonen alltid har bajs i blöjan oavsett hur ofta vi byter. Jag håller på att bli galen. Är det någon idé att vända sig till någon läkare på AC och få detta utrett?

• cruz

Krickeline: Vi har en ganska bra barnläkarmottagning, så jag ska börja med att göra ett försök där. Jag har ganska bra förtroende för barnläkaren som jobbar där, eftersom det är hans förtjänst att Maximilian fick sin diagnos så tidigt. Dessutom gjorde han gluten och mjölkproteintester innan vi ens hann be om det. Men, inga parasit eller bakterietester har vi gjort ännu. Kan man tjata sig till det via den vanliga sjukvården?

• cruz

Tack för svaret Krickeline. Ska träffa en doktor för magutredning på sonen nästa vecka.

• cruz

Kaffemamma: Tack för tipset, det är nog vettigt att kolla upp hans näringsstatus.

• cruz

Jonathanmamma: Hur hinner du skriva böcker mitt uppe i all intensivträning ?

De bästa förstärkarna för oss är att utnyttja sonens specialintressen. Just nu är det mycket tåg och hästar. Långsiktlig förstärkare som vi tänker använda nu när vi börjat lite med teckenekonomi är en tur med tunnelbanan eller en ridtur. Annars är våra förstärkare främst leksakståg av olika slag, titta på tunnelbaneklipp på Youtube eller i mobilen, låtsaståglekar, leksakshästar, dataspel. Olika typer av killekill- och buslekar funkar också bra (flyga flygplan, helikopter, endel barnramsor). Bra utomhusförstärkare är rutchkanor och studsmattor. Vi kör med godis som förstärkare på lördagsförmiddagarna. På vardagarna får han också ätbara förstärkare ibland, men vi försöker begränsa det. Leksaker funkar ju lika bra.

• cruz

Kaffemamma: Jag ska gå. Vi ses kanske där?

• cruz

Jag har kört gf/df i dryga två månader nu och har ännu inte sett någon som helst effekt av dieten. Inte ens magen har blivit bättre. Men vi kör bara gluten och mjölkfritt, ingenting annat. Kolhydrater, oxalater etc har vi ingen koll på. En och annan sojaprodult slinker ned också, även om vi försöker att undvika det så gott det går. Om man inte lägger ribban högre än vad vi har gjort så funkar det hyfsat ihop med IBT och vardag med tre småbarn. Men ska man vara riktigt noggrann så blir det också betydligt jobbigare, det förstår jag. Vi kommer köra på ett tag till, men lägger antagligen ned ganska snart om vi inte ser någon förbättring. Glukossirap är tillåtet för glutenallergiker men inte i dieten för autistiska barn. Det är ofta gjort på vetestärkelse men processat i så många steg att gluten inte längre ska finnas kvar egentligen. Men spår av det kan kanske förekomma (fast under 20 ppm eftersom allergikerna tål det).  

• cruz

Kaffemamma: Ja, tack för tipset. Det var en häftig film verkligen.

• cruz

Jag träffas gärna . Ska kolla datumet, men jag tror att jag kan.

Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7