• cruz

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7

Tyvärr kan jag inte träffas på fredagen. Typiskt, jag jobbar så sällan nu, men just då ska jag köra försök torsdag-fredag.

moegumsan: Jag vet ärligt talat inte. Vi har använt vissa Semperprodukter som eventuellt skulle kunna vara kontaminerade, men absolut inte märkt något på sonen.

Här vaccinerar vi enligt bvc vaccinationsprogrammet . Just vacciner är jag faktiskt inte så orolig för.

• cruz

moegumsan, hälsokostkedjan Life har kalciumtabletter (för barn) som ser ut som djur och smakar jättegott. Tyvärr minns jag inte exakt vad de heter, men det står animals på burken har jag för mig.

• cruz

ha så kul på träffen! vi får göra om det någon annan gång.

• cruz

Kaffemamma: Vår son fick ingen vidare magundersökning. Doktorn klämde på magen i två sekunder och sa att han hade förstoppningsdiarée. Hon ordinerade laktulos och tog endast två prover. Det ena provsvaret har hon fortfarande inte hittat (undersökning om vitamin B brist). Suck, helt värdelöst.  Det andra provet var glutentest, vilket innebar att vi har fått introducera gluten tillfälligt för att kunna påvisa eventuellt glutenintolerans via blodprovet. Blodprovet var dock negativt för glutenallergi. Sonen har inte heller visat några som helst symptom då vi introducerat massivt med gluten på en gång . Känns ju rätt meningslöst att ta bort gluten igen efter tre veckor utan minsta symptom. Får se hur vi gör. Magen är fortfarande lös, men han har iaf betydligt lättare att bajsa nu när han går på laktulos. Blä, blir inte klok på någonting.

• cruz

moegumsan: Jag har aldrig fattat varför glukossirap inte är tillåtet då det alltid klassas som en glutenfri produkt och får ätas av glutenallergiker. Vi har ändå försökt undvika glukossirap för säkerhets skull och då blir det inte mycket godis kvar som de kan äta. Plamilchoklad och isglassen piggelin funkar dock.

• cruz

moegumsan: Ätbara belöningar funkar bäst då det är svårt att hitta en "inneboende" belöning i själva uppgiften tycker jag. Typ klä av sig kläder och liknande. Det bästa vore ju om man hade sådan fantasi att man kunde göra påkläd/avkläde så kul att det var motiverande att göra av sig självt men... När det gäller tex träning av immitation av olika lekkedjor  kan man ju välja sådan leksaker som barnet själv är motiverad att leka med. Då blir leken i sig förstärkande och barnet behöver ingen ätbar belöning. Visserligen kan man ju behöva promta barnet att utföra lekkedjan (tex att köra bilen, tanka bilen och parkera bilen), och sedan låta barnet leka fritt med leksaken samtidigt som man själv immiterar barnet (kanske snurrar på hjulen eller krockar eller vad barnet nu gör). När man härmat barnet ett tag gör man lekkedjan på nytt och promptar barnet att immitera. Sedan byter man roller igen och låter barnet styra och man själv immiterar. Just den typen av turtagning brukar motivera min son att lära sig lekkedjor utan att jag behöver blanda in godis (dessa spar jag till det trista sakerna som tex. ADL som sagt).

Just nu kör jag inte så mycket discrete trial training utan mest naturlig träning, generalisering och incidental teching. Det är kul men jättesvårt ibland. Har endel hjälp från DIR/floortime boken (Greenspan), workshopen Rätt att leka (www.speciella.com), och boken ESDM for young children with autism (Sally J Rogers) samt overcoming autism (Koegel & Lazebnik), samt Banyan.

• cruz

Kaffemamma: Vad skönt att han får börja på den skolan som ni ville .

• cruz

Jag tycker också Ikasus verkar super! Bra att ha i åtanke inför sonens skolplacering. Verkligen synd att samma möjligheter inte finns på alla ställen .

• cruz

MammaTN: Vi fick dispens från 25 timmar per vecka till 35, så sonen går 9-16. De får till ca 20 timmar ibt per vecka, vilket är helt OK.

• cruz

Vidarchefar: Vi bor i Sundbybergs kommun. Eftersom forskningen har visat att intensiteten på träningen är viktig (minst 30 timmar i veckan, varav 10 i hemmmet och 20 på dagis) så måste förskolan ge så mycket dispens att man kommer upp i minst 20 timmars träning på fsk i veckan. Det går ju bort endel tid till att exempelvis äta och sova middag. Jag  tror att det betyder att man behöver åtminstone 35 timmar på dagis i veckan för de flesta. Som förälder ska man inte behöva ta mer än 10 timmar träning eftersom ska orka vara just förälder till sitt barn också. Vår kommun har börjat fatta endel om autistiska barns behov nu. Det finns två pojkar till här med samma diagnos som min och dessa får också samma typ av träning och samma antal timmar på sina förskolor. Jag vet att den ena mamman inte jobbar, utan är hemma med småsyskon precis som jag. Det är viktigt att det går att få till ett samarbete mellan kommunen och landstinget (som står för själva handledningen av IBTn). I början var det endel strul för oss, men det löste sig rätt snabbt och förskolan och kommunen tog sitt ansvar, när de väl fattade vad det handlade om.

Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7