Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7
Vidarchefar: Bor du i Stockholms län? I så fall kommer du erbjudas IBT via habiliteringen. Då är det bästa att försöka få till ett möte med förskolechef och hab där förskolan får information om vad IBT är och vad som krävs av dagiset och hur viktigt det är med intensivträning för barn med autism. Detta räckte dock inte för vår förskola utan de fortsatte att säga nej, liksom resursansvarig på kommunen. Då hade jag ändå både psykologutlåtande och läkarutlåtande där det skriftligen stod att sonen behövde minst 30 timmars intensivträning i veckan för att utvecklas optimalt, samt att det bästa för sonen vore om han fick gå kvar på sin förskola där han ändå kände sig trygg. I stället för att bråka mer med dagischefen kontaktade jag i stället chefen för barn och utbildningsförvaltningen på kommunen, plus enhel del andra kommuntjänstemän och även kommunstyrelseorföranden och berättade om vår situation. Jag fick då ett löfte både från ordföranden och chefen för utbildningsförvaltningen att de skulle se till att sonen fick sin träning.
Nu har vi hållit på med IBT i 1,5 år och jag är så glad över att det fungerat så bra med dagis och träningen som de ändå har gjort. Min personliga tro är att det är väldigt viktig med mycket, mycket träning i kommunikation och samspel under barndomen. ABA/IBT/TBA är det förhållningssätt som har studerats mest och som givit fina resultat, men det betyder inte att de andra metoderna som tex sonrise, floortime, denvermodellen, PRT etc inte fungerar lika bra. Det finns tex en nypublicerad studie om Denvermodellen som fått precis lika fina resultat som IBT. Men precis som Nilsfar skriver så finns det ingen forskning som jämför de olika metoderna/träningssätten med varandra och då är det ju svårt att veta vad som egentligen är bäst. Det är säkert olika från familj till familj. Det jag kan säga om IBT är att det är ett väldigt effektivt sätt att lära barn med autism, men att det kan också vara svårt att få en generalisering och ett spontant användande av det barnet lär sig om man enbart kör bordsträning. Så mycket som möjligt ska man använda barnets motivation, använda sig tex. av incidental teaching (rigga situationer där barnet lockas att kommunicera pga att det är motiverat och vill någonting) och träna naturligt i vardagen också. Vi kör bordsträning bara vid ren nyinlärning eller om det är något moment som sonen tex inte kan lära sig i en vanlig leksituation.