• Krickeline

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7

moegumsan skrev 2010-05-21 09:10:50 följande:
    Hur tänker ni kring vaccinationer..? Ni allihop, och kanske framför allt ni GF/CF:are. Sonen fick aldrig sin 18-månadersvaccination eftersom han då vaccinerades mot svininfluensan. Nu är vi kallade, och fastän jag eg inte tror på något samband mellan vaccination och autism så känns det lite läskigt i dagsläget. Känns på någon sätt som att läget är känsligt, svårt att förklara.
    Vi har låtit Lillasyster vänta med sin 18-månadersvaccinering (MPR). Vi kommer att ge den om vi senare gärna vill åka till ett område med mässlingsepedemier, tex Thailand. Vi avstod från svininfluensasprutorna för hela familjen då de innehåller thimerosal. M:s femårsspruta har vi också skjutit upp på obestämd tid.
    Jag tror inte att dottern fick sin asperger genom vaccinering, hon hade symptom redan innan. Men jag är ändå försiktig.

Det går egentligen inte att råda någon annan, varje förälder får försöka göra sig en egen uppfattning utifrån de (motstridiga) fakta som finns. Men känns det läskigt och osäkert finns ju alltid möjligheten att be att få komma in senare för vaccinering, då du hunnit bestämma dig.
  • Krickeline

Träff alltså nu på fredag kl 11.30. Skriver upp dem som meddelat att de kommer:

Krickeline
    Kaffemamma
    Susis (kunde du nu på fredag?)

Dra gärna med andra autismföräldrar ni känner också, men som inte följer tråden. Ska vi ses någonstans vid Medborgarplatsen? Är det fint väder vill man ju kunna sitta ute.

Susis - jätteintressant med Yaskos protokoll, har hört om det men inte hunnit kolla upp så noga.

Zelia- tråkigt, men det kommer väl fler tillfällen att ses

• Krickeline

Det blir jättebra.

Trådträff
    Creperie Medis
    Noe Arksgränden 6 (Medborgarplatsen)
    Nu på fredag kl 11.30

• Krickeline
    Susis skrev 2010-05-25 11:47:26 följande:
    Ja, jag kan nu på fredag. Jättetrevligt!
    Vad kul! Jag har lagt ett inlägg på ban-forumet om träffen också, ifall någon därifrån vill haka på.
  • Krickeline
    kaffemamma skrev 2010-05-26 11:08:34 följande:
    häromdagen vid läggdags tokskrattade han och hoppade runt i en timme, sen grät i en timme, somnade jättesen. Har vaknat och varit ledsen på nätterna igen, somnat apsent, haft konstiga både skratt & gråtutbrott. Frågade Geir som svarde: B6 kan gi økt bakteriell dysbiose, forsøk å redusere ytterligare eller slutte heilt. Han sa också att man kan försöka en annan sort. Puh.
    Jästöverväxt i tarmen säs ju kunna ge ett sådant beteende - vaknar ledsen på nätterna av invärtes klåda, samt skrattar omotiverat pga av alkohol-liknande gifter (arabinose och nån till) som är biprodukter av jäst. Geir kan skriva ut Diflucan om ni vill pröva att ge sonen en antijästkur.
  • Krickeline
    Ang fredagsträffen: Jag har ett möte med Banyan på Drottningatan kl 13 och måste därför lämna vår lunchträff 12.30.
    Jag kommer därför att vara på plats på lunchstället kl 11 redan.
    Förstår att ni kanske inte kan komma så tidigt om ni jobbar, men kom så fort ni kan Ska bli kul att ses!

Kaffemamma: Jag tror skolan är JÄTTE-bra, håller tummarna för att han får plats där till hösten!
  • Krickeline

Tackar också för trevlig träff! Kaffemamma: när du konsulterar norske doktorn via e-mail, svarar han gratis eller timdebiterar han för detta? Har lite frågor till honom om M:s tester. Man vill ju inte att han debitera per påbörjat timme varje gång man ställer en fråga - blir ju vråldyrt i längden i så fall.

• Krickeline
    kaffemamma skrev 2010-06-14 10:45:26 följande:

Krickeline - har ni varit i danmark? Berätta!!  
    Hej, vad spännande BAN-mötet verkade. Vi kom hem från Grekland igårkväll så vi missade det tyvärr.
    Vi har inte varit i Danmark, vi blev erbjudna att komma till deras dr Villy Lade. De står ej på deras hemsida att han är DAN-läkare och han finns inte med på den internationella förteckning över DAN-läkare som finns hos ARI. Och hela grejen med den resan skulle ju vara att få en närmare kontakt med en erfaren DAN-läkare. I samma veva som vi funderade på hur vi skulle göra kom Geir till Stockholm och då bokade vi in oss hos honom och kom ett steg vidare just då.

Men nu står vi inför att påbörja chelering och vill verkligen ha en bra DAN-läkarkontakt, för fortlöpande tester, individanpassat behandlingsprotokoll och utvärdering/uppföljning. Så om ni vet någon som varit i DAnmark så vill jag jättegärna veta vad de tyckte. Jag finns på [email protected] så vidarebefordra gärna frågan och min mailadress. Samma sak gäller om någon har varit på någon av de norska klinikerna i Oslo eller Utvik.
  • Krickeline
    kaffemamma skrev 2010-06-14 12:46:46 följande:

jaaaaaaaaaaaaaa - nu är det helt klart att sonen har kommit in på den skola vi ville till hösten! Känns sååååå skönt! www.ikasus.net

Jag mailar dig kontaktuppgifter till några som varit i danmark. Han nämnde att att uppföljningen med dr Mumper varit dyr men fantastiskt bra och uppstyrd.

Grattis!!!!! Jättekul!
    Då kan ni komma och hälsa på oss efter skolan nån dag, vi bor tio min. med bil därifrån
    Tack för kontaktuppgifter till de som träffat dr Mumper i Danmark, ska höra mig för om priser upplägg etc. hos dem.
    Dieten funkade hyfsat, hon åt mest isglass, tomater och pommes frites, men det är väl ok när det bara är en vecka. Hon hade dock mer ont i magen än vanligt så kanske friterade de andra saker i samma olja som pommesen, men vi hittade inga andra alternativ.
Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7