• Krickeline

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7

Anki74 skrev 2010-07-17 14:56:57 följande:
    Oj! Här har man hittat ett gäng experter precis på det område jag behövde.
    I maj köpte jag boken "En kärnfrisk familj" och började med en gluten och mjölkfri diet med min autistiska dotter.
    Jag ger henne också omega 3.
    Tyvärr är min dotter också lätt utvecklingsstörd. Hon pratar heller inte. Så därför kan det vara svårt att se framgångar!

Strax innan midsommar började vi dieten och de framgångar vi sett är:

*Mera ögonkontakt.
    *Höjdrädslan har minskat.
    *Rädslan för blinkningar i lampor och för att äta kvällsmat har minskat.
    *Klarar av att ta instruktioner ( gå och lägg dig på sängen....vi ska byta blöja och ge mig toalettrullen har hon klarat av vilket hon inte gjort tidigare)
    * Hon vågar vara med på affären och är inte rädd för frysarna längre.
    * Kommer när man ropar på henne.....ibland ;)
    * Slutat trycka på magen.
    * Fått fastare avföring
    Nu vet jag ej om detta bara är ett resultat av dieten eftersom hon är mycket beroende av hur pigg hon är och sedan jag fick semester och inte har henne på dagis så är hon mycket piggare!
    Plus att även min dotter "går på" MII Mångsidiga intensiva insatser. Det kan ju också gett resultat.

Jag undrar nu...Innan vi började dieten frågade jag EMelies läkare om hon kunde göra glutentest på henne vilket hon kunde. Det tog ett tag så vi hann ju börja med dieten och inte förrän nu i veckan fick jag svaret. Hon är inte glutenkänslig.

Räcker det då med att bara ge henne en mjölkfri kost för att hon ska bli bättre i sin autism eller har det ingen betydelse om hon är glutenintolerant eller ej för denna diet? 
    Svårformulerad fråga...Hoppas ni förstår!

Undrar också angående mjölken. Författaren av boken "Kärnfriskfamilj" skrev till mig att det är proteinet som ska bort! Men hur är det med mjölksockret? Vissa matvaror innehåller  mjölksocker men inget protein (Kasein). Kan hon äta det då?

Hoppas ni kan svara. Känner mig så vilsen och förvirrad med allt detta!

/Annicka
    Hej Anki, du har kommit rätt med dina frågor! Här finns mycket kunskap bland dem som skriver. Du frågar om man kan använda gluten när tester visar att man inte har gluteröverkänslighet. Det är mycket vanligt att de barn som inte visar på överkänslighet i test ändå mår bättre när man tar bort gluten. Så kör ändå på gluten- och mjölkfri diet! Du frågar också om det är proteinet eller mjölksockret som är boven i mjölk - det är proteinet dvs kaseinet!
    Bra info finns på www.autismdiet.se
  • Krickeline
    kaffemamma skrev 2010-09-24 13:33:00 följande:

Jo, vad jag hört så ger tex b12-sputor ökad hyperaktivitet. Detta enligt dr neubrander som jag minns det pga att man aktiverar och stimulerar en del av hjärnan som behöver komma igång och det blir lite "overload" i början, för att sen stabilisrea sig och de stora förbättringarna ska innfinna sig...  

Kan berätta lite om b12sprutornas effekt på min tjej. Hon blev aldrig hyper ibörjan, som dr F hade varnat oss för. Han sa att det är vanligt att de blir mer överaktiva, men att det är en mer "riktad" aktivitet än tidigare, dvs koncentrationen ökar samtidigt. Vi såg dock inget av detta. Efter att länge gett sprutorna var tredje kväll tyckte vi att förbättringarna var små (min man) eller obefintliga (jag), och doktor F rådde oss att intensifiera behandlingen.
    Vi ger sedan en månad tillbaka därför varannan kväll. Tyvärr kom det i samband med skolstart så det är svårt att säga vad som är vad (som alltid). Men hon är inne i en dålig period nu med mycket oro, fobier etc. Inte så konstigt med tanke på den stress som en ny skolmiljö och nya människor innebär.

Men det intressanta var att det var ett kort uppehåll innan vi började med varannan dag, då sprutleveransen var försenad, och just där hade hon en riktigt besvärlig dag och närmast löpte amok i skolan. Så vi kommer att fortsätta ett tag till, trots att de stora förbättringarna inte synts.
  • Krickeline

Någon som vet om "glutenfri vetestärkelse" är ok? Står på förpackningen på skolans pannkakor, som serveras ofta och som dottern bittert klagar över att hon inte får äta. Har aldrig hört talas om tidigare, trodde att all vetestärkelse innehåller gluten om än i pyttemångder. Kanske vågar man låta henne prova? Annars ger de henne potatisbullar som hon aldrig äter av.

• Krickeline
    kaffemamma skrev 2010-09-28 10:02:36 följande:
    Glutenfri vetestärkelse... har inte heller hört talas om... men det är ju helt klart vete-baserat så jag hade inte kört på det. Kan du skicka med egna pannkakor kanske?
    Jo jag får nog göra det. TAck för svar, och för länken till HBOT-centret. Har ni testat ännu?
  • Krickeline

Vivi - bra initiativ! Men jag hittar inte dit, försöker klistra in länken men det funkar inte?

• Krickeline

Har inte läst tråden på över en månad och fick nu mycket att läsa ikapp. Shit vad duktiga ni är på att komma med tips och länkatr till bra info. Kaffemamma du är värsta idésprutan, jättemycket intressant läsning. Tack!

Min aspietjej på 6 år har aldrig varit utåtagerande tidigare, men senaste månaden har hon sparkat en pojke i klassen ett par gånger. Antagligen inte oprovocerat, men ändå. Jag blir alldeles förtvivlad, vad GÖR man? Ni som har koll på beteenden utifrån ett biomedicinskt perspektiv: vad kan plötslig aggresivitet bero på? Dagen innan hon sparkade honom för första gången hade hon fått i sig en tugga glutenbröd, första gången på ett år. Kan ett avbrott i GF/CF-dieten ge aggresiva utbrott?
    Hon fick också en antiobiotikakur tidigare i höstas, kan det ha messat upp tarmfloran tro? Tyvärr ger vi ingen probiotika i dagsläget.

• Krickeline
    Kerubmamman skrev 2011-02-04 22:26:58 följande:
    För er som har iphone eller en android-mobil måste jag rekommendera en gratis-app som heter Talking Tom. Det är en animerad katt som "härmar" det man säger med en heliumfylld röst. 
    Pojkarna älskar den, dels övar de ljud, men även lite samspel/rollspel med katten.
    Jo den är kul, men tyvärr så tycker min (NT) treåring att det roligaste är att drämma till kattstackaren så att han svimmar av. Då garvar hon högt...
  • Krickeline

Fick vårt Yaskosvar idag och insåg att vi inte kunde tolka resultatet ALLS. Står på flera ställen att man får en bok när man beställer testet - det fick inte vi.
    Nån som kommit lite längre än vi som kan guida lite, vad gör vi nu? Köper boken separat, antar jag. Tar kontakt med näringsterapeuten i norrort - vad mer kan vi göra? Känns som vi är för dåligt pålästa för att våga avvika från DAN-protokollet och köra Yaskos rekommenderade tilskott (och HIMMEL vad många de är...)

Ska tillägga att vi nyss börjat med avgiftning enligt Cutler-protokollet och vill inte sluta med det, kan man köra Yasko och Cutler samtidigt?

• Krickeline
    kaffemamma skrev 2011-05-10 09:26:49 följande:

Moegumsan - stort tack! Ska svara lite närmare sen. Krickeline, vi har boken och workbooken, jag tror de är nödvändiga. Men vi har inte kommit igång än, eller fått testresultat så jag vet inte mycket. Yasko har ju ett väldigt kunnigt och aktivt forum via sin hemsida - där borde du registera dig. Jag tror att det är arbetsverkyg nummer ett enligt många. Min ambition är att följa workbooken så mycket som bara möjligt. Steg ett är typ "registrera dig på forumet". Men bok, workbook och forum. Och ställ jättegärna samma fråga på www.behandlaautism.nu så ska jag stöta på att de osm kan det här bättre svarar!

Tack kaffemamma! Jag tycker bara att dr Flatabös DAN-rekommendationer (ca tio supplements för vår del, de flesta i ganska höga doser) krockar med Yasko (en stooor mängd, kanske ett fyrtiotal, supplements i små doser). Men det är väl sånt man diskuterar på Yaskoforumet. Ska genast registrera mig där.

Läste längre upp i tråden att det inte hade funkat med adhdmedicinen för din son. Tråkigt! Men nu slipper du iaf undra, jag vet ju att du övervägde och funderade noga innan. Vi har just kört igång Cutlerprotokollet och det är apa-jobbigt. Men om jag inte hade prövat skulle jag alltid gått och undrat om det kanske hade varit lösningen med stort L.

En annan fråga  - Var kan man få remiss för bolltäcke? Minns att jag frågade arbetsterapeuten på AC för ett år sedan och hon sa att de inte ger såna längre. Men vi har det väldigt oroligt vid insomning och jag vill inte betala 5000 själv för ett täcke som dottern sedan kanske inte accepterar. Vi vill inte prova melatonin.
  • Krickeline

Vad synd att min man ska gå och fylla fyrtio just den dan när jag vill gå på BAN-möte. Otajmat.

På onsdag har min lilla plutt gått färdigt sitt första år i skolan (sexårs). Det har varit jobbigt för henne och jag velar och velar om vi bör byta till en aspieskola eller liknande. Tycker de som har anpassad skolgång ofta verkar nöjda, men jag kan inte låta bli att tänka på hur det ska bli sedan efter skolan när man kommer ut i verkliga livet och plötsligt INTE har en massa anpassningar i miljön kring sig? Hur tänker ni andra? Och så är jag nyfiken på om någon här har sina barn på Vita villan i Täby, Hellerborusskolan eller Lunaskolan. I så fall får ni gärna höra av er (i tråden eller min inbox) och berätta om ni är nöjda..
    Som det lutar åt nu försöker vi ett år till, hon har trots allt jobbigt utvecklats bra socialt...

• Krickeline
    kaffemamma skrev 2011-06-12 14:42:18 följande:
    Halloj och grattis Krickeline! NU har vi också fått våra Yasko-svar. Har förstått att han har dubbelmutationer på den "svåraste" biten och att det måste till tillskott för att hjälpa till med systemet där först. Utöver det förstår jag inte så mycket... väntar på att bli godkänd på yasko-forumet för att kunna leta & fråga mer. Men kanske du vet vid det här laget: de tillskott som är listade under top step one supplements och Basic methylation cykle support for all ska till INNNAN man lägger till specifika tillskott för sina mutationer är det så?
    Fattar heller inte om våra två andra test som skickades in samtidigt är med i beräkningen i de svar vi fått. Puh.
    Inte jag som fyller, men min man  Hoppas ni hade ett lika intressant möte som  det brukar vara. Jag vill gärna veta adressen till den webbshop som skulle vara där och pejla läget.

Ang din fråga om Yasko så har jag svarat på BAN-forumet.
  • Krickeline

Ok, nu har jag lite panik. Dottern är fortfaranade klarvaken och klockan är halv ett på natten. Vi grejar med bolltäcke, mörkläggning, ligger brevid, inget hjälper. Har varit såhär ett par månader nu, men känns som det blev betydligt värre sedan sommarlovet började. Eller så har det med att göra att vi gått från DAN-protokollet till Yaskoprotokollet.

Dags att pröva melatonin nu.
    Frågor till er som redan har det:
    Kan vanliga husläkaren ge oss recept?
    Hur länge dröjde det innan ni såg effekt?
    Vilken dos ger ni ert barn, och är det tabletter, pulver eller flytande?
    Har ert barn fått biverkningar, i så fall vilka?

Tack på förhand från en sjukt trött mamma...

• Krickeline
    kaffemamma skrev 2011-08-24 10:13:40 följande:
    Krickeline, hur har det gått med sömnen? Vi har tidigare använt melatonin, både köpt via nätet för att få helt fritt från mjölkprotein, och senare fått via vården. Nu har det dock inte behövts sen i februari eller så. Efter en lång period med väldigt trasslig sömn så hjälpte första (väldigt låga) dosen nästan skrämmande väl på direkten. Funkar över huvudtaget bra för insomning, men har inte gjort så mycket skillnad när det gäller vakenperioder på natten.

Jo det har gått väldigt bra. Vi har fått Cirkadin från vanliga sjukvården. Den innehåller melatonin, och jag trodde den var helt mjölkfri. När jag kollar noga ser jag nu att den även innehåller något som heter laktosmonohydrat. Kan det innehålla kasein alltså?
    Kanske måste vi byta preparat då. Har faktiskt beställt en melatoninspray från Yaskos webbshop för att testa. Det var en stor lättnad i allfall att melatonin funkar för M. Tidigare hade hon legat och vridit sig som en mask i sängen mellan läggdags vid åtta till midnatt och ibland till två på natten. Med melatonin började hon plötsligt somna så fort vi släckt lampan! Otroligt skönt!

Vad roligt med BAN-konferensen. Den ska jag verkligen försöka gå på!

• Krickeline

Vad gör ni som följer Yaskoprotokollet nu när man inte kan beställa via Scandlab längre?

• Krickeline

OMG, kaffemamma - kostade enbart frakt av Yaskos tester 7000 kr?!!
    Vi gjorde ett testpaket förra hösten och det är dags igen nu med en uppföljning. Förutom den höga kostnaden, vad var det som krånglade? Måste man ha ngn slags tillstånd för att skicka avföring eller så?

• Krickeline

Kaffemamma - ja ni har verkligen gjort SÅ otroligt mycket bra saker som kostar både kraft, engagemang, tid och pengar. Och då förstår jag att det känns tungt att se att många problem finns kvar, man bär ju på hoppet om "recovery" för ens barn. Jag tänker på samma sätt många gånger, även om jag tycker vår M gör framsteg så finns hon fortfarande solklart inom spektrumet.
     MEN jag tror att de framsteg som vi tycker är små, kan göra milsvid skillnad för barnet. Att er son fått mer intresse av umgänge tex. Det gör kanske inte så stor förändring i vardagslivet, men han kanske upplever det som helt revolutionerande - att få tillgång till en helt ny del av sig själv, får upptäcka glädjen av samspel, osv. Sånt är lätt att förbise, vi vill ju gärna att allt ska vara mätbart... 

Det blev kanske ett lite flummigt svar. Ville egentligen bara säga att jag inte tror något av ert hårda slit varit för gäves.      

• Krickeline

Har inte skrivit här på länge nu. Har en dotter på 8 år med asperger och PANDAS. Är osäker på om PANDAS orsakat aspergersymtomen eller om de skulle funnits där ändå. För den som vill veta mer om PANDAS finns pandasinfo.se

Vill  tipsa om en bok för alla som berörs av autism. Den skulle jag vilja sätta i handen på alla pediatriker, psykiatriker och neurologer samt alla som arbetar med eller är anhörig till barn med npf.:

INFEKTERAT BETEENDE – Hur hjärna och immunsystem kommunicerar vid autism, schizofreni och depression

Här förklaras hur exempelvis neuropsykiatriska tillstånd kan orsakas av infektioner, och hur förståelse för denna koppling kan öppna vägen för immunmodulerande behandling för vissa av dessa tillstånd.

Boken går att beställa hos Pavus Förlag på http://butik.pavus.se/infekterat-beteende/65-0

Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7