• UnikFamilj

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7

kaffemamma skrev 2013-05-14 13:28:02 följande:
    aha - attans. Själv har jag sökt in på universitetet till hösten så här vid 40-års ålder. Får se hur man ska fixa det tidsmässigt. Velar mellan arbetsterepeutprogrammet och logopedprogrammet.....  kan inte bestämma mig, båda verkar så kul. Lutar åt logoped.

Träffade för övrigt en tjej jag hoppas vi ska kunna ta in som assistent till sonen typ 6-8 timmar i veckan, lekträning på hög nivå, nästan för bra för att vara sant, hoppas allt klaffar nu.

Är så trött så ögonen går i kors. Som vanligt så här års så är det åt skogen med sömnen för sonen. Även om hans rum är kolmörkt och han får melatonin. Funderar på att testa cirkadin en period istället. Jag vet ju egentligen vad skillnaden är mellan cirkadin och melatonin, men jag undrar ändå... när man läser bipacksedeln på cirkadin så är det massa otäcka biverkningar. Är det själva melatoninet eller de andra ämnena det innehåller som kan ge dessa funderar jag på, eftersom biverkningar på melatonin finns det inte så mycket att läsa om. I natt var han uppe och tokskrattade (full??) mellan 2 och 5.

zzzzzzz
    Inte attans, det är den härliga biten med min professionella sida nu.. ;) Jag gillar sjukgymnastiken, har trivts bra, men inte hittat riktigt min nisch. Utbildat min massor och var på väg tidigare, både mot stress och utmattning och mot barn och npf. Nu har jag lyckats kombinera det, och hittat det jag VERKLIGEN vill göra. Så här är en till som "sadlar om", och 35 har jag nått i alla fall - även om jag skjuter 40 framför mig ännu.. =D
    Mitt tips (som insider, har man jobbat inom rehab ett tag så får man ju rätt ok koll) är logoped..! Arbetsterapi är bra det med, men de får verkligen så himla sällan jobba med det som de borde få göra. Det finns rätt dåligt med roliga jobb (skjut mig om jag har fel..?) och många hamnar ouppskattade i hjälpmedelscirkusen. Kompetensen tas inte tillvara. Logopeder får jobba mycket mer med det som de är bra på. Och så kan vi kanske utnyttja våra respektive kompetenser vartefter..! ;D

Lekträning på hög nivå, innebär nån som har ordentligt med erfarenhet och som jobbat med floortime alt sonrise tidigare..? Eller en väldigt bra pedagog..? What? Låter toppen i alla fall! Vad gäller sömnen så skriver jag under, även om det är självförvållat här. Ungarna sover helt ok, men jag sitter uppe halva nätterna och försöker lära mig hur f-n man gör en hemsida... *gaaah!!* Det går framåt, men så j-la sakta så man kunde skrika! Maken skulle behöva vara sjukskriven och ta hand om den biten, för jag vill mest slänga datorn i golvet. Hans autistiska drag gör dock att han inte kan släppa det - han bara går tillbaka och kör om och om och om och om igen... =D
  • UnikFamilj
    kaffemamma skrev 2013-05-20 16:38:45 följande:
    Tack för insidertips - jag tror jag bestämt mig för att det är logoped jag helst vill komma in på. Jag får bestämma om mig om jag inte kommer in...

Fin hemsida Unik! Toppen & Kanon! Jag ska läsa mer & med stort intresse.

Den blivande assistenten frågade om jag vill att hon jobbar efter Denvermodellen. Ha - klart jag vill! Med inslag av egna ideer. Hon har både erfarenhet och utbildning. Vill komma igång med detta snart. Och med pratapparaten. Och med sensmotorik. Och med bättre mat. Och med - tja, allt. Den lyssningsträningen som ni gjort - är det med coach eller gör man endast hemma på egen hand? Tomatis känns just nu mest tillgängigt eftersom jag vet att det finns här. Men det kanske finns hjälp att få med de andra också?
    Det finns hjälp att få även med det andra. JIAS går att hitta på rätt många ställen, innebär lyssning 10 min per dag. Antingen gör man en individuell utprovning, eller så kör man ett basprogram om det inte går. För det behöver du bara beställa ett  par ok lurar och få hem en CD. Tänk bara på att Tomatis inte går att kombinera med annan sensomotorik samtidigt, då du riskerar att han blir helt överbelastad. Tomatis är intensivt.

Finns även the Listening programme, som i fullvariant är mer som Tomatis (fast mycket billigare). Lite meckigare att få här, men det går att ordna. Deras lightvariant kör vi nu.

Tack för den fina kommentaren..!  
  • UnikFamilj
    kaffemamma skrev 2013-05-30 16:23:10 följande:
    liten uppdatering om akk-appar. Idag har jag varit och pratat med en duktig människa på Idétorget om det hela och vi bestämde oss för att Widgit Go är det bästa valet för oss; man kan göra alla ändringar direkt i ipaden, svensk talsyntes, massor med bilder, mycket stora anpassningsmöjligheter. Men den finns inte än för Ipad, bara android, jag har mailat med företaget och det handlar om några veckor. Jag laddar ner Gridplayer som är gratis och har ett färdigt upplägg nu, bara så att han kan bekanta sig lite med själva idén med kommunikationsapp.
    Spännande att höra om hur han tar emot det..! 
    Själva ska vi iväg på genomgång av the Grid 2 på onsdag, datortillägget till Gridplayer som vi ju använder. Funderar också på att ladda ner en engelsk ordprediktionsapp, för att experimentera lite.. =O 
  • UnikFamilj

Hur mycket pengar innebär det att ni lagt ut i onödan..? Vågar du räkna efter..? :O Fy vad trist!

• UnikFamilj

kaffemamma! Har du nån koll på var man helst testar för överkänsligheter nu..? Kör Scandlab eller ligger det nere? Var..? Behöver tips. Måste gå vidare på nåt sätt med åtminstone stora tjejen, och just nu känns det väldigt... stökigt... Lurar på om hon kan ha nån korsreaktion som ställer till det, eller om hon helt enkelt reagerar på helt andra ämnen än de vi vet. =(

• UnikFamilj

Och OM (om om om om om om om) man skulle prova enzymer samt tex l-glutamin - var hittar man bra varianter..?

• UnikFamilj

Vi har då till slut valt US/EU BIOTEK. Finns ett antal personer runt om i Sverige som kan hjälpa till med provtagning, sen skickas testerna till USA. När man jämfört olika lab, så har BIOTEK fått goda resultat (bästa dubbelblinda resultatet av de jag läst om), och resultatet är (tvärtom om man jämför med tex Scandlab efter vad jag förstår) helt enkla att utläsa själva. Lite fördjupad info kan man få om man har hjälp av en terapeut, men protokollet är väldigt tydligt.

Sen om det känns som att det stämmer..? Får se när vi får våra egna resultat... BIOTEK testar dock inte (åtminstone inte i grundtestet) efter tillsatser och sånt. Men rent krasst, det ska man ju bara hålla sig undan ändå... =) 

• UnikFamilj
    sabiha skrev 2013-08-22 11:51:03 följande:
    ni som kör även sojafritt också:
    hur gör ni med sojalecitin? kan innehålla spår mängder av sojalecitin står det i allergiinformationen. betyder det att det går och äta det när man äter sojafritt!!!! det finns tex i alla fiskoljor...
    Jag vet inte om vi kommer vara helt nitiska, det beror nog på hur situationen är - hur mycket värt det är att "fuska". Men vi kommer försöka undvika. Det sägs ju i alla fall att mängderna sojaprotein i sojalecitin ska vara minimala, om ens mätbara. 
    Men jag är rätt säker på att det inte är sojalecitin i vare sig EpaPLUS eller MorEpa junior. 
  • UnikFamilj
    sabiha skrev 2013-08-22 15:44:36 följande:
    ok jag har beställt kanelbullar från friends of adams som är gfcf och vetestärkelsefri men innehåller sojalecitin:o får han äta dem tro!!!
    "Får" finns ju inte riktigt, det är ju upp till er. Själv hade jag inte släppt på kravet för bullar tror jag. Men visst är det lite jobbigt att min jätteselektiva tjej tex älskar Glutanos smörgåsrån som är ok med undantag för sojalecitin... Dock väljer vi nog bort dem, för hon kan verkligen äta mängder av dem. Det brukar vanligtvis innebära att det är riktigt dåligt för henne... =/
  • UnikFamilj
    sabiha skrev 2013-08-22 19:04:41 följande:
    är det minstingen som är sellektiv? min börjar också bli det förr åt han alla möjliga gönsaker nu är det bara potatis dom är acceptabelt:( grytor och såser och soppor dissar han också numera!!!!

Nej äldsta är "värst". Sen sonen. Minstingen är mer ok med saker, men även hon börjar säga ifrån när det gäller vissa saker. Absolut inget problem än dock.
  • UnikFamilj

Det har väl varken blivit bättre eller sämre. Magen funkar dock bättre... :) Hur pass selektiv är han?

• UnikFamilj

När började han i förskolan..?

Jag tänker nog kanske att det handlar om lite mycket på en gång. Det är ju en hel del omställning.. Stötta honom extra under en period helt enkelt. Det är ändå så att saker och ting kommer att förändras under tidens gång, det kommer du aldrig ifrån. Det här KAN ju vara en tillfällighet också. För många barn så är problematiken som tydligast just mellan 3-5 år innan de hunnit blir lite äldre och hittat strategier. Kraven har hunnit bli lite större då liksom. 

• UnikFamilj
    Mammamy skrev 2014-01-10 21:43:12 följande:
    Hej, hur går det för er?

Vi har planer på att börja dieten men har svårt att veta hur vi ska börja. Fick du någon klarhet i om det bästa är att först plocka bort mjölken?

Om det finns någon i tråden här som bor i Sthlm och kör dieten skulle jag och min man väldigt gärna vilja komma i kontakt med er. Vi känner att vi behöver prata med någon. Så mycket funderingar.

Eller är det någon som har tips på vart vi kan vända oss för att få hjälp. (blir snurrig av allt googlande, BAN verkar helt överspammat nu dessutom.  
    Bästa förslaget jag har, är att gå med i Fantastiska föräldrar - Kostgruppen på Facebook. Mycket aktiv grupp, kunnigt folk, och flera som precis börjar med allt.. Välkommen!
Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7