• kotten02

Vad tycker ni om att använda spiral?

Ni som har satt in en spiral, hur tycker ni att det var att sätta in den och hur resonerade när ni valde spiral framför andra preventivmedel?

Tack på förhand!
  • Svar på tråden Vad tycker ni om att använda spiral?
  • Cia o krabaten

Har nyligen satt in en efter att ha tvekat i 1,5år.

Det som fällde avgörandet var att jag hade så rikliga blödningar efter andra barnet
    Man måste ju kunna jobba utan att springa på toa hela tiden!
    Och så är det skönt att slippa kondom
    Piller känns bökigt att komma ihåg, kjag är för stor för p-stav. Spruta känns läskigt för jag har hört andra som haft problem lång tid efter de slutat.
    Iaf så var jag lite orolig då jag inte fött vaginalt men jag tog 2 alvedon 30min före och visst ilade det lite, men det gick snabbt över och har inte känts alls sedan jag klev ner från gynstolen!
    Nu har jag haft den i knappt 2v så jag kan inte utvärdera riktigt ännu, men själva införandet var mycket lättare än befarat.
  • Justmeokay

Jag hade hormonspiral i ca 5-6månader eftersom att jag inte får äta kombinerade p-piller. Det är väldigt olika men jag höll ärligt talat på att dö när dom satte in den. Och jag är egentligen inte den som gnäller över smärta. Hehe. Men som sagt det är olika från person till person. 

Hur som haver. Jag hade blödningar till och från heeela tiden så jag drog ur skiten själv. Det kanske låter hemskt att ta ut den själv men det kändes inte ens. =)
    Sen började jag med minipiller cerazette och var sååå nöjd, ingen mens och inga humörförändringar över huvudtaget. 
  • casham

jag har haft kopparspiral , insättningen var väl inte direkt skönt....men det gick an, men var tvungen ta ut spiralen efter ett par månader så jag blödde så enooormt mycket utav den =/

• Ezder

Jag satte i en Mirena i september, efter att ha tvekat ett drygt år efter att sonen föddes. Jag valde den för att den har låg hormondos (inga biverkningar, trodde/hoppades jag), minskar blödningarna (till skillnad från koppar som ökar dem) och den sitter där i fem, år, man behöver inte tänka på det. Perfekt.

Insättningen var inte så farlig, lite obehaglig men inte värre, och så mensvärk några dagar efter. Men efter att jag satt in den blev jag (diffust, jag är fortfarande inte 100% säker på att den var skyldig) gnällig, lättretlig, hängig, nedstämd och all sexlust försvann. Jag tänkte att det går väl över... Efter tre månader slutade jag blöda varje dag (blödde sedan sporadiskt några dagar i veckan), men humöret förblev uselt. Så igår tog jag ut den, efter ca 5 månader. Hoppas hoppas att jag blir mig själv igen och att eländet berodde på spiralen...

Men för många verkar det ju fungera, och då är det ju verkligen ett jättebra alternativ.

• Cia o krabaten
    Ezder skrev 2010-02-16 12:46:21 följande:
    Jag satte i en Mirena i september, efter att ha tvekat ett drygt år efter att sonen föddes. Jag valde den för att den har låg hormondos (inga biverkningar, trodde/hoppades jag), minskar blödningarna (till skillnad från koppar som ökar dem) och den sitter där i fem, år, man behöver inte tänka på det. Perfekt. Insättningen var inte så farlig, lite obehaglig men inte värre, och så mensvärk några dagar efter. Men efter att jag satt in den blev jag (diffust, jag är fortfarande inte 100% säker på att den var skyldig) gnällig, lättretlig, hängig, nedstämd och all sexlust försvann. Jag tänkte att det går väl över... Efter tre månader slutade jag blöda varje dag (blödde sedan sporadiskt några dagar i veckan), men humöret förblev uselt. Så igår tog jag ut den, efter ca 5 månader. Hoppas hoppas att jag blir mig själv igen och att eländet berodde på spiralen... Men för många verkar det ju fungera, och då är det ju verkligen ett jättebra alternativ.
    Får jag fråga: Började dina blödningar direkt?
    Jag har inte blött alls sedan jag fick den för 11 dagar sen, finns det hopp att jag slipper trassliga mellanblödningar då?
    Ang biverkningar: Jag har känt mig smått nygravid
    Lite smått illamående och trött. Kände du liknande?
    BM hävdade ju att det var så låg och ffa lokal hormondos att det inte skulle vara så mycket biverkningar...
  • Ezder
    Cia o krabaten skrev 2010-02-16 13:00:11 följande:
    Mina blödningar började efter 8 dagar, och höll sedan på oavbrutet i tre månader.

Minns inte om jag kände mig så... BM som tog ut den sade att hormondosen i blodet motsvarar 1/5 minipiller, och att det inte borde orsaka humörproblem. Men jag har mest varit nedstämd, ledsen, gnällig, sur och lite trött.
  • Cia o krabaten

TAck för dina svar!

VÄntar som sagt med spänning på hur detta ska funka
  • yavanna

Haft hormonspiral 1 år nu, funkar jättebra! Åt cerazette innan, och tycker absolut jag märker att det är lägre dos hormoner med spiralen. Dessutom jätteskönt å inte behöva tänka på å äta piller varje dag! Slipper mensen också förutom lite småblödningar ibland.
    Gjorde inte speciellt ont att sätta in heller, nöp till lite eller vad man ska säga..

• Kia82

Jag skaffade spiral efter att ha fött mitt andra barn och det var väl mest för att slippa komma ihåg att ta p-pillerna varenda dag. Fick nog efter 8 månader då jag blödde var varnnan vecka, kan tillägga att det var en kopparspiral jag hade. Nu efter att ha fött mitt tredje barn har jag tänkt att fortsätta med p-pillerna, då vet man iallafall när jag väntas få mensen.

• Cige

satte in en kopparspriral efter 8 v efter dottern föddes.. blödde ca en vecka efteråt.. segt men efter att ha haft avslag i fem va en vecka ingenting!  Jag är nog ganska nöjd. haft en i tre månade nu ca och haft mens 2 gånger.. humör och värkmässigt så är det som vanligt. Som innan jag fick barn.

• Rödtott

Jag tröttnade på p-piller som sänker lusten totalt! Skillnaden är enorm med kopparspiral. Det är fantastiskt att ha en normal lust som följer kroppens naturliga cykel. Jag tar hellre mer blödning och smärtsamma mensperioder än att trycka i mig hormoner som gör att jag ändå inte vill ha sex.. 

• The past is now

Kopparspiral och haft den i ca 1 år. Vill inte ha hormonpreparat så då fanns detta som ett bra alternativ. Kände ingenting av insättningen. Lätt molande typ ägglossningsvärk ett par dagar efteråt men behövde inte ta tabletter för det. Blöder som vanligt...har ont som vanligt dagar innan mens.

• Linni

Jag har haft kopparspiral i en dryg månad nu. Velade väldigt länge innan jag vågade mig på att testa. Har tyckt att det verkar läskigt att ha spiral inne i mig och så har jag varit orlig för att jag ska blöda för mkt osv. Hornomer gillar jag inte att blanda in! Även om de påstår att det inte ger så stora effekter med div. olika hormonpreventivmedel, så hör man ändå folk som blir påverakde på olika sätt!! Jag hade varit utan preventivmedel (förutom kondom) i ca 10 år... så hormoner var itne ett alternativ! Hade en del problem av piller innan jag slutade oxå!

När jag väl tog mod till mig, så gick jag på öppna mottagningen, någon dag in i mensen.. Hade tagit en ipren nån timme tidigare och var jätteorolig över att det skulle göra ont osv. Trots det lät jag en barnmorskeelev få undersöka och kontrollmäta osv. Det gick suuuuperbra! kände verkligen INGENTING! Det var knappt det var obehagligt ens en gång!! Blödde någon dag till (hade ju mens) och sen hade jag lite extra flytningar men sen var det stopp!
    Väntade med lite nyfiken förskräckelse på första mensen... Hade lite mer svargt färgade flytningar 2-3 dagar innan mensen började. Då började den med lite lite blod, räckte med trosskydd och först på 3:e dagen så blödde det till lite mer! Blödde normalrikligt i två dagar och sen lite blodfärgade flytningar där det räckte med trosskydd. Och sen var det över!!

Kändes alldeles konstigt... eftersom att jag förberett mig på smärta vid insättandet, vid forstande blod och sånt! Men det gick såå åhimlans bra!

Så jag skulle iaf rekomendera att testa kopparspiralen först. Den är ju ändå gratis och för vissa så funkar det ju jättesmidigt! Det är ju bara att ta ut den om det inte funkar! Vore ju skönare att slippa hormoner om det funkar med koppar tänker jag!!

Men jag är hittills väldigt positiv!! Sååå skönt att slippa kondom efter alla nio åren med! Eller ja, vi har ju inte haft kondom under graviditeterna... men tiden mellan de fyra graviditeterna har vi krånglat med kondom!! Det är väl itne så jobbigt när man väl kommer in i det... men när man väl kommer ut ur det, är det sååå skönt att slippa oxå :)

• sommar 77

Haft kopparspiral flera år. Vil inte ha hormoner.
    Förutom att jag blödde ofta, typ vart 20:e dag i 5-9 dagar....så var den kanon. Den kändes lite vid sex ibörjan men sen mjuknade den.
    Jag tog ut den i januari men nästa gång jag ska ha preventivmedel igen så ska jag använda kopparspiral åter.

• Mary Jo

Jag hade kopparspiral efterssom att mitt blodtryck blev högt och jag fick inte äta p-piller nå mer. Insättningen gjorde sjukt ont och jag svimmade och spydde flera gånger. sen den största biverkningen var väl att jag blev gravid iaf och har en dotter på 5 veckor nu. sen fick jag lite mer mensvärk men jag blödde ungefär lika länge. blir ingen fler spiral iaf.

Svar på tråden Vad tycker ni om att använda spiral?