• Bevabus

körkort för bara automat

Dripknot skrev 2010-03-01 15:13:04 följande:
    Nej jag har varken funktionshinder eller ett begränsat körkort. Jag fungerar normalt och kör vart jag vill oavsett växellåda.
    Varför pratar du om att det är förnedrande att ha körkort men att man inte kan köra en bil? Argumentet att "automater är inte bilar" fungerar inte på mig. Säger man det så vet jag inte vad man tycker en bil är. Man måste inte växla själv bara för att det ska vara en bil. Precis som att en cykel fortfarande är en cykel, trots att den har extrahjul.
    Sing for the moment
  • Bevabus
    Dripknot skrev 2010-03-01 15:14:14 följande:
    Jaha jag försökte be om ursäkt men vill du inte ha den så har jag gjort så bra jag kunnat.
    Jag uppfattade inte den som en riktig ursäkt, men mycket kan missuppfattas här på nätet.
    Sing for the moment
  • Bevabus
    Dripknot skrev 2010-03-01 15:18:39 följande:
    Ja det var en riktig ursäkt. Jag har gått på för hårt, och det var verkligen inte alls min mening. Förlåt!
    Tack! Jag ska ta och lugna ner mig också, förlåt..
    Det är bara ett väldigt känsligt ämne för mig som du kanske märkt{#lang_emotions_tongue_out} Det är så många som påstår att man inte kör bil om man kör automat, det driver mig till vansinne för det är inte det minsta sant. Folk kör ju automater i vanliga fall ändå, så varför ska inte vissa få kunna ta bara automat-kort liksom?
    Sing for the moment
  • Bevabus
    Colisa skrev 2010-03-01 15:45:16 följande:
    Om man har funktionshinder är det ju en sak, men jag tycker faktiskt det är rätt konstigt att välja bort behörighet för manuell annars. I alla fall i Sverige, där majoriteten av bilarna har manuell växellåda. Det är ändå en massa man ska lära sig för att ta körkort, så växlandet är ju bara en pyttebit. Om man som Beverly ändå kan växla och inte har något problem med det fattar jag inte alls varför man väljer bort det när man ändå är igång... Blir det billigare eller slipper man något moment i utbildningen eller vadå?Även om det verkar onödigt i nuläget kan man ju i framtiden hamna i situationer där man behöver köra någon annans bil, och då är det ju stor risk att den är manuellt växlad. Jag har haft jobb där jag egentligen inte alls skulle köra bil öht, men så någon dag blev jag ändå ombedd att ta tjänstebilen och sticka iväg på ett ärende. Sånt händer lite då och då. Jag skulle nog tycka det var lite smått pinsamt att förklara att trots att jag kommer körande till jobbet varje morgon kan jag inte köra nu för att jag inte har körkort för sådana bilar, när det är en helt vanlig personbil det rör sig om. Har man inte körkort alls, så okej, men om man har det (och inte är funktionshindrad) tar ju folk för givet att man kan köra "standardbilen". Tycker helt enkelt det verkar mycket jobbigare att ha den begränsningen, än att växla ett tag på körskolan och få körkort för manuell med en gång. Var och en gör så klart som de vill, men jag kan inte säga att jag förstår Beverlys val riktigt...
    Automatbilar blir bara vnaligare och vanligare i Sverige
    Och nej, jag skäms inte det minsta över att ha tagit automatkort då många i min närhet som har vanliga körkort ändå bara kör automater dem också.
    Sing for the moment
  • Bevabus
    ericlofberg skrev 2010-03-01 16:01:38 följande:
    Personligen tycker jag att villkoret automat är lite onödigt. Någon som inte kan/vill köra manuell kommer ju knappast framföra en manuellt växlad bil. Den som inte vill/kan köra med släp undviker ju detta - man behöver inget villkor på körkortet för det. Eller de som inte vill/kan köra niositsiga minibussar. Eller de som inte vill/kan köra annat än Porsche 911. B-körkort är B-körkort. Vidare finns det massor av personer som har B-körkort men inget borde ha (kvar).
    Varför stryka ett enklare alternativ för de som inte är tillräckligt intresserade för att ta manuellt körkort?
    Sing for the moment
  • Bevabus
    Colisa skrev 2010-03-01 16:30:34 följande:
    Jo, men det är ju en viss skillnad på att välja att inte göra något men ändå ha möjlighet om det behövs, och att inte få göra det, eller hur? Tycker bara det verkar så opraktiskt, kanske för att jag ganska ofta har hamnat i situationer då jag behövt köra någon annans bil, och i min bekantskapskrets har i princip ingen automat. "Jag har en bil du kan låna medan din är på verkstan!" "Vad schysst, men jag får bara köra automat..."  För mig hade det blivit jättetrassligt.
    Aa men när jag råkar ut för såna situationer så får jag helt enkelt lösa det på något annat sätt det finns alltid någon form av lösning
    Sing for the moment
  • Bevabus
    Cornellia skrev 2010-03-01 16:40:54 följande:
    Speciellt om man kan växla, då är det juh bara dumt att inte ta körkort för alla bilsorter som ingår i B.
    Då är jag väl dum då men en GLAD dumbom!
    Sing for the moment
  • Bevabus
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-03-01 15:40:19 följande:
    man ska inte köra bilen, man ska åka i bilen, Automat är det enda rätta.
    Precis, det är ju bara ett fordon som alla andra! Så länge man kommer nånstans så är det det enda som spelar roll.
    Sing for the moment
  • Bevabus
    redneck girl skrev 2010-03-01 17:35:33 följande:
    varför ska man bara ta för automat? är man nu så osäker på det där med växlar och sånt...kanske man skulle skippa körkort helt.fast är man handikappad på nåttvis är det ju bara bra.
    Jag var personligen inte osäker på växlingen, utan föredrog automat. Däremot så finns det ju folk som inte bör ha körkort överhuvudtaget
    Sing for the moment
  • Bevabus
    Pallas skrev 2010-03-01 17:35:57 följande:
    En uppriktig undran: Om man har svårt för att hantera koordinationen som krävs för att framföra en manuellt växlad bil, kan inte det tyda på att det finns vissa brister som inte är så kompatibla med bilkörning öht? Det är den första tanke jag får, men den kan ju vara helt fel.
    Absolut. Det håller jag med om. Men det där är ju så sällan det händer. Till och med funktionshindrade kan ju köra bil numera med hjälp av extra funktioner.
    Att köra automat är ju faktiskt lättare än att köra manuell, så jag skulle inte se något konstigt med att en person som har svårt för manuell växling inte kan ta automatkort. Jag menar, så länge körläraren tycker att personen framför fordonet på ett tryggt sätt när inte växlingen kommer i vägen så är det tillräckligt enligt mig.
    Sing for the moment
Svar på tråden körkort för bara automat