• Anonym (tjock)

tjockisoperation

har precis börjat finna mig i tanken på att kanske göra en gastric bypass. får det garanterat betalat av landstinget eftersom jag har bmi på typ 44. men nu undrar jag lite om man får välja själv var man ska göra operationen?

har förstått att det är kort kötid på sofiahemmet i stockholm. eller har jag missförstått? kan jag vända mig dit och få det betalat av landstinget? eller får jag acceptera det ställe dit jag blir kallad om jag gör det här genom min husläkare? måste jag öht gå genom husläkare/vårdcentral för att få det betalt? vet att jag ställs i kö, men förstår inte kösystemet helt.. måste jag stå i kö på den ort jag bor?

lagom livrädd nu.. vet att det kan förbättra och förlänga mitt liv, men även jobbigt att bli så uppbunden i regler kring maten. dock ett kast man får stå om man vill bli smalare..

• Svar på tråden tjockisoperation
  • Anonym (tjockis)

Förlåt! Vill inte stjäla tråden men såg att här är så många som kan... När man vänder sig till VC, kan man berätta då att man vill ha en remiss? Har verkligen provat allt men flyttat så det är inte samma läkare jag haft kontakt med... Och hur fungerar det med jobb... blir man sjukskriven ett tag eller man kan jobba ändå?

• Anonym (tjock)
    pilliss skrev 2010-02-16 23:36:56 följande:
    Hej ts. Jag var hos min husläkare och han skrev remiss till landskrona. Jag bor i malmö. Jag åberopade vårdgarantin så jag ska få en tid till dom inom 3 mån. Sen efter jag har varit där så ska jag få OPtid inom 3 mån. Blir kanske i kristianstad men jag bryr mig inte om det är en bit o åka. Har du gjort seriösa försök o banta? har du kontaktat sjukvården om vikten innan?
     ja jag har gjort allt det man ska innan man söker operation. har gått till olika dietister, testat olika mediciner då min övervikt delvis är pga pcos och jag har gått stadigt uppåt. lyckades ligga still i vikt (dock ingen viktnedgång)under ca 2år för några år sedan, men det krävdes helt sjukt extrema åtgärder (tränade stenhårt 5ggr i veckan + 2mil cykel dagligen, åt bara grönsaker), men har aldrig lyckats äta tillräckligt regelbundet och lite. är insulinresistent och lyckas inte själv äta så regelbundet som jag ska eftersom jag inte har några som helst hungerkänslor utan bara sug på tex kvällarna. har även blivit rådd att söka operation av läkare.
  • pilliss
    Anonym (tjockis) skrev 2010-02-16 23:47:09 följande:
    Förlåt! Vill inte stjäla tråden men såg att här är så många som kan... När man vänder sig till VC, kan man berätta då att man vill ha en remiss? Har verkligen provat allt men flyttat så det är inte samma läkare jag haft kontakt med... Och hur fungerar det med jobb... blir man sjukskriven ett tag eller man kan jobba ändå?
    finns en tråd med GBP opererade eller som väntar på OP.
    Dom kan massor
    elbi.blogg.se uppdat. 11/1-10
  • Anonym (tjock)
    Anonym (tjockis) skrev 2010-02-16 23:47:09 följande:
    min mamma blev sjukskriven. hon hade förvarnat på jobbet så det inte skulle bli något tjaffs.  hon var sjukskriven i ca 2veckor och gick sen tillbaka. det var dock för snabbt så hon gick på deltid i några veckor till. var tillbaka på heltid efter ca 1,5månader tror jag.
  • Anonym (gjort den på SH)

bor man i västra götaland behöver man inte ens ha en remiss för att kunna åberopa vårdgarantin och få en betalningsförbindelse och sen få komma på bedömning o sen göra en op inom snar framtid på sophia hemmet i stockholm. Jag är ett levande bevis.

• Anonym (tjock)
    Qaroliine skrev 2010-02-16 23:37:21 följande:
    Du kommer kunna äta både tårta och godis i små mängder. Vissa sötsaker kommer du dumpa mer av än andra, man provar sig fram och lär känna sin nya mage. Fast man får ju vänta, sötsaker hör inte till när man ska gå ner i vikt som vi alla vet. Jag har fått ge upp alkohol och alla mjölkprodukter, även laktosfria. Alkohol klarar man sig förstås utan, men mjölk & yoghurt saknar jag ofta trots att jag gjorde op 2005.
    nej själva viktnedgången oroar jag mig inte så mycket över. då får man ju tåla. men det är ju en livslösning det här och man vill ju kunna äta snask fler gånger i livet lixom ;). sen var det det där med att dricka som jag blev lite överrumplad över. jag dricker väldigt stora mängder och ganska sällan så jag är ju väldigt törstig när jag väl dricker. men det är väl också en vanesak.. dricker jag oftare så blir jag ju inte lika törstig.
  • Anonym (tjock)

hur gör man om man åberopar vårdgarantin då? är det något officiellt man gör? typ fyller i en blankett. eller säger man bara till läkaren "jag åberopar vårdgarantin" och så fixar han det? är helt okunnig :).

• pilliss
    Anonym (tjock) skrev 2010-02-16 23:59:11 följande:
    hur gör man om man åberopar vårdgarantin då? är det något officiellt man gör? typ fyller i en blankett. eller säger man bara till läkaren "jag åberopar vårdgarantin" och så fixar han det? är helt okunnig :).
    när du får bekräftelse hem att dom mottagit din remiss så ring dom o säg att du åberopar den
  • Anonym (tjock)
    pilliss skrev 2010-02-17 00:13:52 följande:
    när du får bekräftelse hem att dom mottagit din remiss så ring dom o säg att du åberopar den
    ok, så det är bara något jag säger till om, så är den åberopad lixom? jag behöver inte göra något mer?
  • pilliss
    Anonym (tjock) skrev 2010-02-17 00:17:19 följande:
    ok, så det är bara något jag säger till om, så är den åberopad lixom? jag behöver inte göra något mer?
    "Hej min läkare har skickat in en remiss till er ang GBP.
    Jag vill åberopa vårdgarantin"

Typ så
  • maggsan

Det där med att dricka vatten det är inga som ehlst problem, man lär sig dricka små klunkar vatten så går det lika bra att dricka de där 2 liter som man dricker i vanliga fall, mer än så ska man inte dricka tycker jag inte.. men alla är vi olika.
    Att din mamma pustar och stånkar kan vara för att hon helt enkelt har lite spänningar i magen som även jag kan få när jag äter lite för fort eller dricker för fort.. då är det bara o sitta lite still en stund så blir det bra =)

Dump gör man på sötsaker så det aktar jag mig för.
    Alkohol får man ta det varligt med.. jag blev så full en gång så jag blev sittandes på en toalett i ca 2 timmar för att försöka spy vilken INTE går för min del. Alkoholen rinner ju direkt ut i tarmarna så därav ska man ta det försiktigt.
    Man kan ju inte magpumpas när man har gjort en GBP.

Sophiahemmet, som jag har förstått när man är inne på deras hemsida, har nu ingått ett avtal med landstinget och gör operationer på oss som inte betalar privat. Ja givetvis annan vård också.

En operation gör så att man går ner ca 75% av sin övervikt. Sedan är det upp till dig att fixa resten eller stanna kvar. Jag är typiskt en av de där som stannat på 75%, men jag tar tag i det när jag orkar och känner för det.
    Jag pendlar hela tiden mellan 90-95 kg..

Be my enemy - and you will die
  • Anonym (tjock)
    pilliss skrev 2010-02-17 00:18:42 följande:
    "Hej min läkare har skickat in en remiss till er ang GBP. Jag vill åberopa vårdgarantin" Typ så
    aa, ok! jag är som sagt helt okunnig, och man vill ju inte göra bort sig ;). tack så mycket!
  • maggsan
    Anonym (tjock) skrev 2010-02-17 00:21:42 följande:
    aa, ok! jag är som sagt helt okunnig, och man vill ju inte göra bort sig ;). tack så mycket!
    Närmaste sjukhus ska ha någon som arbetar med det och ska kunna hjälpa dig med det. Fråga runt du så ska du få se att det fungerar.. =)
  • Anonym (tjock)
    maggsan skrev 2010-02-17 00:21:02 följande:
    Det där med att dricka vatten det är inga som ehlst problem, man lär sig dricka små klunkar vatten så går det lika bra att dricka de där 2 liter som man dricker i vanliga fall, mer än så ska man inte dricka tycker jag inte.. men alla är vi olika. Att din mamma pustar och stånkar kan vara för att hon helt enkelt har lite spänningar i magen som även jag kan få när jag äter lite för fort eller dricker för fort.. då är det bara o sitta lite still en stund så blir det bra =) Dump gör man på sötsaker så det aktar jag mig för. Alkohol får man ta det varligt med.. jag blev så full en gång så jag blev sittandes på en toalett i ca 2 timmar för att försöka spy vilken INTE går för min del. Alkoholen rinner ju direkt ut i tarmarna så därav ska man ta det försiktigt. Man kan ju inte magpumpas när man har gjort en GBP. Sophiahemmet, som jag har förstått när man är inne på deras hemsida, har nu ingått ett avtal med landstinget och gör operationer på oss som inte betalar privat. Ja givetvis annan vård också. En operation gör så att man går ner ca 75% av sin övervikt. Sedan är det upp till dig att fixa resten eller stanna kvar. Jag är typiskt en av de där som stannat på 75%, men jag tar tag i det när jag orkar och känner för det. Jag pendlar hela tiden mellan 90-95 kg..
    ok! min mor sörplar ur en flaska i tid och otid. och hon dricker inte när hon äter, det tycker jag verkar vara så sjuuuukt jobbigt. jag är som sagt en stordrickare. suget efter mat kan man ju tåla och stävja, men att vara törstig är svårt att acceptera :/. men då kanske det inte är ett vidare stort problem ändå.

ja precis. hon blir trött och det spänner. hon måste ta det väldigt lugnt efter maten och ofta behöver hon sätta sig ner en extragång när hon väl är igång igen. men det kan ju vara för att hon är gammal (60år) och relativt nyopererad också.

alkohol är inget större problem för mig, jag dricker inte så mycket. min sambo kommer nog tycka att det är lite trist, men jag kan ju säkert sippa lite på en öl istället för att svepa så att säga ;). sötsakerna blir ledsamt att släppa.. men förhoppningsvis kommer jag ju kunna äta en liten mängd då och då fortfarande. vill ju inte släppa mina njutningsämnen helt och hållet.. det skulle vara trist.

ok! det har jag inte hört förr. men det passar ju mig utmärkt.. jag trivs ju som sagt bäst med en liten övervikt, är extremt tung i kroppen. senast jag var smal vägde jag runt 90kg, men såg ändå normalviktig ut.
  • maggsan
    Anonym (tjock) skrev 2010-02-17 00:32:17 följande:
    ok! min mor sörplar ur en flaska i tid och otid. och hon dricker inte när hon äter, det tycker jag verkar vara så sjuuuukt jobbigt. jag är som sagt en stordrickare. suget efter mat kan man ju tåla och stävja, men att vara törstig är svårt att acceptera :/. men då kanske det inte är ett vidare stort problem ändå.ja precis. hon blir trött och det spänner. hon måste ta det väldigt lugnt efter maten och ofta behöver hon sätta sig ner en extragång när hon väl är igång igen. men det kan ju vara för att hon är gammal (60år) och relativt nyopererad också.alkohol är inget större problem för mig, jag dricker inte så mycket. min sambo kommer nog tycka att det är lite trist, men jag kan ju säkert sippa lite på en öl istället för att svepa så att säga ;). sötsakerna blir ledsamt att släppa.. men förhoppningsvis kommer jag ju kunna äta en liten mängd då och då fortfarande. vill ju inte släppa mina njutningsämnen helt och hållet.. det skulle vara trist.ok! det har jag inte hört förr. men det passar ju mig utmärkt.. jag trivs ju som sagt bäst med en liten övervikt, är extremt tung i kroppen. senast jag var smal vägde jag runt 90kg, men såg ändå normalviktig ut.
    Man kan dricka när man äter, MEN det är lite extra jobbigt för då säger det stopp eller så rinner maten alldeles för fort och då är operationen ogjord.. JAG LOVAR dig att det kommer att gå super =)

Ja man kan känna sig lite dåsig. för att lära sig å äta i rätt takt så satt jag ofta framför teven och åt när det begav sig.. för kan man luta sig tillbaka när man käkar.. =)

Sött jaaa visst kan du äta det men i måttlig liten mängd må jag säga..
    jag käkar 2 pepparkakor så darrar jag som ett asplöv och svetttas = dump men det är olika vissa kan äta många... å när jag får en dump så dricker jag vatten just för att skölja bort den och det tar ca 20 minuter... så visst är det lite tråkigt men satans va skönt att inte kunna äta så mycket..
    käkar jag för fet mat så får jag diareé utan dess like.. *skrattar* men men det är ju olika.. magen hanterar inte fettet på samma sätt längre som tidigare.

Det kommer gå finemang..
    Hör av dig om du har undringar...
  • Anonym (tjock)

nu har jag varit i kontakt med min läkare. så förhoppningsvis (troligtvis) får jag en remiss i nästa vecka :).

• maggsan

Härligt härligt =) *klappar händerna och hålkler allllllaaa tummarna*

• Anonym (tjock)

har fått remissbekräftelse nu! 3-6månader står det. i valet och kvalet om jag ska åberopa vårdgarantin nu.

• pilliss
    Anonym (tjock) skrev 2010-03-10 17:01:32 följande:
    har fått remissbekräftelse nu! 3-6månader står det. i valet och kvalet om jag ska åberopa vårdgarantin nu.
    Gör det...
    Du förlorar ju inget på det...
    elbi.blogg.se uppdat. 4/3-10
  • Anonym (tjock)
    pilliss skrev 2010-03-10 20:52:21 följande:
    Gör det... Du förlorar ju inget på det...
    ja grejen är den att det står 3-6månader innan jag blir kallad. om det innebär 3månader så är det ok, då vänta jag hellre. blir det istället 6månader så vill jag hellre till ett annat sjukhus.

helst av allt vill jag opereras på mitt hemsjukhus eftersom här är det enda stället där man får äta fast mat på en gång efter operationen. plus att det är bekvämt att ha allt i hemstaden. men om det innebär sjuuukt långt väntetid så opereras jag hellre någon annanstans.

min mor påstår även att jag måste bli godkänd av kirurgen i uppsala först. men det tar ju lång tid innan dess. jag förstår inte riktigt hur allt fungerar..
Svar på tråden tjockisoperation