maggsan skrev 2010-02-17 00:21:02 följande:
Det där med att dricka vatten det är inga som ehlst problem, man lär sig dricka små klunkar vatten så går det lika bra att dricka de där 2 liter som man dricker i vanliga fall, mer än så ska man inte dricka tycker jag inte.. men alla är vi olika. Att din mamma pustar och stånkar kan vara för att hon helt enkelt har lite spänningar i magen som även jag kan få när jag äter lite för fort eller dricker för fort.. då är det bara o sitta lite still en stund så blir det bra =) Dump gör man på sötsaker så det aktar jag mig för. Alkohol får man ta det varligt med.. jag blev så full en gång så jag blev sittandes på en toalett i ca 2 timmar för att försöka spy vilken INTE går för min del. Alkoholen rinner ju direkt ut i tarmarna så därav ska man ta det försiktigt. Man kan ju inte magpumpas när man har gjort en GBP. Sophiahemmet, som jag har förstått när man är inne på deras hemsida, har nu ingått ett avtal med landstinget och gör operationer på oss som inte betalar privat. Ja givetvis annan vård också. En operation gör så att man går ner ca 75% av sin övervikt. Sedan är det upp till dig att fixa resten eller stanna kvar. Jag är typiskt en av de där som stannat på 75%, men jag tar tag i det när jag orkar och känner för det. Jag pendlar hela tiden mellan 90-95 kg..
ok! min mor sörplar ur en flaska i tid och otid. och hon dricker inte när hon äter, det tycker jag verkar vara så sjuuuukt jobbigt. jag är som sagt en stordrickare. suget efter mat kan man ju tåla och stävja, men att vara törstig är svårt att acceptera :/. men då kanske det inte är ett vidare stort problem ändå.
ja precis. hon blir trött och det spänner. hon måste ta det väldigt lugnt efter maten och ofta behöver hon sätta sig ner en extragång när hon väl är igång igen. men det kan ju vara för att hon är gammal (60år) och relativt nyopererad också.
alkohol är inget större problem för mig, jag dricker inte så mycket. min sambo kommer nog tycka att det är lite trist, men jag kan ju säkert sippa lite på en öl istället för att svepa så att säga ;). sötsakerna blir ledsamt att släppa.. men förhoppningsvis kommer jag ju kunna äta en liten mängd då och då fortfarande. vill ju inte släppa mina njutningsämnen helt och hållet.. det skulle vara trist.
ok! det har jag inte hört förr. men det passar ju mig utmärkt.. jag trivs ju som sagt bäst med en liten övervikt, är extremt tung i kroppen. senast jag var smal vägde jag runt 90kg, men såg ändå normalviktig ut.