-
-
Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 12
-
Anna: Välkomman hem
. Nyckeln ska tillbaka NU
-
Mrs Fisk/ Limegrön:
Ja men då säger vi nu på söndag 1/8. Vilken tid? Kl 13? Var? Hemma hos Lime? (Ja det är inte bara Somna som kan bjuda in sig till folk)
Ang ipren, så köpte jag en flaska flytande igår och hon på apoteket sa att nyare studier säger att ipren är bättre än alvedon så länge man inte har känslig mage eller tänkte använda det under en längre tid.
Sara:
Jo man får ju prova och se om han vill sova eller inte på fm. Just nu sover han (så jag ska gå och sova middag)
Annaloo:
Djävla svårmor.
Hoppas det går bra på familjerådgivningen och att sambon vaknar upp och inser att han måste sätta dig och K i främsta rummet NU! -
Sara - nej, det är den vanliga juniorsängen. Vet inte om det kanske var rea på den bara på vissa varuhus eller så, för när jag kollade hemsidan var det precis som du skrev, loftsängen som var rea på, men det var tvärtom på varuhuset...
Tack för beröm för rummet. Kan hälsa att djungelmärkena är väldigt lätta att sätta upp. Så får ni väl målat går resten på ett kick
Nappen - E. har nappen i HELA nätterna... Tappar han den är det katastrof. Det är inte mmc:n så mycket som att han bara verkar ha fått en viss skillnad på hur tänderna sitter i överkäken på det senaste och det kändes som läge att sluta nu när vi ändå bytte till stor säng. Han är ju i mångt och mycket som en drygt ettåring i sin mentala status och det kändes skönt att inte behöva resonera om saken utan bara bestämma åt honom.
Förstår mycket väl varför J fick fortsätta med napp. vi började också med att vara strikta med att bara ha napp under sömnperioder och vid absoluta katastrofer (som sjukhusbesök och hög feber). Sen bort helt och hållet nu för nån vecka sen!
Anna - ta hem nyckeln du! Vi lämnar nyckel till svärmor när den behövs. Och då säger jag till att hon inte får städa. Då låter hon bli. Annars är det tvätt vikt, bord torkade och så vidare. Tycker inte det känns ok att hon håller på med mina saker!
Hoppas ni haft det bra på resan!
Jag stod i duschen när jag hörde ett illvrål från E:s rum. Det avtog ganska snabbt så jag duschade klart och gick in till honom efter 2-3 minuter. Då låg han glatt och lekte på golvet. Så antingen ramlade han ut eller så blev han rädd när han försökte klättra ut. Men det var snabbt glömt
I morgon ska E. genomgå sövning och magnetkameraröntgen. Hoppas allt går bra och så smärtfritt som möjligt. Jag är som vanligt löjligt nervös och kommer inte få mycket gjort på jobbet i morgon fm... -
Anna, you go girl! Vikken människa
Sara, tack för tips, ska se om jag hittar nåt i de affärerna.
ilja73 skrev 2010-07-26 19:55:49 följande:En fråga, ni som har barn som bara sover en gång om dan, när började de med det? O sover tolv timmar på natten men är ändå trött strax efter frukost och sover 1-2 h men sen på eftermiddan har han bara sovit en halvtimme på sistone så jag funderar på om man kan slå ihop det till ett sovpass snart.hmm, det började nog efter 1årsdagen. Fast om hon blir störd vid dagvilan som bör vara runt 1½-2h och bara sover en skvätt somnar hon gärna runt 5-6 på em vilket inte är bra alls.
-
Heja Anna, den tanten ska inte ha nyckel, det är då ett som är säkert!
Det var tider det, när det sovs middag! A blev också tvärtrött på förmiddagen ganska exakt 2,5 timma efter att han vaknat. Vagnpromenad och så sov han i tre timmar. Det var underbart - ni som har barn som sover: passa på! Uppskatta tiden ni får!
A har slutat sova middag, inte för att han inte behöver utan för att han inte vill.
Han började krångla med sovningen när vi flyttade, och vagnpromenaden blev intressantare än förr. Numera kan man ju alltid försöka få omkull honom, men han vill helst STÅ i vagnen eller så sitter han snällt en stund och pekar på bilar och ropar "BIIIIIIL" och vips har han ålat ner utan att man märkt nåt och ska gå själv.
Framåt eftermiddagen har vi en unge som grinar av allt, så trött är han, men sova, det ska han absolut inte. Det enda som funkar just nu är att sätta honom i bilen och köra nånstans. Då somnar han och sover vidare även om man stannar.
-
Marge: Välkommen över tråden. Blev varm när du sa att du läst om mig, tycker jag varit så inaktiv sista tiden.
Hormonstinn: Ush och fy för feber, hoppas hon mår bättre.
Ela: Vad skönt att flygresan gick bra. Klok pojk som gav farmor svar på tal.
Oj, vad roligt att läsa om alla som pottränar. W blir ledsen om man tar av honom blöjan och sitta på potta vill han inte. Men när han har bajsat i blöjan säger han till att han vill byta. Allra bäst hade varit om han var redo nu i sommar då man har så lite kläder på sig men men...
Anna: Ta tillbaka nyckeln nu. Jag skulle få krupp om någon gick in när man inte bett om hjälp. Du har mina sympatier vad det gäller svårmor. Kram. Lycka till på familjerådgivningen.
Nu är det bäst att ta W innan han river huset.
-
Ååååhhhh! Vad härligt med en massa liv i tråden!
Fiolina - Vi har precis fått över R på att sova en gång om dagen och hon fyllde ett år 27/6. Egentligen kanske man ska säga att hon sover två gånger för hon är alltid vaken minst en timme vid 5-tiden på morgonen men då går vi inte upp utan ligger (efter att hon har fått en flaska välling) envist kvar tills hon somnar om och sedan är det uppstigning vid 7.30. Då håller hon till ca 11.30-12.00 och sover ca 1,30-2 h. Nattning vid 19-19.30. T var nog lite yngre när hon började sova en gång men hon var lite stabilare om nätterna i den åldern.
Somna - Vi gillar tjuvläsare (gästläsare kanske är ett trevligare ord förresten?) i den här tråden! Hopp in och snacka bara!
Sara - Svårsövningen har säkert med utvecklingssprånget att göra! Man får försöka se det positivt.Låter klokt att fortsätta med välling på natten ett tag till G men jag förstår att det är segt.
Anna - Nä, plockandes i en grejer vill man inte ha svärmor. Tillbaks med nyckeln bara! Sänder över massa jävlar anamma inför dagens familjerådgivning (men den har nog redan varit inser jag nu) och hoppas på positivt resultat!
johlinn - Håller med alla andra om att ni gjort ett strålande jobb med E:s rum och han ser sannerligen stolt ut! Ramlat ur sängen har T gjort några gånger (och vi har inte ens någon madrass under *skäms*). Senast var på Gotland. Jag skulle gå och lägga mig och hittade plötsligt inte T i sängen. Då låg hon på golvet och sov så sött så jag tror inte att det alltid gör särskilt ont att trilla ur.
cissi - T slutade sova middag när R föddes d.v.s. när hon var knappt 20 månader. Inte helt lyckat tyckte vi utmattade nyblivna tvåbarnsföräldrar som hade behövt en paus mitt på dagen. Då var det dock sommarlov och när hon började på dagis igen sov hon där men inte hemma på helgerna. Helt slutade hon vid årsskiftet när hon var två år och två månader. Det är både bra och dåligt med middagsvila tycker jag. Skönt med en paus men ganska smidigt att slippa passa en sovtid (men nu får vi ju passa R:s och sedan nytillskottets så det dröjer ju innan vi får helt sovfria dagar).
R har haft en längre period av mer eller mindre matvägrande. Hon har typt levt på välling (det har hon dock bara fått morgon och kväll eftersom vi inte ville skapa en vana att hon skulle få måltider utbytta till det) och Ellas smoothies (tur att det finns grönsaker i vissa). Vi har dock envist fortsatt att erbjuda annan mat och nu verkar det värsta ha släppt och hon petar i sig lite allt möjligt. Svårt att säga om det var värmen (det har varit svalt och regnigt i några dagar i Norrland) eller en faaaas.Pratar gör hon inte direkt (utöver en massa bubblande förstås) förutom mamma, pappa och - det mest frekvent använda - nä! Det sistnämnda förstärks av att hon vänder bort huvudet och slår ifrån med handen. Bestämd är hon i alla fall. Man märker dock att hon förstår en hel massa. Häromdagen lyckades jag instruera henne hur hon "säkert" skulle ta sig ner för en trappa genom att sätta sig på rumpan på varje trappsteg innan hon hivade ner benen till nästa steg. Allt muntligen utan att behöva lyfta på min egen rumpa - bra för min foglossning.
Så! En "liten" egorapport om R som jag nu inser ju faktiskt hör hemma i den här tråden nu.
Förresten - en liten fråga till er andra som har småttingar runt året. Hur är de med andra människor? R är fortfarande väldigt skeptisk inställd till andra än närmaste familjen även om det har blivit bättre än tidigare. T var i samma ålder betydligt framåt så jag undrar om det är mer av ett "personlighetsdrag" än åldersrelaterat hos R.
-
Hej Tråden!
Till att börja med måste jag ju hälsa alla hundra nya ansikten välkomna, ingen nämnd, ingen glömd
Vilket osökt fick mig att fundera på hur gammal M egentligen är och hur länge jag har "lov" att hänga i den här tråden. Finns det en >3 års-tråd eller vad heter den? Ingen brådska med svaret, det är ett helt halvår kvar
Nu är det ju lite kymigt att vara borta länge och sedan skriva ett inlägg så snart efter Saras långa och omtänksamt kommenterade inlägg, men jag säger direkt att jag inte ens tänker ge mig på att göra ett riktigt lika brett kommenterande
Mippe - funderade på din svårmor för ett tag sedan och tänkte att jag inte hört något om henne, och undrade om hon lugnat ned sig. Tråkigt att läsa att hon inte har det
Vilket leder mig till Annas svårmor. Ta tillbaka nyckeln, få henne att gå med i valfri datingsida på nätet, bombardera henne med förslag på kvällskurser eller flytta till en annan stad. USCH. Stort lycka till på familjeterapin!!
Sara - ett försenat grattis till O och G och gratulationer även till de modiga stegen!
Fiolina (Hej!, vi har inte råkats förr vad jag vet) - M var runt året när vi fick ned 4 st 30minuters pass med dagssömn (apjobbigt med så kort och uppsplittrad egentid!) till ett sammanhängande på 1½ h. Jag tror att det är dags för förändring när det ändras av sig själv, antingen med ruskigt tidiga uppvak eller minskad dagssömn, precis som du beskriver. Det betyder i vanlig ordning inte att förändringen är smärtfri de första tre dagarna
johlinn - jag kommer ihåg nappslutet! Första natten var hjärskärande och skapligt sömnlös för alla i hela huset kändes det som. Efter två-tre nätter kunde han somna utan nappen, men från att ha kunnat somna själv var detta stört omöjligt och vi fick ligga bredvid tills han somnade. Det var inte riktigt läge att kämpa för att han skulle somna själv igen heller när han kände så stor sorg över nappen. Efter några månader klarade han det igen. För nu att återigen vägra, förmodligen beroende på vår uppstyckade sommar där han och Fru Kate åkt iväg till lantällen själva när jag har jobbat. Hur som helst, hoppas det redan går bra! Och jag tycket också det var skönt att ta bort den innan man behöver resonera, förklara, lämna dem på sunkiga Lill-Skansen ...
Lycka till med både sövning och röntgenresultat!!!
Ela - ja vad tusan, det är ju så det är! (angående den könsstereotypa kommentaren). Tänk om fler vuxna hade den inställningen. Har under våren rykt ihop rejält med några kollegor i frågan. Ja, de är naturvetare(Så även jag ska tilläggas så ingen blir sårad
).
Potträningen är avslutat här kan man nog säga eftersom M alltid går på pottan hemma, och på toalett ute. (Eller i buskarna...) Han har blöja när han sover och jag ser ingen större brådska med att ta bort den. Det känns som att man måste sluta med den mysiga kvällsvällingen då, eller har någon andra erfarenheter?
De enda problem som hittills dykt upp (förutom olyckor som enbart ses som problem om de sker i en affär i Vällingby centrum exempelvis) är att han håller sig jättelänge när vi är ute och att jag är en aningens orolig för att han ska gå och ha ont i magen helt i onödan. Samt att nästan alla kalsonger i de minsta storleken är för små! Hittade några könsneutrala underbyx-varianter på Lindex babyavdelning som jag hoppas ska passa. Det var lite otippat i allafall, barn pottränas ju i alla åldrar nästan tänker jag, och några måste ju få vara lite spinkiga?
-
Katelynn: Vi fick köpa trosor 98-104 till dottern på Kappahl nu när hon är utan blöja dagtid. De är så klart för stora men jag torktumlar dem knastertorra så blir de lite mindre. Hon är av spagettiform, men de hänger uppe (med go pösrumpa).
Vilken storlek hittade du på Lindex?
-
UPPBoxershorts
Sköna boxershorts av naturvit White Cotton
ekobomullstrikå. Två platta, mjuka sömmar bak och platt
resår i midjan. Två kokosknappar fram.
Litet knytt-märke mitt fram.
Sköna både utanpå blöjor och som trosa när barnet är
blöjfritt.
Mycket omtyckta av barnen - lätta att själv ta på och av
Tvätt 60oC
Storlek 80, 90, 100, 110 cl
Boxershorts pris 82 kr www.minimundus.se baby/barnkläder ekobomull 70-150 i menyn.
De här har jag beställt i stl 80. Hur de är i storlekarna vet jag inte eftersom de inte levererats ännu, men jag tycker de verkar fina. Har köpt andra kläder härifrån tidigare.