• Mamba

Oj oj, livar upp tråden lite

Förresten, nån som vet om det finns en motsvarighet till Klorin här? Jag skulle behöva fixa till lite vita kläder som mest ser gråa och eländiga ut

vi har flyttat till Zürich------>emigrera.blogspot.com
  • Mamba

Grattis Ain till lilla Benjamin!

Ja, det är vår i luften! Var på kinder zoo i Rapperswil i dag, 20 grader varmt och glass i solen! NU njuter man av att bo här på sydligare breddgrader

• Mamba

Hej på er!

En snabb fråga, har ni behövt era vigselbevis när era barn fötts här nere? Det är ju ju enligt svensk lag inget  juridisk dokument som visar att vi är gifta, mer något symboliskt men som jag har förstått så behövs det ändå?

• Mamba

Amazonas

Så du behövde inte ditt vigselbevis?

Jag har hört om det där personbeviset med våra föräldras alla uppgifter på, men har också hört att folk behöver ha med sig sina vigselbevis också och det känns ju knasigt...

• Mamba

Har inte hört något om uthyrning av vagn, men har som Ain heller aldrig frågar. Jag kan dock tänka mig att det kan bli dyrt kanske? Kanske billigare att köpa en vagn här nere om ni ändå ska vara här 7 veckor? Beror ju på vad för vagn men nån slags sulky med liggläge kan man få tag på för inte för mycket pengar och jag kan tro att det blir billigare..
    Eller köpa på second hand kanske?

Många byar och städer har Muze, eller Familezentrum. Vi har en i Uster där man har fika och lek som typ Öppna Förskolan varje onsdag.Om du kikar på den byn du bor i, eller närmaste stad kan du kanske hitta något? Sen är det ju sommar och i alla fall under sommarlovet (slutet av juli och framåt 1 månad) är det mest stängt..
    Det är ju rätt varmt här på somrarna, så jag har inte så stort behov av inomhus aktiviteter då, blir mer bad och parlek

• Mamba

Tuntalisa

Oj, vad hemskt det låter. Stor kram till er och vad HÄRLIGT att hon mår bra nu! Skönt att höra att vården här är så bra, usch nej nu gråter jag också en skvätt här. Livet är verkligen dyrbart och skört, det gäller att man tar till vara på det.

Ta hand om er alla! Ge din duktiga flicka en stor kram, tänk vad hon har klarat av. Och stor kram till dig också!!!

• Mamba

Hej på er!
    Tyst är det här men jag livar upp tråden igen.

För er som inte vet det föddes mina tvillingar på Spital Wetzikon (utanför Zurich) den 17/7.De heter Elsa och Aron och allt gick bra och går bra hittils!!!!

Ta hand om er i sommar Schweiz! Lite mindre regn och lite mer sol önskas här uppe i ZH området

• Mamba

Blöjor kostar ungefär 200 kr (CHF 30) så det är rätt dyrt Jag brukade köpa Budget Blöjor på Migros till min nu 4 åring och de funkade toppenbra. De kostar 11.90
    Till de små har jag hittils bara haft pampers men när de blir lite större kommer jag gå över till Budget där med. De är de bästa billiga blöjorna enligt mig.

Ja, som sagt välling finns ju inte här. Men annars så är det som hemma  i Sverige. Allt beror ju på hur gammalt ditt barn är och hur länge ni är borta!

Vad ska nu göra här i Zurich och när?

Svar på tråden Boende i Schweiz del 11.