• Mamba

Boende i Schweiz del 11.

Snabbt ang smör;)
    Vi åker till Tysklsnd och handlar en hel del och där hittade jag Arlas saltade smör:) och massa produkter från Göteborgskex:)
    Och det är mkt billigare än här i Schweiz:)

• Mamba

Oj, vad dyrt det är med pass! Jag ska dit med 3 barn snart och det kommer kosta en mindre förmögenhet..
    Maken fixade det när vi var I Sverige sist, får nog bli så sen i framtiden också.

Angående hemmafruar, föräldraledighet osv så tycker jag att det är så intressant att man ofta med svenska glasögon tittar på Schweiz och tycker de är värdelösa..
    Jag tycker att 4 mån föräldraledighet är lite, men det är heller inga 50% skatt här och de är de flesta av oss glada för. Man får vad man betalar för känner jag..
    Har man jobbat ett tag och för oss svenska är det ofta så att vi har bra jobb med höga löner, så har man ofta råd att vara hemma längre om man vill. Gäller även männen..
    I byn jag bor i är det flera schweiziska män som gått ner i arbetstid och är hemma 1 dag/ vecka. Mamman hemma 2 dagar och sen krippe 2 dagar. Det finns sätt att lösa det på men visst, det är dyrt.
    Sen finns det faktiskt en annan inställning här med. Alla VILL inte till varje pris kunna lönearbeta och de skrattar gott åt mig när jag berättar att svenskar ofta tycker synd om dem...
    De tycker i sin del ofta synd om svenska kvinnor som både jobbar och har barn, och hus och allt..
    Många jag känner säger att barn är små så kort tid i livet och de vill gärna vara hemma ett par år, jobbet kan man forsätta med sen..
    PÅ makens jobb finns tom en introkurs för kvinnor som varit borta från arbetslivet mer än 10 år :)
    Det jag vill säga är att visst, det finns en viss unkenhet i det schweiziska systemet. Men många av de schweiziska kvinnor jag träffar vill vara hemma länge (nu är det ju de jag träffar eftersom jag själv är hemma, jag är inte ute och lunchar så mkt med businesskvinnor direkt;)) och har själa gjort det valet.
    För mig var det ju så att jag delvis valde Schweiz för att jag kunde vara hemma längre här nere....
    Och här har jag ett stort socialt liv på dagtid och folk ser inte ner på det jag gör här som man gör i Sverige.

Men jag börjar sakteligen fundera kring vad jag ska kunna göra i framtiden här nere när tvillingarna blir lite större för nu är det slut på barn för mig ;)

vi har flyttat till Zürich------>emigrera.blogspot.com
  • Mamba

Min man har ett körkort m klistermärket på. Det fick vi i Stadt Zürich. Själv har jag inget körkort men funderar på att ta det här nere, nån som vet hyr dyrt det är?

• Mamba
    Gummiankan skrev 2011-11-30 08:59:19 följande:
    Hej Kaj04,
    tack för svaret!!
    För mig känns det mest lite jobbigt att ställa om till så korta skoldagar, man hinner ju inte med så mycket om skolan har så korta dagar. Sen är det lite synd att hon kommer att förlora sin engelska men man kan inte få till allt.
    Jag har kollat lite mer på privat skolor och det verkar ju vara svindyrt så det kommer nog inte bli ett alternativ iallfall och sen när man läser i olika forum så är det många som inte är nöjda med skolorna fast dom betalar en förmögenhet. Det får nog helt enkelt bli en lokal skola iallfall  

Nästa fråga som jag undar lite över är ju vart man ska bo, det är ju verkligen super svårt.. 

Sen att få nya kontakter kan ju bli lite lurigare när man har barn som går  i skolan, när dom
    var små var det lättare att gå på barn träffarosv. och lära känna nytt folk.. Undrar hur man ska
    bära sig åt nu.. ? Finns det svensk gäng som träffas och så?

Tjingeling..

Hej!

Min son är också snart 7 och går första klass. Vi är mkt nöjda med skolan, har absolut ingenting att klaga på. 17 elever på 2 fröknar, helt fantastiskt bra!
    De börjar ju med engelska väldigt tidigt i Schweiz, redan i 3:e klass om jag inte missminner mig. Och det finns väldigt många grupper med engelska runtomkring Zürich.

Vi bor i Uster, en stad 10 min med s-bahn från Zürich. Här finns tex en förening med pree-school och andra typer av grupper helt på engelska: www.wac.ch/
    Här finns dessutom en svensk pysselgrupp 1 gång /vecka, väldigt bra stad att bo i ;)

Finns flertalet svensk grupper och så klart svenska kyrkan inne i stan. Här finns massa att göra, man behöver aldrig vara ensam och ha tråkigt ;)
  • Mamba

Läkarbesök i samband med en graviditet (inget MVC på det sätter, man går till en gynekolog) är gratis, dvs vanlig basförsäkring täcker det. Man får ju på vissa ställen ligga ute med pengar men lite större kliniker drar det direkt från din krankenkasse.

• Mamba

Hej på er,
    Länge sen jag skrev något här men läser lite då och då, Kan inte riktigt släppa taget om denna tråd
    då jag funnit många vänner och fått så mkt hjälpt här när jag flyttade hit med min familj för snart 5 år sen.

Hur som helst, tänker fråga er här om någon bor i Wollerau Kanton SZ? Eller känner någon som ni kan ge mig kontaktuppgifter till? Alltså inte Wilen b Wollerau utan Wollerau :) De sitter ju i hop men är olika gemeinden.
    Behöver få lite information om skolan och så där borta.

Ha det gott,
    kram Anna

• Mamba

Vi kombo handlar Lidl och Coop. Jag gillar ju Coop bäst trots allt, deras bio produkter är outstanding :)
    Men ofta handlat vi 1 gång/v på Lidl ( som har märken såsom barilla vilket inte aldi har) och sen handlat jag det som måste kompletteras på Coop.
    Vi åker även till Tyskland endel där blöjor och barbmjölk är billigare!!

• Mamba

Min har fått 5 chf när han tappat en tand men det hade likväl kunnat vara 2. 10 är galet mkt...

• Mamba

Hej på er!

Vad himla kul att se lite action i tråden igen :)

Och välkommen hit till Schweiz Malarklippan. Är en helsvensk familj som bor i Zurichområdet och har gjort i snart 5 år. Jag har 4 barn och vet endel om hur skolan funkar här i alla fall. Men, det är ju som mycket annat väldigt lokalt beroende å vilken kanton man bor i.
    Mina söner (5&7) går i vanlig Schweizisk skola och kindergarten och jag är mycket nöjd med kvaliten på skolan. Hittils har det varit väldigt bra, mycket lek och pyssel men samtidigt mer "diciplin" än i Sverige vad jag tror. Man kallar sin frökan Frau och det är mycket bra ordning och reda. Vet också att det finns lite "bestraffningssystem"men det är ofta i form av att barnen får gå undan en stund i ett annat rum för att de på ett eller annat sätt stör klassen. Inga slag på fingrar eller så, inte här i alla fall. De har annat skolsystem än Sverige så man kan inte jämföra med hur det funkar hemma. Det har ett mycket utbyggt lärlingssystem och det funkar så vitt jag vet bra. Men jag har också hört att systemet håller på att moderniseras. Vi får se hur det blir i framtiden men hittils efter 3 år i skolans värld är vi i mycket nöjda. De problem vi stött på har skolan löst trots att det krävt ganska mycket ansträngning för deras del.

Angående utflykter i Schweiz under sommaren så finns det ju så många fantastiska platser. Bara här där vi bor i Zürcher Oberland finns hur mycket som helst bara ett stenkast bort.
    Men Cauma See är ju underbart, som en hägring som uppenbarar sig :)
    Jag älskar Toggenburg, det är lugnt, inte så mycket folk och pittoreskt inte så otroligt turistigt och lyxigt som många andra platser. Vi åker dit på sommaren och vandrar, badar och har det gött.
    Det räcker ju ofta med att ta sig i väg till nån plats så finns det massa fint. har man barn finns det ofta lekplatser, pooler osv.
    Vi har precis varit på en weekend i Lago Maggiore i Italien. Bara ett par timmar bort (om man slipper köerna) och det är ju ett helt nytt land, känns som att man byter värld en liten stund. Handla goda viner, bra olivolja för inga pengar alls är ju inte heller fel ;)

Ha det gött alla. Hoppas värmen håller i sig och att regnet håller sig borta! Vi har ett par dagar vårlov kvar här i Zürich och sen kör vi på tills sommarlovet som till stor del ska tillbringas i Sverige :)

kram på er!

• Mamba

Hej Malarklippan!

Vi flyttade ju hit med 2 barn för 5 år sen. Har nu hunnit med att gå igenom de flesta stegen av livet med barn här, skola, kindergarten, lekgrupper, sjukvård osv.
    Sverige och Schweiz är ju två st västerländska välfungerade länder. Maten är inte SÅ stor skillnad, kulturerna är ju hyffsat lika. Schweizare och svenskar funkar bra i hop och som svensk är man mycket välkommen och omtyckt här.
    För oss har allt funkat bra! Det gäller bara att man har ordning och reda på sina papper när det kommer till myndigheter tex, för där ligger de lite "efter" Sverige. Det räcker ju inte att rada upp sitt personr här direkt ;) Men jag tror det är meningen faktiskt, de är mycket mer måna om människors integritet här.
    Som sagt, som svensk är man ganska smidig i sättet och då funkar det bra. Vi har tex aldrig haft problem att hitta bostad, har bott på 3 ställen sen vi kom hit och det har alltid gått bra.Nu är det ju så klart ännu enklare än för 5 år sen, nu när jag pratar hyffsat flytande schweizertyska ;) men även annars, speciellt i storstäderna så pratar ju folk bra engelska.

Naturen och människors sätt att vara i naturen är underbar. Vi är ofta ute minst 1 gång/helg och vandrar, promenrar eller bara grillar och låter barnen leka. Jag älskar bergen på sommaren!

Om jag saknar något är det i så fall känslan av tillhörighet snarare än något specifikt från Sverige. Efter 5 år lär man sig hitta vad som funkar bra när det kommer till mat, man köper med sig saker från Sverige som man saknar osv.
    Men känslan av att vara en "helt vanlig Svensson" kan jag konstigt nog sakna ibland. För vi har ju numera 4 barn och det är väl inte supervanligt i Schweiz ;)
    Vi har ju visserligen ett radhus men vi hyr och visst vore det härligt ibland att köpa JÄTTE huset i Sverige med en trädgård större än hela vårt radhusområde ;)
    Men, det positiva överväger det negativa och vi älskar att bo här!

Saker som är klart bättre här är: Maten och kvaliten på den, Tex grönsaker, så mycket godare och frächare.
    Sjukvården, helt otroligt bra! Man får läkartid för kramp i tån inom 1 dag om man så vill :)!!! Inga månadslånga köer här inte ;)

Vart i Schweiz var det ni skulle flytta igen?

kramar från ett otroligt regnigt Uster :)

• Mamba

Låter som att jag ska flytta till Valais (är det Wallis på tyska) då, här är det inte lika vanligt med 4 barn som jag har!

• Mamba

Angående jästen så har jag börjat använda de vanliga paketen, alltså 42 gram när det står 50 gram och det funkar bra. I början tog jag lite till av en annan förpackning, men som sagt det funkar med 42 gram också ;)

Instämmer dock i allt du skriver Pinot Noir!! Och nu, efter 5 år kan jag prata med folk i butiker, fråga om saker, småprata med pensionärerna på bussen och vad skönt det är!!!
    Och att man kan vara hemmafru utan att bli ifrågasatt är ju underbart :) Jag har ju varit det både i Sverige och Schweiz och vilken skillnad det är! Och inte bara det, finns ju massa för hemmamödrar att göra med sina barn här och inte bara för bebisar!

Önskar er alla en härlig helg i värmen (äntligen!!!!)
    Jag ska bege mig i väg till vår äventyrslekplats med mina kids, perfekta avslutningen på veckan!!

Svar på tråden Boende i Schweiz del 11.