• Ain

Boende i Schweiz del 11.

Jag kan säga att det inte är sa manga som verkligen kan alla dessa sprak flytande. Nu vet jag ju inte i vilken branch du är, kanske det verkligen är folk som  kan det där, men min erfarenhet är att om man kan tre sprak flytande, sa är man redan ganska bra. Jag tror att det är en minoritet som kan alla spraken. I franska delen kan folk ofta tyska, men inte superbra, och engelskan är heller inte pa flytande niva.  Kanske det vore en ide att flytta ned och ga intensivkurser i tyska. Jag tror att det är lättare att söka jobb här nere, men det kan ju bero pa lite ocksa. Har du redan ett jobb i Sverige är det kanske dumt att säga upp det - för mig tog det längre tid än jag trodde att hitta ett jobb. Men om ni klarar er pa en lön, skulle jag tro att det är bättre här. Framförallt lär man sig ju bättre tyska om man är i ett tysktalande land.

Förövrig sa kan det vara ide att titta pa norska företag ocksa, jag har jobbat för norrmän ocksa. Atminstone i Geneve är det färre norrmän än svenskar, sa lite lättare att fa jobb där.

Tyvärr känner jag inte till nagon serie pa schweizertyska. Jag ser pa tysk TV hemma, men alltid bara pa de som är dubbade till högtyska (typ Desperate housewives eller andra USA-serier.)

Ang. schweizertyska sa är det inte fel att satsa pa högtyska först, om du vill öva hemma innan. Jag pluggade i Bern och har tidigare jobbat pa ett företag som hade huvudkvarteret i Wallisellen. Da pratade jag högtyska med dem och de svarade pa schweizertyska. Det störde ingen. Samma med min mans familj i väst-österrike (pratar liknande CH-tyska). Sa länge man förstar, och det gör man ganska snabbt om man kan tyska bra, är de glada. De märker ju att du är utlänning. Det är värre med tyskar, där tycker Schweizerna nog att de ska lära sig mundart Men det är ju aldrig fel att kunna prata dialekten heller.  

• Ain

Ja, det är klart, ett sadant jobb gör väl att man behöver kunna spraken riktigt bra. Men, kanske du kunde pröva att jobba inom kompletteringen i svenska, alltsa som svenskalärare? Troligast kan du inte fa det som heltidstjänst, men kanske nagot att börja med iaf. Det jobbade jag med i början da jag flyttade hit.

Folk söker nog oftast yngre tjejer, men jag tror att det mest är för att det ska vara sa typ. De flesta jag känner vill egntligen hellre ha äldre folk, men är kanske rädda för att det ska kosta för mycket da, för da blir det mer barnskötare och högre lön över det hela... 

pistou: ah, vad kul, är du översättare. Min kusin är ocksa översättare (franska/engelska). Verkar vara ett jättekul jobb! 

• Ain

Pistou: jo, jag kan tänka mig att det kan bli lite ensamt ibland. Jag vet att min kusin - som just är utexaminerad - brukar ha översättarträffar med kollegor just för att kunna prata lite runt jobb och sadär, som man annars inte kan....

Varför ska den sportkedjan översätta grejer till svenska? Finns de i Sverige ocksa? Later lite som detektivjobb Jag översatte faktiskt en text en gang fran engelska till svenska för en grupp pa CERN. Det var inte sa himla lätt heller, speciellt som det var lite luddigt skrivet (enl. en fysikerkompis), och även en massa datatermer som var väldigt nya (da) och inte sa lätta att veta om man skulle översätta till svenska eller inte. Om man är utbildad översättare sa har man ju bättre koll pa sadant. Och nu ett par ar sedan är allt ända föraldrat - sa snabbt det gar inom den branchen...  

• Ain

let it rain: komplettering är för barn som inte gar pa en svensk skola, men som ända vill lära sig svenska. Oftast nagra timmar i veckan/nagon timme. Det innebär att det ofta inte ger en heltidstjänst, och därför är det svart att fa utbildade lärare. Nu vet jag inte hur det är i Zuerich, men sa var det pa franska delen av Geneve där jag jobbade. Jag är inte heller lärare, och vet om andra som inte är lärare som jobbade som det. Men naturligtvis vill de hellre ha utbildade lärare. Men som sagt, om det är sa att de har svart att fa utbildade lärare kanske du har en chans. Det kan dock innebära ganska daligt schema och kanske endel körande för att aka till olika skolor.

Pistou: jag har fött tva barn i Geneve. Jag tycker att jag upplevt mina förlossningar ungefär som du upplevde din i Frankrike. Ganska medikaliserad och man väntar inte gärna länge med att sätta igang. Men, samtidigt är det som Amazonas skriver, om du verkligen vill nagot sa kommer de nog ta hänsyn till det (jag har vägrat att bli igangsatt redan innan BF tex. Med reservation naturligtvis för om det vore verklig fara för bebisen). Och barn som är typ över 3.5 kg är en "beau bebe"
    Jag tror att tyska delen av CH är lite mer "naturlig" medan franska delen lite mer för epidural och sadär. Det är vad jag har hört av andra ocksa. Men samtidigt beror det ju pa vilket sjukhus man aker till och vilken läkare man far. Dock kan jag garantera att du inte kommer att behöva vänta pa epidural om du vill ha det

Förresten, sa tog jag epidural ganska fort med mitt första barn, men min förlossningsläkare sa efterat att han tyckte jag var väldigt duktig (och enligt henne sa han inte det ofta), sahär tror jag inte att epidural diskvalifiserar dig för att vara "mästare" pa att föda barn ;-P  

• Ain

Förresten sag jag att jag skrev lite konstigt (inte sa viktigt egentligen men). Det ska vara att läkaren sa till barnmorskan att jag var "duktig" och enligt henne (dvs barnmorskan) sa han (läkaren) inte det sa ofta.

• Ain

malin: hejsan, bor pa franska sidan av Geneve Joda, det finns lekgrupper här. För att vara ärlig har jag inte sa stor koll pa vilka, eftersom jag aldrig använt mig av dem, men jag vet att de finns.

Pa svenska finns det svenska skolan, de har även en grupp pa onsdagar, da ju skolan har ledigt, men det kostar pengar.

Annars finns även kyrkans barntimmar som faktiskt börjar nu den 3 september. Om du inboxar mig sa ger jag dig adressen till hon som haller i det hela.

Tidigare fanns det andra lekgrupper men av olika orsaker finns de inte längre. Kankse en uppgift för dig

Det finns även olika lekgrupper pa engelska, typ gymboree där barnen kan ha musik eller gymnastik osv. Och naturligtvis olika aktiviteter pa franska, precis som i tyska delen

Tidigare vet jag att det funnits en waldspielgruppe pa franska/Tyska,  men jag vet inte om den finns längre (pröva googla pa waldspielgruppe)

Det finns ett lekland som heter yatouland, jättebra om det regnar. öppet pa onsdagar och helgen.

Om du kollar pa "visa endast" pa mig sa borde andra tips jag gett till andra personer komma upp

Om du har fler specifika fragor är det bara att fraga sa ska jag försöka svara!                        

• Ain

Om ni har möjlighet att flyga fran tyskland eller österrike blir det billigare. När vi har bokat resa i Feldkirch sa killen pa resebyran att det kommer manga schweizare över till ö-rike för att boka resa. Nu med franken sa stark motför euron sa borde det bli ännu billigare...

(resebyran vi bokat via heter typ Nachbaur reisen)

Kan rekommendera Princesa Yaiza pa Lanzarote. Där hade de aktiviteter för barn, och ett stort lekland (kikoland). Fast jag vet inte om det är bra, för da var dottern bara 3 manader. Rummen var däremot superfina, de har lägenheter för familjer, maten god. Kanske lite dyrt beroende pa vad man har för budget. Vi flög da fran Friedrichshafen.
    http://www.princesayaiza.com/en  

Nu blev man ju lite sugen. Vi har funderat pa minisemester tilll L'Ardeche i Frankrike om nagon vecka. men just nu sa är vädret inte saa fint sa kanske man skulle ta en sista minuten nagonstans...  

• Ain

Oho, själv med tva barn till Thailand -modigt! Men det gar säkert bra Jo, da skulle jag nog med försöka flyga sa nära ifran som möjligt (fast man kan ända inte flyga fran Vorarlberg. De närmsta billiga flygplatserna är i Tyskland) Isafall har du ju TUI, som väl är som fritidsresor? Och Hotelplan.  Och Kuoni.

• Ain

isabella: jo, jag tror ocksa att man maste betalat in till a-kassan under 12 manader. Tyvärr... Som utlänning kan man alltsa fa a-kassa (jag har fatt det tex) men som sagt var maste man ha betalat in nog länge först.

marswe: tja, det är ju lite svart att veta med sa knapphändig information. Hade du tänkt jobba? Gifta dig med en Schweizare? Bara bo här? Plugga?  Det är olika typer av tillstand man maste ha da.
    Men annars är ju google bra till mycket... http://www.justlanded.com/english/Switzerland/Switzerland-Guide/Visas-Permits/Introduction       http://www.eda.admin.ch/eda/en/home/reps/nameri/vusa/ref_visinf/visusa.html
        http://www.expatica.com/ch/essentials_moving_to/essentials/Residency-and-work-permits-in-Switzerland_13351.html

• Ain

Oj, ja det är ju mycket man ska tänka pa, men du kan ju börja med att söka pa bla www.jobup.ch

Men det är kanske lättare att tipsa om jobbsök om man vet i vilken branch ni söker. Kan ni bra franska?

Tänk pa att det är ganska dyrt att bo i Geneve, det kan vara billigare att bo i Frankrike men det beror kanske lite pa var ni kommer att jobba senare. Svenska skolan i Geneve ligger i Meyrin, sa därifran är det hur som helst bara en tio minuter till franska gränsen (Thoiry, St. Genis, Prevessin osv). Jag lobbar för det eftersom jag själv bor i Frankrike men jobbar i närheten av Meyrin
    Det finns kanske inte supermanga jobb i Meyrin, de flesta är nog mer mot centrum. men ni kan ju se till att ni inte bor/jobbar pa fel sida av sjön iaf.

boende i Frankrike bla pa www.paruvendu.fr   Schweiz: www.homegate.ch

Jag antar att ni har nagorlunda koll pa vad ni kan tänkas tjäna, eftersom svenska skolan är ganska dyr. Man maste nog tjäna ganska bra för att ha rad, eller ha en arbetsgivare som sponsrar.   

Svar på tråden Boende i Schweiz del 11.