• Ain

Boende i Schweiz del 11.

Ja, Amazonas har ju sammanfattat jättebra. Jag vet att här i Geneve kan det kosta runt 2000chf i manaden för en plats pa dagis. Fast heltid da. Men det finns ju jardin d'enfant (vet inte riktigt vad det heter pa tyska, kanske det är samma som spielgruppen), där man kan lämna barnen nagra halvdagar i veckan. Men de kan inte vara där heldagar,sa det passar bara när man är hemma med barnen.

Om du har nagra mer detaljerade fragor sa kan vi försöka hjälpa till.  

• Ain

Jo, om man direktöversätter det (barnträdgard), men det är inte samma. Kindergarten är för äldre barn, typ som förskoleklass i Sverige (inte exakt samma naturligtvis). En jardin d'enfants är halvdagsdagis för mindre barn. Jag gissar att det kanske faktiskt är spielgruppe, men jag är inte säker. Kan ju kolla upp det...

Googlade lite och det verkar som att spielgruppe är samma som jardin d'enfant. Problem löst   

• Ain

Det är ganska dyrt att ga till tandläkaren i Schweiz. Du bor inte i närheten av tyskland/österrike/Frankrike sa att du kan ga där? (förutsatt att du har en försäkring som täcker saklart) Jag gick en gang till tandläkaren i Schweiz och de ville ha 30 000kr! Jag tackade nej, och valde en i Frankrike istället, och där gick det pa 5000kr istället.

Men det finns säkert manga här som kan svara bättre, jag bor i Geneve sa jag kan välja att ga i Frankrike som sagt. övriga som bor lite mer centralt i Schweiz torde väl ga i Schweiz och känna till priserna.

• Ain

pröva ga in i en ostaffär och beskriv vilken typ av ost du vill ha? Annars borde väl typ Gouda och sa finnas att fa tag pa. Förut hade ju ikea hushallsost, men nu tror jag de bara har ikeas "lagrade". Jag har inte smakat den, sa jag vet inte om den är god.
    Jag tycker personligen att Gruyere ost är god, det finns ju mild Gruyere ocksa.

Förresten schwanna; du har inte skrivit var du bor nagonstans. Det är ju ganska stor skillnad pa de olika delarna i Schweiz, sa det är lättare för oss att hjälpa dig med tips om vi vet var nagonstans du bor.

• Ain

Nu bor jag ju i franska delen, men jag förstar schweizertyska utan problem egentligen. Jag bodde i 1.5 ar i Bern och min man kommer fran en del i österrike där de har en dialekt som liknar den schweiziska, en utan CH-ljuden. (precis grannne med Liechtenstein).
    Däremot pratar jag lite sämre, dels eftersom jag i vardagen kommunicerar pa franska, dels för att det oftast räcker med att svara pa högtyska, sa länge man förstar mundart. Men om jag ville skulle jag nog kunna fa till en ok kommunikation, men jag känner mig mest fanig

Mina barn pratar dialekt dock, vilket just nu skapar lite problem med var tyska aupair.
    Min fyra ariga dotter fragade imorse "willst du net öppis ässä". Och aupairen svarade att nej det trodde hon inte att hon var. Det visade sig att hon trodde att dottern fragade om hon var en prinsessa

• Ain

När jag handlar i Schweiz är det oftast för att det är varor som är billigare i Schweiz än i Frankrike, eller varor jag inte hittar i Frankrike. Da handlar jag pa COOP, ibland Migros. Just för att jag ofta da vill ha speciella märken och sadär. Det finns en Denner i närheten, men de har mycket mindre urval. Dessutom handlar jag väldigt mycket ekologiskt, och det är de ganska bra pa pa coop.

• Ain

Manga saker man bakar med är billigare i Schweiz. Typ nötter, torkad frukt. Keso är mycket billigare. Dessutom har de större urval. Fast jag bor ju ganska lantligt, sa i Paris, Lyon osv finns det saklart lika bra urval.

Sedan har jag ju ocksa endel favoriter, som Bio-chokladyoghurten fran Coop. Butterzopf, Laugenbrot och lite annat smatt och gott som man bara hittar i Schweiz.

Nu är iof säkert det mesta billigare i Frankrike, da franken är sa mycket starkare än Euron, men tidigare da det var lite mer normala nivaer var det iaf sa att manga baksaker var bättre och billigare i Schweiz.

• Ain

Jennie: det är väl lite olika beroende pa vad ni vill ha? var vill ni bo? Nu bor jag ju inte i Zürich,men i Geneve är det jättestor skillnad pa om man bor centralt eller en bit utanför (eller i Frankrike som jag bor). Ska barnen ga i lokala skolor eller svenska/privatskolor? Vill ni har lite lyx eller kan ni tänka er snala in lite?

Det lättaste är kanske att kolla runt lite och fundera pa var ni vill bo, och se hur mycket pengar som gar at till bostad. Och titta pa hur mycket ni maste betala för sjukförsäkring och andra försäkrningar osv.

Men tja, jag skulle säga att mer än 8000chf före skatt borde man nog tjäna. Helst mer. Men det beror ju pa var man bor. Med en sadär 10 000chf efter skatt per manad tjänar man ok, men absolut inte superduperbra. Atminstone här i Geneve.

Men de som känner till Zürich lite bättre kan nog ge bättre svar

• Ain

Jag har egentligen ingen koll pa lönerna Schweiz generellt, men det kan sägert stämma. I de flesta delarna av schweiz är levnadskostnaderna mycket lägre, sa da är nog lönerna lägre med. Det är ju i manga familjer där bara pappan jobbar, sa da far ju den familjen lägre medelinkomst, och det är ju manga som inte tjänar sa bra, bade i Sverige och Schweiz.

75000 för en familj är lagt i Geneve. Sa jag gissar att medelinkosten är det högre snittet du angav. Men jag känner tex en mamma, som jobbar som sekreterare, och hon tror jag tjänade typ 5000chf, i manaden. Ensamstaende med tva barn. Hon var ju inte rik, men de hade en vaning, bil och ok kläder. Sa det funkar ju. Men för tva vuxna med barn ska man nog ända ha lite mer än det för att inte behöva snala.

• Ain

När vi gjorde pass i Sverige at min son behövde vi inget intyg. Men det kan ju vara lika bra att ha ett intyg, bara utifall att. Annars kan du väl ringa till konsulatet i Geneve- de är jättetrevliga där. (eller - hon- ska jag väl säga. Anna tror jag hon heter)

Svar på tråden Boende i Schweiz del 11.