LizUSA skrev 2010-02-18 18:54:02 följande:
Hej pa er!Hittade just den har traden och vill garna hanga med i era resonemang. Jag har samma problem som TS att hur ska man gora for att gora "bast".Jag ar svensk, min man amerikan och vi bor i USA. Min dotter som nu ar snart 8 ar ar fodd i Tyskland, hennes forsta sprak (till 2 1/2) var Tyska och sen flyttade jag till Sverige med henne. Bodde dar och pratade svenska i 2 ar och sedan flyttade vi till USA och hon borjade forst att lara sig engelska som snart 5 aring nar hon gick i Preschool och jag jobbade mycket med henne hemma. Hon larde sig snabbt och pratar nu obehindrad engelska och ar jatteduktig i skolan bade i att lasa kapitelbocker och skriva pa engelska. Jag pratar for det mesta svenska med henne, ibland blir det ju engelska nar vi haller pa med laxor etc...men hon har nastan alltid svarat mig pa engelska. Hon forstar allting och nar vi ar i Sverige under sommaren i flera veckor, sa kommer hon in i svenskan ohc pratar obehindrad svenska med slakt och vanner och med mig. Nar vi ar tillbaka har i USA sa verkar det vara lattare for henne att svara pa engelska. Vad tycker ni som har samma situation, ska jag "tvinga" eller puscha henne att svara mig pa svenska, ja pa ett lattsamt satt forstas, eller ska jag lata henne svara pa engelska? Jag ar radd att hon tappar lite av svenskan pa det har sattet. Hon har svart att prata med slaktingar pa svenska i telefonen, och det blir ganska enkla meningar etc. Jag har alltid last mycket pa svenska och sjunger alltid mycket pa svenska med henne, sa det har alltid funnits mycket svenska runtomkring. Hon har aven massor av filmer som hon tittar pa. Jag ville att hon skulle bli flytande i las och skrivning pa engelska forst, da det ju ar prioritet att hon klarar skolan bra, men vill nu att hon ska kunna skriva och lasa aven pa svenska. Hur har ni andra gjort om ni har lite storre barn?Dessutom ar jag nu i sitsen att vi vantar tvillingar till varen. Jag vill ju givetvis att dom ska lara sig svenska, men har svart att se hur det ska ga till da det ar sa mycket engelska hemma och runtomkring. Min man pratar ju inte nagon svenska, och prata svenska med barnen och sen "oversatta" till honom vad jag har sagt later jobbigt och jag vill inte att han ska kanna sig asidosatt. Dessutom jobbar han sa mycket att om jag skulle bara prata svenska med barnen sa skulle dom nastan aldrig hora engelska hemma da han bara ar hemma typ pa helgerna. Tycker det ar jattesvart, men vill saklart att dom ska bli tvasprakiga. Vill garna hora mer tips av andra i samma sits!!
Jag har exakt samma tankar..
grejen ar att jag foddes i sverige men hemma talade de finska jattemycket och till en borjan pratade jag nog mest finksa, sa nar jag var ute pa garden o lekte med andra barn sa forstod jag inte va de sa.
Jag vill inte att mitt barn ska endast forsta svenska for om jag pratar svenska med barnet och min sambo jobbar sahar mycket for att halla oss sa kommer det bli enbart svenska. Vill att det ska vara 50/50 med sprak men hur gor man.. kanns osm man tappar svenskan sjalv snart.