• Karamellan

Du vill ha fler barn, din partner vill sterilisera sig

Antag att du är i situationen att du är tillsammans med en person. En dag kommer hen hem och säger att hen har varit och genomfört en sterilisering. Du vill hemskt gärna ha fler barn (eller åtminstone ett barn om ni inte har barn sedan tidigare), och din partner är helt på det klara med detta. Din partner har uppenbarligen bestämt sig för att hen under inga omständigheter skall bli förälder till fler barn, och du trodde inte att saken var färdigdiskuterad ännu.

Anser du att partnern har gjort rätt som steriliserat sig utan föregående diskussion av ämnet, och (vilket hen vet om) mot din vilja? (Tag endast hänsyn till själva steriliseringen, inte övriga etiska frågor som scenariot kan tänkas väcka).

I gotta have more cowbell, baby!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Du vill ha fler barn, din partner vill sterilisera sig
  • LyckligtSlut

Skitsvårt att svara på. Klart att han bestämmer över sin egen kropp, men eftersom det skulle i VÅR sits vara ett svek (vi försöker skaffa barn tillsammans) så skulle jag nog hitta en annan partner. Jag vill inte leva barnlös.

Skulle vara så jäkla märkligt att inte prata innan om att man inte vill ha barn eller vill ha, så det går ju inte att svara.

• LyckligtSlut

Eller tja, jag kunde ju leva med honom och skaffa barn med en annan, men vore väldigt mysko att inte involvera mig i den framtidsplanen.

• lövet2

Det är fel av honom att sterilisera sig innan vi kommit överens om saken. Tydligen ser han inte på vårt förhållande som någonting särskilt viktigt. Och ja, visst har han rätt att bestämma över sin egen kropp, men då har jag också rätt att lämna honom.

• LyckligtSlut
    lövet2 skrev 2010-02-17 22:32:01 följande:
    Det är fel av honom att sterilisera sig innan vi kommit överens om saken. Tydligen ser han inte på vårt förhållande som någonting särskilt viktigt. Och ja, visst har han rätt att bestämma över sin egen kropp, men då har jag också rätt att lämna honom.
    Ungefär så jag tänker också.
  • lennartsdotter

Han har full bestämmanderätt över sin kropp och jag har ingenting att säga till om ifall han vill sterilisera sig. Dock är det klart att en sådan sak kan göra relationen skakig, tom. innebära att vi bryter upp. Det är ju en konsekvens min partner får vara beredd på att ta om han ensam tar beslutet att vi inte ska ha fler barn tillsammans. I dagsläget har jag dock svårt att se det som ett problem för även om jag gärna vill ha fler barn så är jag lycklig över den familj jag har idag.

Jag ser det som en ansvarsfull sak att sterilisera sig när man vet att man inte vill ha fler barn.

• Butterscotch

Jag skulle bli mycket upprörd om min man tog ett sånt beslut utan att ens diskutera med mig. På samma sätt skulle jag bli upprörd om han t ex gick och köpte ett hus i en annan stad utan att tillfråga mig, eller tackade ja till ett jobb som påverkar vårt liv (t ex ett jobb med konstant resande). Stora beslut som rör hela familjen ska diskuteras innan åtgärd vidtas.

• Danitra

Det är ju ett rätt fult och dumt sätt att göra det på. Men jag skulle aldrig "förbjuda" honom att sterilisera sig om han verkligen ville det. Så vi skulle aldrig hamna i den situationen som beskrivs. 

Vi skulle diskutera det, om han var helt bestämd så skulle jag acceptera det och stötta honom i det. Sen får jag avgöra om det är viktigast att fortsätta leva med honom eller få fler barn.
  • Mars2007

Röstade på första alternativet, dock hoppas jag att han skulle diskutera det med mig iaf.. självklart är det upp till honom, om det hade lett till att man gått vidare var för sig det vet jag inte.. beror på hur stark önskan om ett (för min del) till barn.. vilket jag faktiskt har och inte sambon.

• Triskele

Hans val. Själv skulle jag av personliga skäl helst undvika att ha samma pappa till barnen, så för min del är det inte helt osannolikt att det blir en realitet, utifall vi träffar en annan kille som verkar lika bra som framtida pappa.

Svar på tråden Du vill ha fler barn, din partner vill sterilisera sig