• Matillin

När har ni, eller kommer ni ge era barn egen mobiltelefon?

Jag vet inte själv men tänkte att 12 år kanske är en lämplig ålder?
    Såg några barn på 8-10 år på ikea häromdagen som hade egna redan och kände själv att dom kändes lite unga?
    Dessutom funderar jag på hur många barn som kan hålla reda på sina saker, jag tappade bort allt i den åldern

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När har ni, eller kommer ni ge era barn egen mobiltelefon?
  • TessaS
    snillis skrev 2010-02-18 13:49:48 följande:
    Men det är ju det jag menar.Har de ingen telefon måste de helt enkelt följa det som man kommit överens om i stället för att ringa hem och tjata.För det är inte många som lånar en telefon för att ringa hem och tjata på mamma/pappa.
    Ok, men jag tror annorlunda. Jag tror att det barn som tjatar gör det ändå... och föräldrar som ger efter för tjat gör det ändå. Det är min erfarenhet, både från när jag var liten och av min mans barn och kompisar idag. Din erfarenhet och åsikt är annan bara.
  • alvaereva
    Matillin skrev 2010-02-18 13:56:44 följande:
    Frågan är väl mer varför dom ska ha det så pass tidigt? Det känns som att det finns fler nackdelar än fördelar för min del. Men att ha en kontantkortstelefon som dom kan få med sig någon gång när det verkligen behövs kommer vi säkert skaffa före dom får en helt egen tror jag.
    men jag menar, varför inte? okej för typ tio år sen när mobiler var dyra, men nu kostar en kontantkortstelefon typ fyrahundra spänn.
    tänk om barnet ska åka buss själv, och hon/han inte kommit av på rätt hållplats pga olika omständigheter, och inte kan ta sig för att åka tillbaka. tänk om barnet blir sjukt i skolan och man ska komma och hämta, på diverse aktiviteter är det bra att barnet har telefon med sig, och även hem till kompisar. om vi ska hämta så är det bra att vi har en kommunikation, för vad är det som säger att det är självklart att vi kommer fram på kompisens telefon? eller att dom ens har en som fungerar?
    det är många scenarier jag kan tänka mig där det underlättar enormt mycket att barnet har en telefon.
    vad är det för hemskt som skulle kunna hända egentligen? och varför skulle det vara för tidigt? vad är det för magiskt som händer vid 13 som gör att man då är mogen?
  • snillis
    TessaS skrev 2010-02-18 14:00:46 följande:
    Ok, men jag tror annorlunda. Jag tror att det barn som tjatar gör det ändå... och föräldrar som ger efter för tjat gör det ändå. Det är min erfarenhet, både från när jag var liten och av min mans barn och kompisar idag. Din erfarenhet och åsikt är annan bara.
    Ja, självklart - jag presenterar det inte som en sanning.
    Jag tror bara att det är (kan vara) svårare att som förälder stå emot i alla lägen över telefonen när man pressas till att ta ett snabbt beslut. Har man ungen framför sig är det lättare att föra ett vettigt resonemang.

Jag jobbade tidigare i många år på behandlingshem för ungdomar och där fick de inte ha mobiltelefoner (pga drogproblematik och annat).
    Förvånansvärt många av dem kunde säga att det var en befrielse att inte vara tillgänglig 24/7 och också att de lärde sig att förhandla på ett helt annat sätt när de var tvunga att göra det face-to-face sas.

Det är min erfarenhet
  • TessaS
    snillis skrev 2010-02-18 14:06:31 följande:
    Ja, självklart - jag presenterar det inte som en sanning.Jag tror bara att det är (kan vara) svårare att som förälder stå emot i alla lägen över telefonen när man pressas till att ta ett snabbt beslut. Har man ungen framför sig är det lättare att föra ett vettigt resonemang.Jag jobbade tidigare i många år på behandlingshem för ungdomar och där fick de inte ha mobiltelefoner (pga drogproblematik och annat).Förvånansvärt många av dem kunde säga att det var en befrielse att inte vara tillgänglig 24/7 och också att de lärde sig att förhandla på ett helt annat sätt när de var tvunga att göra det face-to-face sas.Det är min erfarenhet
    Jag vet bara hur jag och min man funkar med mannens tonåringar... Ringer de och tjafsar så blir det per automatik nej (eller sms:ar så man blir gråhårig).
    Förhandling funkar bara om man sköter det på ett vettigt sätt hos oss..

(fast jag tycker nog det är skillnad på en "vanlig sketunge" på 12 år som ringer hem och tjatar om en halvtimma till hos kompisen och en ungdom med drogproblem...)
  • mamma2004

Jag vet faktiskt inte... Min äldsta som nu är 5½ år har  i alla fall ingen, men häromdagen pratade vi om förskoleklass som det är dags för till hösten, och hur vi ska lösa skjutsningen. Vi har valt en skola som inte är den närmsta och därför går det inte skolskjuts dit. Om hon ska åka buss så handlar det om ett byte vid stationen. Vi bor 5 kilometer utanför stan och 8-9 kilometer till skolan, så det är ju en bit. Då sa vi vid något tillfälle där att om vi skulle skicka iväg henne på bussen så får hon ju nästan ha en mobiltelefon.

Hon är väldigt ansvarstagande av sig och skulle säkert kunna hantera en mobil redan nu, men det finns ju inget behöv av det än. Jag skulle tro att det säkert dröjer några år till innan vi verkligen skaffar mobil till henne, men man vet ju aldrig.

Sonen däremot som är 4 nu, där tror jag det kommer dröja många år till innan vi funderar på att ge honom en mobil, han är inte alls lika ansvarstagande, och ganska disträ så den skulle han säkert slarva bort många gånger om...

Tacksam mamma till Jemima (040626), Jonatan (060212) och Gideon (080206)
  • alvaereva

Men ni som är rädd att barnet skulle slarva bort telefonen, vad är det isåfall för telefon ni skulle köpa? Det går väl bra med en gammal, avdankad eller en billig utan en massa finesser?
    Man kan liksom köpa märkeskläder och leksaker till barnet för hur mycket pengar som helst, men en telefon ska man inte köpa?
    Resonerar man så, så skulle det vara typ som att "äh det är ingen idé att köpa en ordentlig overall till barnet, den kommer ändå gå sönder", eller hur menar ni?

• Matillin
    alvaereva skrev 2010-02-18 14:01:20 följande:
    men jag menar, varför inte? okej för typ tio år sen när mobiler var dyra, men nu kostar en kontantkortstelefon typ fyrahundra spänn.tänk om barnet ska åka buss själv, och hon/han inte kommit av på rätt hållplats pga olika omständigheter, och inte kan ta sig för att åka tillbaka. tänk om barnet blir sjukt i skolan och man ska komma och hämta, på diverse aktiviteter är det bra att barnet har telefon med sig, och även hem till kompisar. om vi ska hämta så är det bra att vi har en kommunikation, för vad är det som säger att det är självklart att vi kommer fram på kompisens telefon? eller att dom ens har en som fungerar?det är många scenarier jag kan tänka mig där det underlättar enormt mycket att barnet har en telefon. vad är det för hemskt som skulle kunna hända egentligen? och varför skulle det vara för tidigt? vad är det för magiskt som händer vid 13 som gör att man då är mogen?
    Det är jättestor skillnad på en 12 åring och en 8 åring.
    Det är ungefär vid 12 år som man säger att barn bör släppas ut i trafiken ensamma tex för att dom före dess inte har en tillräckligt utvecklad hjärna och förmåga att behärska det.
    Sen känns det som en bra ålder då man börjar på högstadiet och blir lite mer självständig och gör saker på egen hand.
    Om ett barn blir sjuk i skolan så ringer man från skolans telefon hem och medelar föräldrarna.
    Om man är hos en kompis så tar jag för givet att man ser till att föräldrarna har telefonnr hem eller till ens mobil, jobb och dylikt?
    En 8 åring åker ju inte buss ensam, och om barnet inte skulle veta vad det gör om det kliver av på fel hållplats så är barnet inte moget för att åka ensammen.
    Alt så kan man fråga någon i närheten plinga på en dörr och be om att få låna en telefon.
    Men visst vid såna akuta situationer kan det ju vara lämpligt att ha en egen telefon med sig men såna situationer uppstår sällan?

Känns som att folk har glömt bort att man kan klara situationer utan mobiltelefoner?
    Eller hur gjorde ni själva innan dom fanns?
    Klart att mobiltelefoner är jättebra att ha men jag ser ingen anledning till att tex en 8 åring ska ha med sig mobiltelefonen överallt och absolut inte till skolan!!
  • idiblon
    Matillin skrev 2010-02-18 14:35:42 följande:
    Det är jättestor skillnad på en 12 åring och en 8 åring. Det är ungefär vid 12 år som man säger att barn bör släppas ut i trafiken ensamma tex för att dom före dess inte har en tillräckligt utvecklad hjärna och förmåga att behärska det. Sen känns det som en bra ålder då man börjar på högstadiet och blir lite mer självständig och gör saker på egen hand. Om ett barn blir sjuk i skolan så ringer man från skolans telefon hem och medelar föräldrarna. Om man är hos en kompis så tar jag för givet att man ser till att föräldrarna har telefonnr hem eller till ens mobil, jobb och dylikt? En 8 åring åker ju inte buss ensam, och om barnet inte skulle veta vad det gör om det kliver av på fel hållplats så är barnet inte moget för att åka ensammen. Alt så kan man fråga någon i närheten plinga på en dörr och be om att få låna en telefon. Men visst vid såna akuta situationer kan det ju vara lämpligt att ha en egen telefon med sig men såna situationer uppstår sällan? Känns som att folk har glömt bort att man kan klara situationer utan mobiltelefoner? Eller hur gjorde ni själva innan dom fanns? Klart att mobiltelefoner är jättebra att ha men jag ser ingen anledning till att tex en 8 åring ska ha med sig mobiltelefonen överallt och absolut inte till skolan!!
    Fast jag förstår inte varför man ska klara av saker utan mobiltelefoner när det går mycket smidigare med?

Jag för min del kan se att det inte dröjer för länge tills min son faktiskt skulle kunna hantera att ha en telefon. Däremot dröjer det länge innan han kommer att behärska att vara själv i trafiken, etc. Och jag ser hellre att sonen ringer mig än går och plingar på hos okända, tex.
    Jag tänkte att jag kanske behöver en liten paus, så ni vet.
  • Matillin
    alvaereva skrev 2010-02-18 14:20:02 följande:
    Men ni som är rädd att barnet skulle slarva bort telefonen, vad är det isåfall för telefon ni skulle köpa? Det går väl bra med en gammal, avdankad eller en billig utan en massa finesser?Man kan liksom köpa märkeskläder och leksaker till barnet för hur mycket pengar som helst, men en telefon ska man inte köpa? Resonerar man så, så skulle det vara typ som att "äh det är ingen idé att köpa en ordentlig overall till barnet, den kommer ändå gå sönder", eller hur menar ni?
    Om det vore enda skälet att dom kanske tappar den så skulle dom givetvis få en mobil direkt.
    Det finns som du säger väldigt billiga telefoner att köpa idag.
    Men det finns ingen anledning för ett litet barn att ha en mobiltelefon mer än av bekvämlighetskäl, mest för föräldrarna verkar det som?
    Dessutom är faktiskt strålningen från dom en faktor som jag tycker är helt onödig att utsätta dom för i onödan.
    Det är största anledningen till att jag inte vill att dom ska ha någon.
  • Matillin
    idiblon skrev 2010-02-18 14:38:23 följande:
    Fast jag förstår inte varför man ska klara av saker utan mobiltelefoner när det går mycket smidigare med? Jag för min del kan se att det inte dröjer för länge tills min son faktiskt skulle kunna hantera att ha en telefon. Däremot dröjer det länge innan han kommer att behärska att vara själv i trafiken, etc. Och jag ser hellre att sonen ringer mig än går och plingar på hos okända, tex.
    Jo fast det är ju just min poäng.
    Så länge dom är så små att dom inte ens får vara i trafiken själva, gå hem från kompisar själva, eller åka buss själva så behövs egentligen heller ingen egen mobil.
    Om det inte är något speciellt tillfälle då det kan vara nödvändigt.

Den dagen dom börjar bli mer självständiga, och röra sig fritt hos kompisar och i trafiken ja runt en 12 år eller nått.
    Då tycker jag att det finns ett annat behov av en mobiltelefon.

Men alla gör som dom vill, jag berättar bara hur jag tänker.
Svar på tråden När har ni, eller kommer ni ge era barn egen mobiltelefon?