alvaereva skrev 2010-02-18 14:01:20 följande:
men jag menar, varför inte? okej för typ tio år sen när mobiler var dyra, men nu kostar en kontantkortstelefon typ fyrahundra spänn.tänk om barnet ska åka buss själv, och hon/han inte kommit av på rätt hållplats pga olika omständigheter, och inte kan ta sig för att åka tillbaka. tänk om barnet blir sjukt i skolan och man ska komma och hämta, på diverse aktiviteter är det bra att barnet har telefon med sig, och även hem till kompisar. om vi ska hämta så är det bra att vi har en kommunikation, för vad är det som säger att det är självklart att vi kommer fram på kompisens telefon? eller att dom ens har en som fungerar?det är många scenarier jag kan tänka mig där det underlättar enormt mycket att barnet har en telefon. vad är det för hemskt som skulle kunna hända egentligen? och varför skulle det vara för tidigt? vad är det för magiskt som händer vid 13 som gör att man då är mogen?
Det är jättestor skillnad på en 12 åring och en 8 åring.
Det är ungefär vid 12 år som man säger att barn bör släppas ut i trafiken ensamma tex för att dom före dess inte har en tillräckligt utvecklad hjärna och förmåga att behärska det.
Sen känns det som en bra ålder då man börjar på högstadiet och blir lite mer självständig och gör saker på egen hand.
Om ett barn blir sjuk i skolan så ringer man från skolans telefon hem och medelar föräldrarna.
Om man är hos en kompis så tar jag för givet att man ser till att föräldrarna har telefonnr hem eller till ens mobil, jobb och dylikt?
En 8 åring åker ju inte buss ensam, och om barnet inte skulle veta vad det gör om det kliver av på fel hållplats så är barnet inte moget för att åka ensammen.
Alt så kan man fråga någon i närheten plinga på en dörr och be om att få låna en telefon.
Men visst vid såna akuta situationer kan det ju vara lämpligt att ha en egen telefon med sig men såna situationer uppstår sällan?
Känns som att folk har glömt bort att man kan klara situationer utan mobiltelefoner?
Eller hur gjorde ni själva innan dom fanns?
Klart att mobiltelefoner är jättebra att ha men jag ser ingen anledning till att tex en 8 åring ska ha med sig mobiltelefonen överallt och absolut inte till skolan!!