• Matillin

När har ni, eller kommer ni ge era barn egen mobiltelefon?

Jag vet inte själv men tänkte att 12 år kanske är en lämplig ålder?
    Såg några barn på 8-10 år på ikea häromdagen som hade egna redan och kände själv att dom kändes lite unga?
    Dessutom funderar jag på hur många barn som kan hålla reda på sina saker, jag tappade bort allt i den åldern

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När har ni, eller kommer ni ge era barn egen mobiltelefon?
  • idiblon

Jag vet inte, men det känns inte allt för avlägset och sonen är ändå bara 5.

Jag tänkte att jag kanske behöver en liten paus, så ni vet.
  • Matillin

Jag tänkte att anledningarna att vänta dels är att molbiltelefoner har skadlig stråling speciellt för unga där hjärnan växer.
    Sen är risken rätt stor att dom tappar den eller alla dom får.
    Onödigt, vad ska en 8 åring med en mobil till?
    Dom är ju inte själva ute på stan i den åldern, och är dom i skolan kan dom använda telefonen där om dom behöver nå någon.
    Är dom hemma hos kompisar kan dom använda deras telefon.

• Stårschan

I tioårsåldern skulle jag tro att vi tvingas ge efter för grupptrycket. Dottern hade klasskompisar med egen telefon redan i förskoleklassen... KÄnns som att det mest är skilsmässobarn som får telefon tidigt. Kan tänka mig att det underlättar kontakten mellan barnet och den förälder som barnet just då inte bor hos.

Den som vill bli älskad för den hon är, gör klokt i att se till att hennes sanna jag är värt att älska!
  • Elli47

Äldste fick sin första (sambons gamla) när han var ca 8 år, men då hade han den bara med sig när han var på träning och skulle ringa hem för hämtning osv. Nu i julas fick han en ny mobiltelefon (nu är han 10 år), han brukar ha den när är på träning och när han är hos kompisar. Han kommer inte åt internet på den och kan inte heller skicka mms. Mobilen används alltså inte varje dag utan bara när den behövs/kan behövas. Yngste sonen är 7 år och har också en mobiltelelefon (min gamla) han är dock inte ett dugg intresserad av den så vi har den mest som reservtelefon.

• Elli47

Att det skulle vara mest skilsmässobarn som har mobiltelefon stämmer då inte här...   I äldste sonens klass (trean) har nog alla mobiltelefon faktiskt men där finns inte några skilsmässobarn...

• Matillin
    Elli47 skrev 2010-02-18 13:19:34 följande:
    Äldste fick sin första (sambons gamla) när han var ca 8 år, men då hade han den bara med sig när han var på träning och skulle ringa hem för hämtning osv. Nu i julas fick han en ny mobiltelefon (nu är han 10 år), han brukar ha den när är på träning och när han är hos kompisar. Han kommer inte åt internet på den och kan inte heller skicka mms. Mobilen används alltså inte varje dag utan bara när den behövs/kan behövas. Yngste sonen är 7 år och har också en mobiltelelefon (min gamla) han är dock inte ett dugg intresserad av den så vi har den mest som reservtelefon.
    Jo det kan jag tänka mig att ha, typ en kontantkorttelefon som man använder som ni gör. Men inte en helt egen som barnen tar med sig till skolan varje dag eller dylikt.
  • idiblon
    Matillin skrev 2010-02-18 13:15:42 följande:
    Jag tänkte att anledningarna att vänta dels är att molbiltelefoner har skadlig stråling speciellt för unga där hjärnan växer. Sen är risken rätt stor att dom tappar den eller alla dom får. Onödigt, vad ska en 8 åring med en mobil till? Dom är ju inte själva ute på stan i den åldern, och är dom i skolan kan dom använda telefonen där om dom behöver nå någon. Är dom hemma hos kompisar kan dom använda deras telefon.
    Fast det är väldigt många som helt slutat och slutar med fast telefon överhuvudtaget numera och då är det inte lika lätt att låna telefon hos någon. Dessutom så behöver det inte vara en avancerad mobil med en massa funktioner och man kan väl dessutom spärra till vissa nummer (tex mamma och pappa). Strålningen bekymrar mig inte om det inte ska mer än ringas nån gång då och då.

Själv ser jag fram emot den dag jag får söta sms från sonen. HAHA.
    Jag tänkte att jag kanske behöver en liten paus, så ni vet.
  • lövet2

De har varit ca 13 år, när de fått en enkel begagnad mobil till att börja med.

• Elli47
    Matillin skrev 2010-02-18 13:21:00 följande:
    Jo det kan jag tänka mig att ha, typ en kontantkorttelefon som man använder som ni gör. Men inte en helt egen som barnen tar med sig till skolan varje dag eller dylikt.
    Här får de inte ha mobiltelefon i skolan egentligen förrän de går i 3:an tror jag och då ska den vara avstängd så länge det är skoltid.
  • TessaS

När han är tillräckligt gammal för att traska iväg själv till en kompis och jag har inte en susning om när det är... Beror ju på hur vi bor och så också...
    Nu är han tre år så det är inte aktuellt... men vid 7, 8-årsåldern kanske?

Svar på tråden När har ni, eller kommer ni ge era barn egen mobiltelefon?