-
Jag har Venflaxin (?) som jag tror är antidepp och äter risperidal och inte något stämningsstabiliserande.Maia skrev 2010-08-28 07:18:59 följande:Är det nån av er som har antidepp tillsammans med stabiliserande? Bara nyfiken. -
Det var bra beskrivet faktiskt.TigerLily skrev 2010-09-01 14:10:08 följande:Jag e där med... köp-period, småhandlar överrallt på nätet, hänger en hel del på blocket oxå, har fyndat massor men nog fan blir man pank endå.. jag har fått mani på att städa å göra om här, målar å grejar. vet bara att jag måste ta det lugnt, menb det är lättare sagt än gjort. Känner mig som ett flipperspel som först får multiball.. å sen då det flyter som bäst blir det TILT typ. Så skulle jag nog beskriva min sjukdom på bästa sätt.Maia skrev 2010-08-31 21:42:06 följande:Har hamnat i köp mani. Är medveten om det så jag kämpar för att hålla mig, det blir nån sak här och där. Kollar mycket på blocket. Idag hittade jag ett sidobord eller vad det heter, som står efter en vägg för lite utfyllnad och att göra fint på. Kruxet är ju sonen, kan inte ställa saker som han kan skada sig på om han skulle ha ner nåt men är riktigt nöjd. Precis vad jag velat ha länge men inte hittat. De på ikea ser så plastiga ut, detta ser mer gammeldags ut.
Det är jobbigt för vi har inga pengar så...
Jag är fortfarande lite låg fast jag fått en ny antideppmedicin. Verkar inte funka den med så det blir att ta till en ny.
Hon skrev i mejlet att jag nästan var en apotekare. :D
-
Hej. Jag fick mina diagnoser från ett neurologiskt utredningsteam när jag gjorde min adhd-utredning. Men det var ju både läkare och psykologer som utredde mig.MuSiCLoVeR skrev 2010-09-01 15:25:14 följande:Hej allihopa!
Har ni alla fått diagnosen bipolär från läkare?, eller hur vet ni? , misstänker att jag har det nämligen
Har mått psykiskt väldigt dåligt under många år redan, men i år har det spårat ur totalt... mår väldigt dåligt, känslorna går UPP o ner, UPP o ner..HELA tiden, kan bli snabbt irriterad, sen sitter jag o gråter nästa timma, korta stunder av glädje.... Har väldigt svårt att koncentrera mig, tex. försöker jag göra ngt viktigt o barnen kommer o frågar något blockerar sig alla tankarna o jag bara står där, känner mig förvirrad ofta, tar GALNA beslut, väldigt drastiska sådana...har börjat shoppa kläder på nätet, kan inte sluta, o har verkligen ingen råd egentligen....har varit sjukskriven sedan mars, äter Fluoxetin Mylan...tycker inte de hjälper särskilt mkt, min läkare tycker inte vi ska byta till annan medicinering
Nu ska jag träffa en psykiatriker för att se vad det kan vara, för det kan inte bara vara en depression...har försökt läsa på om bipolär på nätet, men har inte fått ngn klar bild riktigt.
Behöver verkligen komma i kontakt med andra i liknande situationer...så tacksam för svar...
P -
Med min mamma pratade dom i sex timmar! Med lunch emellan. När jag var på min utredning så hyrde dom in dom i Uppsala som jag fick åka till. Bor ju på Åland. 7-8 timmar i två dagar var jag där.Doldis skrev 2010-09-02 10:44:56 följande:Jag ska utredas för adhd hela nästa vecka, men misstänker starkt att jag är bipolär, det gör min psykiatriker med som jag ska träffa i morgon. Bipolär 2.
Utredningspsykologen ska prata med min mamma i TRE timmar. Helt sjukt. Hur ska man orka det? JAG ska vara på utredning tre timmar i stöten fyra dagar på raken. Hur ska JAG orka det? Jag kan ju fan inte ens sitta still i mer än ett par minuter. -
Fy och åter fy. Detta träsk vill inte försvinna och även om jag äter antidepressiv medicin så vill det inte riktigt funka. Jag skall få hjäl så som stödperson och stödfamilj samt mina samtal på Dagkliniken men nu känns det förjävligt och jag anser mig inte behöva denna hjälp. Vem vill hjälpa mig liksom??? Gråter gör jag och är jättekänslig för sånt just nu.
Avslut med min psykolog som var tänkt att handla om min sociala fobi men som kontaktpersonen på Dagkliniken tagit över.
-
Jag har ingen daglig ångest så som jag hade i våras och förra vintern. Då fick jag endast atarax men tog jag för många blev jag istället trött och lugn givetvis. Panikattackerna är jobbiga och skulle behöva något men jag fick som sagt inget utskrivet och jag fick andas igenom attackerna. Dra in luften genom näsanoch håll andan i ca 10 sekunder och sen släpper du ut all luft i en hårt utandning med munnen. Detta gör så att axlarna åker ner och kroppen slappnar av. Detta måste nog göras flera gånger i början men det funkar faktiskt. Det värsta lägger sig.
-
Det låter inte som BPS det där. Asperger och/eller adhd låter det mera som.
-
Nej det tycker jag inte att det är okej. Det är upp till läkaren att skjustera din mediciner. Hör med h*n igen.Maia skrev 2010-09-17 08:50:52 följande:Herre jävlars vad det svänger! En bipolär kompis till mig sa igår att jag kan ju inte alls ha bra eller rätt medicinering.
Jag har fått så konstigt humör och reagerar skit skumt på stesoliden. Vart ska detta ta vägen? Litar inte ens på min ssk som jag alltid känt mig trygg med. Det har tom gått så långt att läkaren låter mig själv välja hur jag ska justera medicinerna...?! Det kan väl inte vara ok? -
Önskar jag kunde få en uppåt-period snart är nedstämd för det mesta. Strax under normal men jag känner ingen glädje. Kanske det är medicinerna som gör det.
-
Jo det har jag. Har bytt flera antidepp på några månader. Ingen verkar passa. Skulle vilja ha min första tillbaka men jag blir bara fet av den. :(Maia skrev 2010-09-19 07:50:49 följande:Har du nya mediciner?
Hoppas du mår bättre snart.
Men jag tror också att Risperidalen gör att jag inte blir så där uppåt väggarna glad. -
Hoppas att väggen inte kommer.TigerLily skrev 2010-09-19 17:26:51 följande:Är galet rastlös och lixom orolig... kryper i skinnet och jag vill göra allt NU NU NU, möblerar om, målar... allt, får ingen ro i nått typ. Känns lite skumt, som om jag e på väg in i en vägg igen. Vägrar det!! -
Äntligen börjar det vända uppåt igen. Det var länge sen jag kände mig så glad och harmonisk. Men det med lite fusk. Jag slutade ta Risperidon för att se om det hjälpte mot en sak men den är ju till för maniska toppar och det har hållt nere mina hypomana perioder och mina tvångshandlingar. Äter även antideprissiva mediciner. Har inget stämningsstabiliserande men jag har frågat om andra för att få bort dom två jag har nu.