Inlägg från: Anonym (KNAS) |Visa alla inlägg
  • Anonym (KNAS)

Bipolär/manodepressiv sjukdom, vi fortsätter i ytterligare en tråd 2

Hej, kanske jag får plats här?

Är en tjej som började få depressioner i tidiga tonåren, började skära mig rätt snart efter det. Var 14 när jag kom till psykiatrin första gången, BUP som egentligen inte gjorde så mycket än att skriva ut medicin. Berättade för första gången om ett övergrepp jag var med om som 9-åring, men det fick jag inte prata om eftersom det var en "polissak". Var väldigt destruktiv från 15-17 år, missbrukade alkohol och utsatte mig för risker - slutade i en våldtäkt, vilket jag heller inte fick prata om hos BUP.

Kom till vuxenpsyk när jag var 17. Läkaren tar fram en bok och frågar direkta frågor som "Visst svängar du mycket i måendet?", "Visst växlar du mycket i känslorna för folk?", och jag hängde med och svarade ja på det mesta - var så skönt att någon började snacka om diagnoser eftersom jag inte fått hjälp innan, kanske var det vägen ut från måendet...
     Läkaren satte diagnosen Borderline på en gång, vilket kändes kanon faktiskt. Levde i en illussion och trivdes med att vara stämplad med den diagnosen, blev som en samhörig med alla andra borderlinefall.

Nu några år senare har jag krävt att bli utredd, fattade till slut att jag inte alls har haft Borderline. Nu är utredningen klar, och det känns rätt "på riktigt". Jag har C-PTSD på grund av psykisk misshandel inom familjen, flera års mobbing, övergreppen som barn, våldtäkten som tonåring. Social fobi som följd av det jag varit med om. Allt kändes logiskt, men det fattades ändå en pusselbit...

I våras åt jag en medicin (utredningen har skett efter sommaren) och jag fick tack vare den en mani/hypomani. Söp som fan, gjorde slut med min sambo, låg runt och gjorde en massa sjuka saker jag inte kan stå för idag. Jag var helt väck i huvudet, helt borta. Psyk har funderat över detta med bipoläritet, men de har varit försiktiga med att sätta en sån allvarlig diagnos.

Nu har de dock gjort fler tester och haft möten om mig med teamet, och de har sagt att jag är bipolär II. Känns skönt att äntligen fått svart på vitt att det är det, när jag tittar tillbaka de senaste åren har jag fått perioder där jag har blivit väck i huvudet och nästan förstört mitt liv.

Nu äter jag 100 mg seroquel, är inte det lite? De säger att det ska hjälpa mot depressioner, men det har det aldrig gjort för mig (har ätit vanliga seroquel förut)

• Anonym (KNAS)
    Drömmen om Elin skrev 2010-12-08 21:57:52 följande:
    Skönt att kunna få en riktig diagnos så att man vet vad man har och hur man lättare skall kunna förhålla sig till sitt liv. Man kan läsa på och lättare förstå sitt eget beteende och förlåta sig själv för de som blivit fel. Att lära sig så mycket som möjligt om sjukdomen och prata med andra är ett jättebra sätt att må bättre och acceptera sin sjukdom, som man kommer att få leva med, resten av sitt liv.

Det är jättesvårt att besvara medicin frågor, som den du ställer om seroquel. Bättre att du tar det med din behandlande läkare, och beskriver hur du upplever det för honom/henne. Det är ju väldigt individuellt hur man behandlar depression i samband med bipolär sjukdom, beroende på hur de ser ut just för enskilda individen. En del har ju terapeutiskt stöd också i samband med medicin. Det är ju noga med sömnen, att man får rätt medicinering till de, om de behövs. Sömnen är den viktigaste delen för att vardagen skall fungera, för den bioplära. Viktigt när man får en diagnos att lära sig sina tidiga tecken, samt ha stöd från psyktiatrin, öppenvården.

På vilket sätt upplever du din depression, är du nedstämd jämt, eller har du svårt att komma igång och ta tag i saker?

Du får gärna inboxa mig om du vill.
    Ja, det är skönt att det känns rätt. Nu har jag ju faktiskt blivit utredd, det blev jag inte alls när de satte Borderlinediagnosen. De tog mig på allvar den här gången, jag hade med mig flera olika formulär angående psykiska sjukdomar och störningar som jag fyllt i. Vi gick igenom alla, jättebra.

Jag förstår vad du menar att man kan förlåta sig själv när man vet orsaken till det man gjort, men jag kan faktiskt inte släppa allt. Mår piss av en del saker, och jag kan bara inte förlåta mig själv. En sak är så hemsk och vidrigt, en sak som man absolut inte kan förlåta.

Har ingen kontakt med psyk förutom medicin, har inte ens en läkare utan jag får nya varje gång. :/

Jag har svårt att komma igång med saker förutom de dagar jag är hypoman. Antingen har jag hypomani eller så mår jag bara dåligt i allmänhet. Det varvas med depressioner som är mitt största problem. Har precis kommit ut ur en depression, var så nära att ta livet av mig. Orkade inte med skiten längre!
    Nu är jag på väg ner igen, vet inte hur jag ska klara av det. De senaste depressionerna har jag tänkt, en gång till och jag försvinner. Jag har klarat det, men för var gång har självmordstankarna blivit värre.

Jag brukar få en eller två dagar då jag mår sämre. Det är inte säkert att jag blir deprimerad, så jag försöker att hålla humöret uppe och inte tänka på depressioner. Försöker ta hand om mig och så bara. Har jag otur så fortsätter måendet gå neråt jag får en depression.

Jag har tänkt i två dagar nu att det inte behöver vara en depression som är på väg. Idag så vet jag det att det är en depressiion. Klarar inte av tanken om att jag kommer att må piss igen, vet inte om jag orkar. Hela mitt liv är en enda stor depression känns det som, någon gång ger man ju upp. Rynkar på näsan Självmordstankarna kommer fortare för varje gång, jag har aldrig fått starka självmordstankar eller impulser om att skada mig så tidigt i en depression (inte sen jag var tonåring). Idag kände jag bara att det är ligga bra att dö, på allvar, och ändå mår jag inte alls lika dåligt nu som jag antagligen kommer att må. Man blir ju rädd för sig själv...
  • Anonym (KNAS)
    Drömmen om Elin skrev 2010-12-09 21:42:55 följande:
    Du borde be om samtalsstöd hos din psykiatriska öppenvård i din kommun. Det är en jätteviktig del att man har någon att vända sig till när man behöver de, en kontaktperson alt. en psykologkontakt. Vad har du för stöd runtomkring dig vad gäller familj och vänner?
    Ska få en ny samtalskontakt (redan haft två stycken) senare, är föräldraledig och kan inte gå på möten som det ser ut nu. Vet inte när det blir av riktigt...

Min familj stöttar mig noll. Min pappa är sjuk (narcissistisk och antagligen bipolär han med) och en av mina syskon har ärvt hans narcissism. Hela familjen är medberoende till dem, jag är det svarta fåret som är "psykiskt sjuk" och "Störd i huvudet". Den enda jag har "på riktigt" är min sambo.
  • Anonym (KNAS)
    Maia skrev 2010-12-12 08:34:22 följande:
    (anonym knas)
    Borderline kan du ju haft just vid det tillfället du fick den stämpeln. Det är ju ingen faktiskt diagnos utan mer för läkare att ha i journalen för att hjälpa på rätt sätt. Borderline försvinner ofta, även om det kan ligga latent. Jag blev stämplad med det men nu står det inte längre i mina journaler då jag inte längre uppfyller kriterierna. Kan komma tillbaka, haft det förut men ingen fast diagnos.

Bra om du får komma på ordentlig utredning. 
    Ja, klart det kan vara så - men så var det inte. Hade aldrig de problemen på riktigt, utan det var mest min PTSD som spökade. Har man en personlighetsstörning så ska problemen vara konstanta och gälla vid alla personer (i princip). Borderlinesakerna jag hade var endast riktad mot min pappa, eftersom han misshandlat mig psykiskt och jag inte hade kommit på det då. Jag var medberoende.

Det var bara oerhört slarvigt att sätta den diagnosen på mig. Fast jag är inte förvånad heller, när jag pratade om Borderline med en annan läkare så sa han att jag hade det för att jag skar mig. Alltså endast för att jag skar mig. Då syftade han på att jag hade rispat två sår några veckor innan efter ett uppehåll på ett år. Skrikandes
  • Anonym (KNAS)
    Drömmen om Elin skrev 2010-12-12 20:33:42 följande:
    Läste på lite snabbt om narcisism, blev smått mörkrädd. Låter inte roligt att ha människor runt sig som har oändligt stort behov av bekräftelse och tror att de är bättre än alla andra. Samt att de inte kan förstå andras känslor och situation, eller se sina brister och svagheter. Skönt att du har din sambo!

Så du har barn, fick du äta medicin under graviditeten, eller gjorde du uppehåll?
    Nej, det är inte lätt. Allt hade varit lättare om man fick stöd av familjen... Men det kan man inte få, när familjen antingen är narcissister eller medberoende.  Det värsta med narcissism är att de själv lider, de har ett självhat - som de trycker bort genom att trycka ner andra. De ser inte själv att de gör det, men det är så tydligt. Pappa säger att jag är psykstörd och allt sånt, eftersom han själv har det svårt psykiskt. Finns så extremt många saker som de använder på mig, som är kopplat till de själva. Man blir så trött, fast det är skönt att man kommit på det - tar de inte på allvar längre. Inte lika mycket iaf...

Det är skönt att min sambo finns, utan honom så hade jag inte orkat. Men det är samtidigt jobbigt att ligga honom till last.

Ville äta medicin under graviditeten, men jag fick inte.
  • Anonym (KNAS)
    Anonym (jessibell) skrev 2011-01-04 13:01:52 följande:
    Jag joinar här. Är bipolär typ 2, och kämpar främst med depressionerna. Hypomanierna är jag totalt förälskad i och ser som en välsignelse. Depressionerna däremot får mig att vilja dö. Man glömmer att man ens haft bra perioder när man är deprimerad. Just nu är jag inne i en låg period och jag vill bara ge upp.
    Depressionerna är värst för mig med. Jag tycker det är läskigt, jag blir rädd för mig själv... För när man mår okej så känner jag att jag vill leva, att jag klarar det här. Men så fort depressionerna kommer så är det nattsvart, finns inte hopp i kroppen för fem öre.

Man får försöka tänka på att det faktiskt finns bra perioder. Fast jag kan tycka det är väldigt deppigt att tänka på att det kommer att bli bra, men att det även kommer att gå neråt. Man blir trött av svängarna. Fast det kan komma en jättebra medicin om en månad, ett år, fem år! Man får stå ut, finns så mycket vackert i livet som man borde uppleva istället för att ge upp.
  • Anonym (KNAS)

Dricker ni alkohol? Reagerar ni negativt av det?

• Anonym (KNAS)
    Anonym (jessibell) skrev 2011-01-04 13:30:04 följande:
    Usch man blir så trött på det eviga prövandet av mediciner. Att det ska vara så svårt att hitta något som fungerar. Du har rätt i att man ska kämpa, man vet aldrig vad man missar annars. Men det är så mycket lättare att bara lägga sig ner och gråta. Man missar så stora delar av sitt liv pga depressionerna, och folk runt omkring en försvinner för att man inte orkar vidhålla kontakterna.

Jag dricker inte alkohol, men innan när jag gjorde det så blev jag glad av det. Har aldrig kombinerat det med mediciner.
    Ja, jag är också less. Har ätit mediciner i sju år nu, har inte hittat någon bra än. Har visserligen inte fått äta "riktiga" mediciner för bipoläritet än (förutom seroquel), men jag vet inte om jag kommer få det heller. Är diagnostiserad nyligen, och alla läkare gnäller över att det är såååå svårt att hitta en medicin till mig - men de ger mig bara "vanliga".
    Äter ingen medicin alls nu, väntar på läkartid som aldrig kommer.

Depressionerna för mycket ont med sig, som du skriver. T.ex. det sociala försvinner mycket, man orkar inte hålla kontakt med folk. Fattar inte alls hur vissa orkar vara aktiv och social varje dag, ha tusen vänner som de känner bra allihop. Blir trött av tanken.

Okej, jag reagerar rätt dåligt på alkohol. Tänkte om det kanske var något vanligt bland bipolära i allmänhet.
  • Anonym (KNAS)

Fått Lamictal... Läkaren sa att jag inte kan räkna med resultat förrän om tidigast tre månader, antagligen sex månader. Hur överlever man det? Har ju ätit en massa mediciner, men det här är den första "riktiga" bipolärmedicinen... och han babblade en massa om att det skulle ta lång tid.

Erfarenheter av Lamictal?

• Anonym (KNAS)
    Zyfox skrev 2011-01-13 01:32:29 följande:
    Jag måste fråga er om ni blir aggressiva å slåss ibland?
    Aldrig. Eller, kan bli lite aggressiv när jag är hypoman.. typ skrika på bilar och folk, inte alls något jag gör när jag är normal.
  • Anonym (KNAS)

Har inte orkat läsa era inlägg sen sist jag tittade in, är inne i en deppig period. Men jag väl ändå slänga in en snabb fråga. Är det några eller någon här som är sjukskriven och godkänd av FK? Behöver sjukskrivas, men är rädd för att FK kommer att neka mig. Det kommer att betyda att mina studier förstörs och jag måste söka socialbidrag.

• Anonym (KNAS)
    Anonym skrev 2011-01-27 09:25:06 följande:
    riktlinjerna för sjukskrivning vid bipolär sjukdom är jättetydliga, de sjukskriver som standard.
    psyko II skrev 2011-01-27 09:28:52 följande:
    Jag har varit sjukskriven 4.5 år förutom 3 månaders utförsäkrang, har inte varit några problem. Tack å lov!
    Tack för svaren, känns mer betryggande.

Då är det bara det att jag är osäker på om det verkligen står i min journal att jag är bipolär. Får alltid träffa nya läkare- Psykologen som utredde mig sa att jag antagligen är bipolär men att han ville att en läkare tog sista beslutet så att säga. Läkaren sa att det är självklart att jag problemen som finns i bipolär sjukdom, utan tvekan - men att de vill observera mig ett tag. Läkaren därpå refererade hela tiden till bipoläritet och skrev ut medicin mot det. På medicinen står det till och med att det är för bipolär. Sa t.ex att det är väldigt vanligt att man sätter fel diagnoser och ger fel hjälp långt innan man kommer på att patientet är bipolär, så som jag. Alltså, de säger att jag är bipolär men jag är osäker på om läkaren som ska sjukskriva mig verkligen kan läsa och förstå i min journal och skriva det i sjukskrivningen... Hoppas iaf, för det här går inte. Började plugga i höstas efter en längre sjukskrivning. Har bara klarat två av fyra kurser, men inte på rätt tid utan jag fick förlänga kurserna. Nu är fem nya kurser jag ska läsa, plus de där två jag inte klarat. Usch får panik.
  • Anonym (KNAS)

Fy bubblan vad nervös jag är. Ska till läkare imorgon bitti och försöka bli sjukskriven.

Svar på tråden Bipolär/manodepressiv sjukdom, vi fortsätter i ytterligare en tråd 2