Inlägg från: Drömmen om Elin |Visa alla inlägg
  • Drömmen om Elin

Bipolär/manodepressiv sjukdom, vi fortsätter i ytterligare en tråd 2

Missfighter: Jaa nya tag!

Är så glad och lycklig över att jag skall till barnmorskan för inskrivning imorrn Och ikväll väntas en ridlektion. Har förresten haft en kanondag, vi har varit på kondis med sambon och firat min födelsedag i förväg, då jag jobbar kväll imorrn. Sen imorse var jag ute på en långpromenad med vän. Kanonbra dag för min del!
    Hur är de med humöret, har de blivit nå bättre, du skrev sist att de inte var nå bra.

Hoppas de är bra med er andra oxå?{#emotions_dlg.flower}
  • Drömmen om Elin
    Maia skrev 2010-11-02 21:26:26 följande:
    Så det var du..
    Japp de var ja, skönt att få svar av dig!
    flower79 skrev 2010-11-02 20:31:31 följande:
    Kan jag kanske få något tips av er? Känner att jag tappar snart greppet om allt :(
    Blir galen på ÅNGEST!! Har haft 2 panikångest attacker på mindre än en vecka nu,har ju xanor hemma och tar såna men vill inte över äta heller :(
    Har alla barnen hemma denna veckan (skol-lov) och jag vill inte gå runt som en zombie på xanor direkt.

Alltså vad ska man göra åt dessa panik attacker? Går runt med denna oron hela tiden blir galen snart.
    Har du provat oxascand? De blir man ju inte en zoombie utav utan de hjälper mot ångesten.
  • Drömmen om Elin
    Maia skrev 2010-11-02 22:02:33 följande:
    Vilken vecka är du i? (minne)
    Säger grattis i förskott! 
    Härlig dag du verkar haft.
    Tack! Jag tror vecka 7, ej helt säker. Får veta säkert vid ultraljudet. Jo dagen har vart kanon, även varit och klippt mig, de är en form av vardagslyx som jag verkligen uppskattar.

Hade du handlat för mycket de du skall lämna åter? Tråkigt att du mådde sämre när du kom hem sen.

Sov sött!
  • Drömmen om Elin
    Anonym (trötta frugan) skrev 2010-11-02 23:00:19 följande:
    Jo, det får man.

Någon eller några ville införa regler för vad man får och inte får diskutera, men de startar en egen tråd nu.

Jag kommer vara kvar i den här tråden. Tycker att ni diskuterar mycket intressanta saker. Gnälliga inlägg som handlar om vad man inte borde få skriva, att tråden borde stängas, att tråden är för tråkig eller att vissa användare inte är välkomna hoppar jag helt enkelt över.

Eftersom vi alla har erfarenhet av att antingen vara bipolär, eller leva nära någon som har det, så vet vi att det ibland kommer perioder då det sägs eller skrivs saker som ingen egentligen kan stå för fullt ut. Därför får vi nog försöka ha lite överseende med varandra, och tänka på att något som låter hårt och elakt, förhoppningsvis inte var så elakt menat.
    Skönt inlägg, bara de att den här tråden är lite gammal, kanske vore fräschare med en nystart, följetång lixom
  • Drömmen om Elin
    Maia skrev 2010-11-03 05:44:33 följande:
    Grattis på di dag!
    Tack!  Kram
  • Drömmen om Elin

Någon som har erfarenheter av att gå i en självhjälpsgrupp för bipolära och anhöriga?

Jag har ju vart med i en i snart 5 år och det var från den gruppen som jag skrev om att ifall de skulle startas en ny uppdatering av denna tråd så kunde de stå upptill att man kritiserar inte de någon sagt och ger inga råd såvitt någon inte ber om de. Det är ett slags mantra som någon läser upp vid varje tillfälle i min självhjälpsgrupp. De är sånna basala saker som gjort att de fungerar å bra. Jag tycker att HÄR är vissa är väldigt snabba på att gå in och peka på när saker och ting är fel, med stora pekpinnar. Och till och med peka ut personer, de känns lite förlegat. Alla som är med i en tråd, och här verkar de vara max 10 verksamma, borde kunna samsas och få diskutera vad som helst (som har en grund i egna erfarenheter).

• Drömmen om Elin

Var hos ny barnmorska idag för första gången på inskrivning. Hon verkar jätteglad och verkligen positiv. Jag kände mig verkligen glad och framförallt trygg i kontakten med henne. Skall få träffa en läkare om en dryg vecka, då vi skulle gå igenom min medicinering med lithium mera. Hon gav mig ett papper från www.janusinfo.se angående lithionit och graviditet,  Källa: http://www.janusinfo.se/gravXML/template/substance.xml?searchID=0&searchText=632&contenttype=text/html De stod de som jag läst om tidigare med 6% risk att barnet får en missbildning på hjärtat. Usch ja nu börjar verkligheten, tankarna snurrar. De skall bli skönt att få prata med läkaren och de såg ut som att jag skulle få komma på extra ultraljud.

Hoppas att ni sover gott, nu skall ja hoppa i säng bums!

• Drömmen om Elin

Nu har jag ätit lithium i 13 år, och de har fungerat bra! Jag tycker den medicinen är gammeldax, men den är fortfarande väldigt använd och bra, men sliter tyvärr på hjärtat under långsikt. Den är ju väldigt farlig oxå om man får i sig för hög koncentration. Min mamma fick ju de (ingen stor mängd över de normala) och i samband med de reagerade kroppen med en liten hjärnblödning, blodförgiftning och ett kritiskt tillstånd som gjorde att blodplättarna klumpade ihop sig, hon var nära att dö helt enkelt och låg medvetslös i fyra dygn på IVA. Nu mår hon bra och har istället blivit insatt på zyprexa.

Kommer ihåg när jag började med lithium att jag hade viss tremor (skakningar) i händerna. Började på 1+0+1. Sen efter att jag fick öka upp till normalkoncentration så vart sömnen bättre. De informerade mig om att de ver noggrant att jag ringde o berättade när jag hade feber, under flera dagar. När de väl hände så var de ingen som tyckte de var viktigt att jag ringde o berättade de... Jag hade inga problem med magen unbder inställningen men gick väl upp sisådär 10 kg på 3 månader, mindre roligt!

• Drömmen om Elin
    Stealth: Hur lång är du? BMI? Har du fått prata med en dietist om detta? Du vet säkert alla basala råd, så de är ingen ide man rabblar de. Tråkigt att du går ner i vikt, ofrivilligt. 

Det låter jobbigt att vara allergisk, och som att du har fått prova en del mediciner. Jag fick morfon efter att min axel hoppade ur led, när jag ramade (läs flög) av hästen. Kräktes som en gris efter detta ända in till dagen efter. Fy säger ja bara, de var inte roligt.

Sov så gott!
Svar på tråden Bipolär/manodepressiv sjukdom, vi fortsätter i ytterligare en tråd 2