Inlägg från: Anonym (erfaren bipolär) |Visa alla inlägg
  • Anonym (erfaren bipolär)

Bipolär/manodepressiv sjukdom, vi fortsätter i ytterligare en tråd 2

Stackars barn, hoppas de blir bättre!

Vaneföreställningar jag menar att man uppfattar saker och ting på annat sätt än i verkligheten. Kan rör sig om vad som helst. när man är sjuk. Man blndar ihop verkligheten med fantasi. Jag tex tror ofta att jag är gravid när jag är sjuk.

Alltså man kan inte gömma sig bakom sing diagnos och tro att den är svaret på allt. Hu man är som person styr ju allt och om du tänker efter så vet du nog svaret på frågan hur just du är och varför du tänker som du gör. Jag skulle tipsa dig om att gå till en beteendevetare eller hos en psykolog för att jobba vidare med din självkänsla.

Anonym skrev 2010-10-11 17:29:46 följande:
    Tyckte bara att svaret jag får från en "erfaren" bipolär var ganska trist, för då kan ju alla bara säga så till alla i den här tråden, gå till din läkare, jag vill ju bara veta om andra också har det så i perioder med självkänslan, precis som andra här får skriva om att de i perioder handlar för mycket.

Jag blev iallafall skitledsen av att få höra at jag gömmer mig bakom min diagnos och vänd dig till läkaren, jag har inte samma rätt att prata om hur det käns, kanske är för att jag aldrig skrivit med min signatur eller vadsomhelst men jag orkar inte, nu har jag iallafall skrivit av mig vad jag tycker om konstiga svar i en tråd där alla brukar stötta varandra.
    Skrev jag någongång, gå till din läkare? Otroligt tråkigt att somliga skall missuppfatta eller som att man vill ta åt sig. Man kan faktiskt välja, tro de eller ej! Jag menar verkligen inget illa, ber om ursäkt om du tog detta fel. Självklart skall du skriva här om hur du känner. Jag har själv tjatat att jag tycker folk kommenterar lite.

De här med att gömma sig bakom en diagnos betyder att man tar ansvar för sina problem och de gör ju du i och med att du söker svar. Sen är alla olika, för mig så känner jag igen de med självkänslan men för min del så har de inte haft med min sjukdom att göra utan mera mig som person, att jag haft en tuff barndom osv. Men jag menade bara att man kan gå djupare med sig själv hos en beteendevetare eller psykolog, kontaktperson. Finns även cirklar där man kan träffa andra bipolära och prata om olika ämnen.

Någon mer som har problem med raka svar..?? Kanske bäst för mig att lämna tråden???
    psyko II skrev 2010-10-11 17:45:25 följande:
    Barnen går det ingen nöd på, dom vet vad det handlar om och vi pratar och jag förklarar att jag är xtra irriterad just nu och att det inte är dom det är fel på osv.
    Anonym skrev 2010-10-11 17:29:46 följande:
    Tyckte bara att svaret jag får från en "erfaren" bipolär var ganska trist, för då kan ju alla bara säga så till alla i den här tråden, gå till din läkare, jag vill ju bara veta om andra också har det så i perioder med självkänslan, precis som andra här får skriva om att de i perioder handlar för mycket.

Jag blev iallafall skitledsen av att få höra at jag gömmer mig bakom min diagnos och vänd dig till läkaren, jag har inte samma rätt att prata om hur det käns, kanske är för att jag aldrig skrivit med min signatur eller vadsomhelst men jag orkar inte, nu har jag iallafall skrivit av mig vad jag tycker om konstiga svar i en tråd där alla brukar stötta varandra.
    Förstår lite vad du menar, jag går hos terapeuter o dyl, men vissa saker säger jag inte än, därför vill jag spåna lite själv och komma fram till saker.  Gömmer mig inte heller bakom en diagnos, men jag vill gärna förstå den och får jag infall och prata om speciella saker så är det inte säkert att jag känner att prata om samma saker just den dagen jag är hos terapeuten, så fortsätt att skriva här du:)
    Kan barnen förstå detta? Skönt att höra att ni har så öppet klimat hemma ;)
    Anonym skrev 2010-10-11 20:32:01 följande:
    nä du tyckte att jag skulle gå till en beteendevetare eller psykolog för att jobba med min självkänsla, detta var min cirkel med bipolära där man pratar om olika ämnen, nu är jag bara förvirrad, jag har inte vart här på ett tag och plötsligt kändes det som att någon dikterade upp hur det ska vara.
    Det var tips! Du verkar inte kunna föstå trots att jag förklarat. Vad är problemet egetligen?
    psyko II skrev 2010-10-11 20:53:08 följande:
    jag har vuxna barn som är uppvuxna med mig dom har det inte gått någon nöd på i allafall, De små jag har hemma nu förstår väl kanske inte riktigt allt än, men dom förstår att jag kan vara på lite olika humör och att det inte är dom det är fel på utan jag tar på mig den skulden :)  vi har alltid varit öppna och pratat mycket.

Sen det där med att vara rak, vissa kan ta det andra inte, är man i en depperiod kanske det är svårare att ta det medans man kan ta det lättare annars, kan ju vara känsligare i vissa perioder, men när vi nu ändå "pratar" öppet om det så kanske det är lättare för anonym eller nån annan att ta det när du ändå säger att det inte är meningen att såra nån :) tycker inte att du heller ska lämna tråden, alla e vi ju olika? ;)
    Ja vi är alla olika, men om man är i en deppfas är de så bra att söka tröst/stöd på nätet? Är de inte bättre med nära vänner, kontaktperson, familjen. Tror ni verkligen man kan få de stöd man behöver i tex denna tråd. Jag tror de är lätt att ta åt sig om man är känslig och uppfatta att någon är  på en om man är känslig. jajja alla är olika, de vet jag redan, och tur är väl de Skrattande
    Anonym skrev 2010-10-11 21:02:32 följande:
    Problemet är att jag är i en kass period med depressivitet med inslag av hypo, precis bytt medicin och tycker att livet suger allmänt som det gör för de flesta med bipolaritet i perioder (säger sig själv)

Jag tycker inte livet är så jävla kul just nu och har den här tråden som min lilla nödventil och har aldrig mötts av något liknande innan, det delas ut kramar till höger och vänster, kors och tvärs, blandat med "jag vet hur det är" eller "ja, jag känner likadant"

plötsligt när något som för mig varit konstant och tryggt blir annorlunda som bemötandet i den här tråden, då blir jag ledsen, det är mitt problem, jag blir ledsen. Så, är du nöjd nu, jag kommer få höra hur elak jag är som får dig att lämna tråden men bemöda dig inte för jag kommer inte söka mig hit igen för tydligen behandlas man olika och vissa tar över och sätter någon ton där de kan hota med att lämna tråden men bemöda dig inte, jag är less på allt, och detta var droppen för mig. Tack.
    Du fick en ursäkt men du kunde inte ta den. Om detta var din nödventil, så tycker jag att du skall vända dig hit när och hur som du bäst önskar. Jag gav dig ett tips och berättade hur de har vart för mig med min självkänsla. Jag har själv gått hos en beteendevetare och psykolog. Att man inte skall görmma sig barkom sin diagnos skrev jag bara för att allt beror inte på sjukdomen utan de kan vara människan bakom som haft en låg självkänsla med med  sig pga annat. SOm sagt alla är olika och har olika åsikter. Alla kan inte svara precis efter en mall.
    psyko II skrev 2010-10-11 21:10:52 följande:
    Sant det du säger till en viss del, men jag har inga nära vänner jag kan vända mig till, inte heller någon familj förutom barnen, men dom vänder jag mig inte till i sådana situationer. Enda stället jag vänder mig till är min terapeut, fast det e bara en gång i veckan, annars vänder jag mig hit (bla)med alla mina frågor och funderingar (om jag inte kan vänta till just den veckodagen) Sen är det inte alltid jag säger allt till henne heller utan jag vill luska ut själv, höra andras erfarenheter osv. :)
    Har du någon kontaktperson att vända dig till förutom terapeuten? Jag har en kontaktperson men vi ses bara när jag har behov av de. Oftast räcker de med att jag ringer och får höra hennes råd så vänder de för mig och jag kommer på rätt köl igen. Har även en grupp med bipolära, en studiecirkel, som jag brukar träffa ibland, var med mera förut, för några år sedan. Jobbar du eller är du sjukskriven, pluggar?

Jag är nog lite av din motsats, har lätt att prata om problem men önskar ibland att jag tog saker mera med mig själv innan jag berättade om saker för andra. Har lärt mig genom beteendevetare och psykolog att de inte är så hemskt att känna efter själv först och tänka igenom innan man delger andra. Hoppas verkligen att terapeuten hittar nån studiecirkel. Verkar inte vara så många aktiva i denna tråd, eller har jag fel?

Ja de tror jag med. Jag skallläsa igenom alla inlägg, när jag får tid. Men jag antar att alla som skrivit inte är aktiva, tyvärr. Jag är med i tråden i hopp om att få mera erfarenhet av hur de fungerar med graviditet och sedan vakna nätter och att ha barn som bipolär. Har fått några svar tidigare, men är nyfiken på hur flera upplever de.

Svar på tråden Bipolär/manodepressiv sjukdom, vi fortsätter i ytterligare en tråd 2